Nån med erfarenhet av mc körning/semester i Polen?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Funderar lite över att ta en semestertrip till Polen.
Det som lockar mig är staden Krakow , besök av Auschwitz och Wieliczka där den kända underjordiska saltgruvan ligger.

Tidigare varit i Polen ett antal gånger men då som bil passagerare.Trafiken är och kan vara ganska hektisk.

Någon här som har erfarenhet av att köra i Polen ?

Övernattningsmöjligheter bör inte vara några problem men hur är det numera med säkerheten att ställa ifrån sig 2-hjuligt fordon natttid respektive dagtid vid tex sightseeing ?

Försäkring vid körning till Polen , vad säger IF ?
Alla viktiga fordonspapper,vilka ?
Såkallt grönt körkort ?

Något mer man bör tänka på?

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Det är ett EU-land. Enda som behövs är regbeviset och en portion sunt förnuft.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Enligt vad jag förstått så ska försäkring gälla i vilket EU-land som helst, så ifall du int har så mycket lullull på hojjen så är det inte hela världen ifall den blir stulen.:p Men det lönar väl sig att kolla upp med försäkringsbolaget...
Polen låter rätt intressant.
Hur mycket km blir det i Polen? Landet i sig är väl rätt billigt.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har erfarenhet.
Nu har jag tidsbrist men skall svara lite kort nu i alla fall.

Du har ju själv erfarenhet av bilkörning så då vet du en hel del.
Polackerna kör ofta, mycket, fort och ganska ofta brutalt - ungefär som italienarna. Tjeckierna, Slovakierna upplevde jag lite lugnare.
På mc gäller det att mer vara på sin vakt. Även om du kör på din kant är de inte säkert dem gör det. Inte heller säkert att de bryr sig om att flytta sig för en mc. Jag blev helt oprovocerat prejad av en bil i 130 knyck på landsväg. I ilska åkte jag efter i ca 150-170 en bit, men vad skall man göra? Inte värt att dem tvärnitar eller nåt annat.
Jag tycker totalt sett att Polen m fl länder har lite väl hög "skrämselfaktor".
Är man beredd på ev faror, håller blicken långt fram, ser upp för potthål o dyl lite här o där så är det helt ok att köra där. Lite högre risk än i Sverige antagligen, men trevligt o enkelt land.
Det finns t ex mkt trädalleér efter smala landsvägar som inte är så skoj om man måste väja.
En stor skillnad är omkörningar. Polacker kör om överallt - även om det kommer möte. DU MÅSTE VÄJA SJÄLV, kan även hända bakom en backe.
Vägarna är bättre än man tror, framförallt motorvägar o större landsvägar. Mindre vägar kan o andra sidan vara riktigt dåliga bitvis.

Krakov är fint, mer uppskattat om man tycker om kultur. Besök kyrktornet vid torget. Dyrt i innerstan. Prova gärna lite utanför city (mat t ex).
Tyckte att Warzawa var oväntat fint också, framförallt gamla staden.

Saltgruvan var absolut bra, tror inte jag var ned i nedersta delen. kostar att fota, men betala annars blir du påkommen.
Det finns lite varstans grottor och slott som är värda spontana besök efter vägarna. Leta dig fram - värt det många gånger.
Hundar nog bäst att akta sig för ute på landsbygden - vaktar hårt.

Åk i södra Polen från Zakopane norrut (100 svängars väg genom skogen) helt grymt. Fint bergslandskap o vägar mellan södra P och Slovakien. Åk in i Slovakien.

Parkering är svårt att veta. Jag har haft tur trots att lämnat kläder vid saltgruvan, på rastplatser. Bevakade inhängnade parkeringar ska vara bättre i städer, men jag är inte helt 100 på att de är helt säkra ändå.
Ta med vajer o hänglås att låsa fast kläder o hjälm.
Parkera så ofta det går framför restaurang o dyl på trottoar m m (synligt) trots att man ej får. De verkar ha överseende. Böter kan du få (sur polis) men hävda att du inte har mer pengar o var trevlig så brukar det gå bra.
Larm på hojen är bra.
Sover du "hemma hos" så fixar de ofta parkering i deras garage eller inne på tomten. Går det inte så leta vidare.

I norra (kusten) Polen var det vanligare med "hemma hos vandrarhem", zimmerfrei. Hotell/motell ca 300-700 kr/rum. Stugor på campingar ca 200 kr.

