Jag har erfarenhet.
Nu har jag tidsbrist men skall svara lite kort nu i alla fall.
Du har ju själv erfarenhet av bilkörning så då vet du en hel del.
Polackerna kör ofta, mycket, fort och ganska ofta brutalt - ungefär som italienarna. Tjeckierna, Slovakierna upplevde jag lite lugnare.
På mc gäller det att mer vara på sin vakt. Även om du kör på din kant är de inte säkert dem gör det. Inte heller säkert att de bryr sig om att flytta sig för en mc. Jag blev helt oprovocerat prejad av en bil i 130 knyck på landsväg. I ilska åkte jag efter i ca 150-170 en bit, men vad skall man göra? Inte värt att dem tvärnitar eller nåt annat.
Jag tycker totalt sett att Polen m fl länder har lite väl hög "skrämselfaktor".
Är man beredd på ev faror, håller blicken långt fram, ser upp för potthål o dyl lite här o där så är det helt ok att köra där. Lite högre risk än i Sverige antagligen, men trevligt o enkelt land.
Det finns t ex mkt trädalleér efter smala landsvägar som inte är så skoj om man måste väja.
En stor skillnad är omkörningar. Polacker kör om överallt - även om det kommer möte. DU MÅSTE VÄJA SJÄLV, kan även hända bakom en backe.
Vägarna är bättre än man tror, framförallt motorvägar o större landsvägar. Mindre vägar kan o andra sidan vara riktigt dåliga bitvis.
Krakov är fint, mer uppskattat om man tycker om kultur. Besök kyrktornet vid torget. Dyrt i innerstan. Prova gärna lite utanför city (mat t ex).
Tyckte att Warzawa var oväntat fint också, framförallt gamla staden.
Saltgruvan var absolut bra, tror inte jag var ned i nedersta delen. kostar att fota, men betala annars blir du påkommen.
Det finns lite varstans grottor och slott som är värda spontana besök efter vägarna. Leta dig fram - värt det många gånger.
Hundar nog bäst att akta sig för ute på landsbygden - vaktar hårt.
Åk i södra Polen från Zakopane norrut (100 svängars väg genom skogen) helt grymt. Fint bergslandskap o vägar mellan södra P och Slovakien. Åk in i Slovakien.
Parkering är svårt att veta. Jag har haft tur trots att lämnat kläder vid saltgruvan, på rastplatser. Bevakade inhängnade parkeringar ska vara bättre i städer, men jag är inte helt 100 på att de är helt säkra ändå.
Ta med vajer o hänglås att låsa fast kläder o hjälm.
Parkera så ofta det går framför restaurang o dyl på trottoar m m (synligt) trots att man ej får. De verkar ha överseende. Böter kan du få (sur polis) men hävda att du inte har mer pengar o var trevlig så brukar det gå bra.
Larm på hojen är bra.
Sover du "hemma hos" så fixar de ofta parkering i deras garage eller inne på tomten. Går det inte så leta vidare.
I norra (kusten) Polen var det vanligare med "hemma hos vandrarhem", zimmerfrei. Hotell/motell ca 300-700 kr/rum. Stugor på campingar ca 200 kr.
Pass
Visa
inget visum behövs
registreringsbevis (viktigt) att det står att du bl a är ägare.
lite kontanter (växla hemma), 2 gömmor
grönt körkort (motormännen, SMC)
Internationellt försäkringsbevis, ditt försäkrbolag, ev ca 100 kr
Kolla att försäkringen gäller i de länder du tänker åka.
ficklampa
punkteringslagning (BMWs vulksats)
tanka inte på små udda bensinstationer, jag fick diesel en gång
extra spännrem o glödlampa
touringdäck, ej sport (går slut fort i värmen o farten)
kedjesmörj eller kardan
kopiera glosorna ur Lonely planet på bibliotek, mkt lättare att ta kontakt o beställa t ex mat. Om du försöker prata så vinner du mkt.
Själv åkte jag med skjuts i ca 50 mil med 80 mm regn o oändliga vägarbeten upp till Warzava. Det var ingen hit
Även fast det är lockande så ta ingen starköl o kör sen. Tror de hade 0,8 i P. Inte säkert att de har lättöl. Många andra som kör fulla.