Pass
Visa
inget visum behövs
registreringsbevis (viktigt) att det står att du bl a är ägare.
lite kontanter (växla hemma), 2 gömmor
grönt körkort (motormännen, SMC)
Internationellt försäkringsbevis, ditt försäkrbolag, ev ca 100 kr
Kolla att försäkringen gäller i de länder du tänker åka.
ficklampa
punkteringslagning (BMWs vulksats)
tanka inte på små udda bensinstationer, jag fick diesel en gång :mad:
extra spännrem o glödlampa
touringdäck, ej sport (går slut fort i värmen o farten)
kedjesmörj eller kardan :)
kopiera glosorna ur Lonely planet på bibliotek, mkt lättare att ta kontakt o beställa t ex mat. Om du försöker prata så vinner du mkt.

Själv åkte jag med skjuts i ca 50 mil med 80 mm regn o oändliga vägarbeten upp till Warzava. Det var ingen hit

Även fast det är lockande så ta ingen starköl o kör sen. Tror de hade 0,8 i P. Inte säkert att de har lättöl. Många andra som kör fulla.

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag studerar i Warszawa för tillfället. I helgen var jag i Krakow på en 3 dagars tur, besökte gamla staden i Krakow, Auschwitz-Birkenau och saltgruvan i Wieliczka. Alla tre turistmål finns med på Unescos världsarvslista, klart sevärt.

Har ingen erfarenhet av körningen, men kan ge tipset att kolla upp helgdagar i Polen och resa när dessa inte inträffar. Under en storhelg i Polen dör lika många i trafiken som under ett helt år i Sverige.

Krakow är fortfarande hyffsat billigt, Zakopane om du ska dit är lite dyrare tror jag, Warszawa är nog dyrast (öl i Krakow på nattklubb 5zl ~ 15 kr, i Warszawa minst 10zl).

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Härligt!
Här var det en bra svarsfrekvens och jag är tacksam :tummenupp
Ställde samma fråga i bmw klubben men ett enstaka svar,gubbarna jäser.

Hojen semester skulle utföras på isåfall skulle vara en BMW R 1200 GS Adventure.
Flyttar man inte så lätt på när den väl står parkerad.

Själv inte kört bil i Polen men varit där ett antal gånger tidigare som passagerare (jo föraren uttala ett och annan svordom ibland),även tågresa.

Natur,miljö osv är enastående på sina platser.

Varit nere i söda Polen i national parken Bieszczadzki ,ligger närmare Tjeckiska gränsen.Väl värt ett besök.

Resan ligger bara grubblandes men skulle det bli av så skulle jag med all säkerhet oxå vilja ha nån reskamrat - alltid trevligare med sällskap.
Skulle såfall rikta in mig på sommarmånaderna och vara borta typ kring 1 vecka eller något sådant.

Maten där nere är det inget fel på - rödbetssoppa och piroger är mumma.

Språket då: Går säker göra sig förstådd.

Last edited:

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Härligt!
Här var det en bra svarsfrekvens och jag är tacksam :tummenupp
Ställde samma fråga i bmw klubben men ett enstaka svar,gubbarna jäser.

Hojen semester skulle utföras på isåfall skulle vara en BMW R 1200 GS Adventure.
Flyttar man inte så lätt på när den väl står parkerad.

Själv inte kört bil i Polen men varit där ett antal gånger tidigare som passagerare (jo föraren uttala ett och annan svordom ibland),även tågresa.

Natur,miljö osv är enastående på sina platser.

Varit nere i söda Polen i national parken Bieszczadzki ,ligger närmare Tjeckiska gränsen.Väl värt ett besök.

Resan ligger bara grubblandes men skulle det bli av så skulle jag med all säkerhet oxå vilja ha nån reskamrat - alltid trevligare med sällskap.
Skulle såfall rikta in mig på sommarmånaderna och vara borta typ kring 1 vecka eller något sådant.

Maten där nere är det inget fel på - rödbetssoppa och piroger är mumma.

Språket då: Går säker göra sig förstådd.
Dom flesta hotellen har bevakad parkering.Sitter en gubbe o glor i 12timmarspass.
Blev okså grymt impad av saltgruvan.
Hissen upp är inget om du har klaustrofobi......
Kusten är dyrt men dit skulle du inte.

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Daytona 675
blackis inlägg var precis som jag tänkt beskriva Polen.
Jag har åkt igenom Polen två gånger.
Bo på hotell, vi stannade bara på de "lyxigare". Parkerade alltid i garage eller under övervakningskamera. Personalen var alltid mån om våra motorcycklar.
Det kostade inte många hundralappar med mat och boende.
Glöm inte att ha mynt/sedlar i fickan, kommer du till en vägtull tar de ej kort eller annan valör.

Lämna GPS´en hemma, den är inte mycket till hjälp.
Fastän vi hade nya europakartan stämde inte mycket.

Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har för mig att kompisarnas GPSer visade hyfsat bra. De minsta vägarna t ex efter kusten fanns inte med. Då får man chansa lite, men det är ju det som är tjusningen med att köra hoj. Du som dessutom har en mer äventyrlig hoj kommer inte att ha några problem.

Kartor köper man lämpligast på mackarna i varje land för varje land i en detaljerad skala på max 450 000 men helst ca 200 000. Jag hitta ej min utslitna Italienkarta, men den är däromkring.
Om du kolla in Bolzano i norra Italien. Då kan jag tala om att man kan spendera lätt 3 veckor bland bergspassen runt (väst o öst) och norr om Bolzano och då bara upp till gränsen till Österike, Schweiz. Jag åkte ca 4 bergpass per dag i ca 2 veckor på senaste resan - hur bra som helst.

Jag använder en Europakarta med 1:750 000 som man kan grovplanera efter och går att köra hyfsat efter. Men brister såklart när man skall börja köra detaljerat eller letar byar, slott o dyl. Däremot går det ganska bra att hitta till campingar efter den.

En annan fördel är vid tullerna. Då kan man med hoj köra förbi ca 90 % av hela kön och fint smälta in i kön. Har inte mött några problem. Folk verkar tycka om att skåda en hoj och då en turist.

Packa smart o inte för mycket. En tung packning=tung hoj och ger lite säämre köregenskaper och möjligheter. Men var inte heller för snål. Att t ex köpa med lite mat och laga i skogen, vid en sjö eller hellre på toppen av ett bergpass på sin Trangiakök är inte tråkigt.

Lycka till!

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Håll dig så långt borta från E65 du bara kan.. Jag och en kompis körde genom hela Polen på en dag, körde hela tiden på E65;

-"Traktorspår" i vägen, bitvis 30cm djupa.. Det var som att cykla i ett spårvagnsspår..

- Lastbilar som kör om varandra när det är två filer, vilket tvingar ut dig i väggrenen (min erfarenhet säger at det är mer regel än undantag, ibland skall även nån jävla bil köra om lastbilen som kör om en lastbil, vilket bilen såklart gör i den väggrenen du ligger i).

Stay away from E65!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
En annan fördel är vid tullerna. Då kan man med hoj köra förbi ca 90 % av hela kön och fint smälta in i kön. Har inte mött några problem. Folk verkar tycka om att skåda en hoj och då en turist.
Lycka till!
Du blir jätte glad på sommrarna va när burdusa tyskar tränger sig o har sig?

Kneedrag

Guest
Det är ett EU-land. Enda som behövs är regbeviset och en portion sunt förnuft.

Fel man måste ha med pass eller internationelt körkort.

Saltgruvorna är bland det häftigste man kan besöka där.

Något jag vill varna de som funderar att åka MC i Polen är att vägarna är mycket dåliga (bitvis finns nya vägar med eu standard men det är mer undantag än vanligt) (sporthoj glöm det , endurohoj är det som gäller och att du gillar att hoppa, hoppa, hoppa, för det är ojämna vägar)

Och sen trafiken är crazy i Polen,(om man jämför så har vi underbar trafik i Sverige och Tyskland) Polacker verka få körkorten från conflakespaketet. Fövänta dig att du ligger i 100 km/h så kommer lastbilar köra om dig ändå för de tycker du kör för sakta.

Håll dig så långt borta från E65 du bara kan.. Jag och en kompis körde genom hela Polen på en dag, körde hela tiden på E65;

-"Traktorspår" i vägen, bitvis 30cm djupa.. Det var som att cykla i ett spårvagnsspår..

- Lastbilar som kör om varandra när det är två filer, vilket tvingar ut dig i väggrenen (min erfarenhet säger at det är mer regel än undantag, ibland skall även nån jävla bil köra om lastbilen som kör om en lastbil, vilket bilen såklart gör i den väggrenen du ligger i).

Stay away from E65!

exact så är det

Last edited:

majtii

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fel man måste ha med pass eller internationelt körkort.

Nix.

Pass är slopat sedan ett år tillbaka, men det underlättar om har med det. Int.körkort har aldrig behövts. Gröna kortet är slopat för ca 4-5 år sedan.

Bor periodvis i Polen och har kört hoj där varje år sedan 2004.

Kneedrag

Guest
Har släktingar i Polen. Trodde heller inte det behövdes pass men det gör det.
Majtii var glad att de svarta lakejerna :D :) inte tog dig om du nu åkt utan pass.

källa: http://www.swedenabroad.com/Page____23218.aspx

Reseinformation om Polen - december 2008
På de här sidorna kan du få några praktiska råd inför resan till Polen. Polen är generellt ett tryggt resmål, även om det finns anledning att vara försiktig i trafiken och uppmärksam på ficktjuvar. Det allmänna säkerhetsläget/terrorism
Efter terrorattackerna i USA i september 2001 och sedan Polen inledde sina åtaganden i Irak har säkerhetsåtgärderna mot eventuella terrorattacker förstärkts. Som turist är det knappast något man märker av, och inga terrorhandlingar har förekommit. Säkerhetskontrollerna på flygplatserna skiljer sig inte från andra EU-länder.

Naturförhållanden
Översvämningar förekommer relativt ofta i Polen och kan orsaka störningar i landsvägstrafiken, särskilt på våren.

In- och utresebestämmelser
Polen är medlem av EU och är sedan den 21 december 2007 med i Schengensamarbetet. Eftersom flygbolagen måste veta att samma personer flyger ut ur landet som har checkat in bagaget, måste du kunna legitimera dig vid utresan med pass, körkort eller nationellt ID-kort. Även i Polen måste du legitimera dig, t.ex. vid incheckning på hotell och vid utresan. I Polen gäller inte ett svenskt körkort som legitimation, eftersom det inte visar vilket medborgarskap du har.

Hälso- och sjukvård
Hälso- och sjukvården får generellt betraktas som god, även om standarden på de allmänna sjukhusen inte är densamma som i Sverige.

Med det europeiska sjukförsäkringskortet, som visar att du är försäkrad i Sverige, får du lättare nödvändig vård i ett annat EU/EES-land. Kostnader för sjuktransport täcks dock inte av kortet men kan täckas av din hemförsäkring. Beställ kortet gratis av Försäkringskassan på länken till höger.

Kriminalitet och personlig säkerhet
Turister bör vara vaksamma i stora folksamlingar, på tåg och kommunala transportmedel, särskilt vid på- och avstigning. Pass, pengar och andra viktiga ägodelar bör förvaras på ett säkert ställe.

Försäkringsskydd
En väl täckande rese- eller hemförsäkring med reseskydd rekommenderas. Särskilt sjukdomar som kräver specialtransport till Sverige är kostsamma och svåra att arrangera utan giltig försäkring. Tänk på att reseskyddet i hemförsäkringar normalt gäller endast 45 dagar.

Valuta
1 zloty (PLN) = 100 grosz

Växelkurs på Forex den 8 december 2008:
Om du vill köpa zloty
1 krona ger dig 0,35 zloty
2,87 kronor ger dig 1 zloty

Om du vill sälja zloty
1 zloty ger dig 2,68 kronor
0,37 zloty ger dig 1 krona

Det finns ett stort antal växlingskontor (kantor) i hela landet och gott om bankomater. Hotellen ger sämre kurs än växlingskontor och banker.

Övriga upplysningar
Allmänt nödnummer är 112

Läs också under rubriken:
> Om olyckan är framme

Last edited:

majtii

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, pass är inget måste. Läs på om Schengen och om det nationella ID-kortet tex. http://www.polisen.se/inter/nodeid=33378&pageversion=1.jsp

Har blivit stoppad flera gånger av både polis, vanlig gränspersonal och de vanligen obstinata gränspoliserna (Straż Graniczna, som f ö sysslar med hastighetsövervakning nu för tiden) och det hederliga körkortet har funkat alla gånger.
Det underlättar om man kan språket och det är inte fel om man har passet med sig men det är absolut inget måste.

Sidan du själv länkar till, http://www.swedenabroad.com/Page____68551.aspx
Schengenområdet
Den 21 december 2007 blev Polen och åtta andra nya EU-länder medlemmar i Schengen. De övriga länderna är Estland, Lettland, Litauen, Malta, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern.
Inom Schengenområdet har passkontrollerna avskaffats. Polska medborgare och utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Polen har rätt att resa fritt inom Schengenområdet och vistas i ett Schengenland under tre månader, på samma sätt som svenska medborgare och utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Medborgare i länder utanför Schengen-området som ska besöka Polen, Sverige eller något annat Schengenland får en Schengenvisering och kan resa fritt inom hela Schengenområdet under tre månader.

Vid utresa med flyg ur ett Schengenland, även till ett annat Schengenland, måste du fortfarande kunna legitimera dig med pass eller internationellt ID-kort, så att flygbolaget vet att samma person flyger ut ur landet som har checkat in bagaget

Kneedrag

Guest
Nej, pass är inget måste. Läs på om Schengen och om det nationella ID-kortet tex. http://www.polisen.se/inter/nodeid=33378&pageversion=1.jsp

Har blivit stoppad flera gånger av både polis, vanlig gränspersonal och de vanligen obstinata gränspoliserna (Straż Graniczna, som f ö sysslar med hastighetsövervakning nu för tiden) och det hederliga körkortet har funkat alla gånger.
Det underlättar om man kan språket och det är inte fel om man har passet med sig men det är absolut inget måste.

Sidan du själv länkar till, http://www.swedenabroad.com/Page____68551.aspx
Schengenområdet
Den 21 december 2007 blev Polen och åtta andra nya EU-länder medlemmar i Schengen. De övriga länderna är Estland, Lettland, Litauen, Malta, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern.
Inom Schengenområdet har passkontrollerna avskaffats. Polska medborgare och utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Polen har rätt att resa fritt inom Schengenområdet och vistas i ett Schengenland under tre månader, på samma sätt som svenska medborgare och utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Medborgare i länder utanför Schengen-området som ska besöka Polen, Sverige eller något annat Schengenland får en Schengenvisering och kan resa fritt inom hela Schengenområdet under tre månader.

Vid utresa med flyg ur ett Schengenland, även till ett annat Schengenland, måste du fortfarande kunna legitimera dig med pass eller internationellt ID-kort, så att flygbolaget vet att samma person flyger ut ur landet som har checkat in bagaget

Då har du ett internationelt körkort ? Det vanliga svenska kk gäller inte.

Pass
Pass krävs för inresa till Polen. Eftersom både Sverige och Polen är med i Schengenzonen finns det ingen passkontroll på terminalen. Trots det måste man alltid ha passet med sig vid eventuell poliskontroll.

Last edited:
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Daytona 675
Gixxertina rules,
När vi var i polen hade vi inte komit många meter utan svenskt pass, körkort och regg bevis. Träffade en polis som var utbildad i sverige och precis flyttat till polen. Det var han som släpte oss från kollen när vi åkte i jeans och t-shirt på vär till macken för att köpa en smörgås.

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Pass,internationelt körkort ,registreringsbevis kommer att tas med samt koll med försäkringsbolaget så allt är grönt om resan skulle bli av.
Skulle även behöva investera i en GPS (funderar på zumo 550) och lite lösa kartor.

Hur är det i Polen med tex fortkörningsböter , tvungen betala på plats och om inte möjlighet vilka påföljder?
Gamla öststats fasoner med påstående förseelser och mutor?
De gånger vi varit där med bil har dock inte varit några problem,dock är det nog ett plus om någon kan flytande polska.

Larm på hojen finns samt lås tas med,även ett kapell kan vara bra att ha med sig o trä över hojen.

Skumpiga vägar skall inte vara något problem för en Adventure.

Maten är för det mesta god - dock stoppar jag inte flaki i mun (komage soppa)

Språket: Lite knaglig polska kan man nog göra sig förståd med samt engelska och kroppsspråk :D

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
jag kan vara din tolk! :p :D

Pass,internationelt körkort ,registreringsbevis kommer att tas med samt koll med försäkringsbolaget så allt är grönt om resan skulle bli av.
Skulle även behöva investera i en GPS (funderar på zumo 550) och lite lösa kartor.

Hur är det i Polen med tex fortkörningsböter , tvungen betala på plats och om inte möjlighet vilka påföljder?
Gamla öststats fasoner med påstående förseelser och mutor?
De gånger vi varit där med bil har dock inte varit några problem,dock är det nog ett plus om någon kan flytande polska.

Larm på hojen finns samt lås tas med,även ett kapell kan vara bra att ha med sig o trä över hojen.

Skumpiga vägar skall inte vara något problem för en Adventure.

Maten är för det mesta god - dock stoppar jag inte flaki i mun (komage soppa)

Språket: Lite knaglig polska kan man nog göra sig förståd med samt engelska och kroppsspråk :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy