Nån på forumet som kan nåt om allmäna konsumentlagen??

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hej.

Torsdagen för förra veckan (4 mars) så köpta jag ett sett regndäck och ett skuret slick (framdäck) utav en handlare i Åkersberga (**********) betalade 4075:- för allt ihop. Såg på deras hemsida ********** att dom sålde Metzeler däck till 30% rabatt. Följande vecka fick jag igenom en spons där jag får köpa Pirelli slicks till reducerat pris vilket också betyder att jag ENDAST får köra på Pirelli. Ringde imorse till ********** och förklarade att jag fått en sponsor och bla. bla. inte fick köra på metzeler.
-Går det bra att lämna tillbaka däcken?
-NEJ, ABSOLUT INTE!!
-Aha varför då?
-Nä men det fattar du väl, du har ju köpt dom och dessutom till rabatt.
- Ja men det står ingenting på kvittot om att det inte går att lämna tillbaka rabattserade varor...
- spelar ingen roll.
- Men du måste väl ändå se detta på lång sikt, du har ju andra saker (********** säljer även lite racing delar) som jag är intressad av..
- Nej jag orkar inte med en massa snack, en sak om du hade sagt nånting tidigare (*********** har haft semester stängt hela förra veckan..)
- Men du har ju varit bortrest.
-KLICK!

Så lägger han på luren rakt i örat på mig.
Ringer upp igen och frågar honom om det är så här han behandlar alla sina kunder?
-Nej jag fick ett annat samtal..
- Ja men säger man inte det då?
- Nej men det spelar ingen roll jag tar inte tillbaka några däck.
- Men du kan ju inte mena allvar, säger jag?!?
- Ju, jag gillar inte den här diskussionen, KLICK igen!

Vad fan ska jag göra nu då?? Detta är ju fan olagligt, att jag inte ens fick byta däcken mot nåt annat? Har jag fel eller??

Hur som helst tänker jag inte ge mig.

P.s om det e nån som e intresserad av regndäck och ett skuret fram däck så pma gärna.

Alex

Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
vid direkta klagomål på affärer där ni vill dra upp lagen, nämn ej namn m.m då detta ej är ett forum för sådan diskussion. Jag tog bort namnen och kan därmed tillåta tråden.

I övrigt, så är det så att om vid rabatterat pris så är det sällan nån chans att handlaren tar tillbaka varan... ännu mindre om ni inte har diskuterat detta innan köp. Först var handlaren snäll och gav dig 30%, nu ska han även ta tillbaka däcken? Dock kan man ju önska detta.

Fast jag jiddrar bara, säkert nån annan här som har lagen bakom sig o kan berätta hur det är.

Coola Ola

Guest
saxat från http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2479&lngCategoryID=721

"När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige."

Tyvärr är du nog ganska rökt alltså. Har inte handlaren nån policy om öppet köp så kan du inte begära att få pengarna tillbaka. Om de har en öppetköppolicy för ej rabatterade varor krånglar det ju till saken lite, vet inte om de måste specificera att öppet köp ej gäller prylar med rabatt.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Öppet köp eller returrätt är ingen rättighet utan ett frivilligt åtagande från säljaren. Du har ingen rättighet att begära att han skall köpa tillbaka något om det inte är avtalat och står på kvittot. Så enkelt är det. Det vore skillnad om varorna vore defekta eller inte håller var säljaren lovat.

/HW

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du har ingen returrätt enligt Konsumentköplagen om inte handlaren har angett detta (öppet köp eller liknande). Har du köpt per postorder eller liknande så gäller Distansavtalslagen som alltid ger 2 veckors returrätt.

Du har med andra ord inte så mycket att säga till om men du kan ju alltid välja var du handlar i fortsättningen. Och så kan du ju tala om vilken handlare det rör sig om samt mejla dem länken till dne här tråden! :D

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
MEN, ska man bli behandlad som skit då?? Jag är ju faktiskt (va i alla fall) intresserad av andra prylar som PIP säljer...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nix, man ska inte acceptera att bli behandlad som skit. Men man får välja vart man handlar.
Vi lider med dig men det är nog inte så mycket du kan göra.

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Ja skit säljare finns det över allt.
Mitt tips är att du ringer konsument ombuds mannen i ditt destrikt.
Man har väl ett visst antal dagar öppet köp, och man ska inte behöva ange anledning till varför man retunerar varan om den inte e sönder.
Han tycks inte värna om sina kunder.
Lycka till!!!

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Wolfskin skrev:
Ja skit säljare finns det över allt.
Mitt tips är att du ringer konsument ombuds mannen i ditt destrikt.
Man har väl ett visst antal dagar öppet köp, och man ska inte behöva ange anledning till varför man retunerar varan om den inte e sönder.
Han tycks inte värna om sina kunder.
Lycka till!!!
Vill inte kalla han skitsäljare, mer en otrevlig jävel som inte tar hänsyn till sina kunder och visar riktig service. Dessutom tänker han inte längre än vad näsan sträcker sig.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Jag hade aldrig handlat där med. Tycker du ska göra klart för honom att du inte ska göra det.

Att du hade rätt eller inte att byta, så behandlar man inte de som betalar ens lön.

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Nej bytesrätt får näringidkaren själv bestämma om.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Ringde och snackade men nån snubbe som e ombudsman för liknande frågor, ser rätt så kört ut.

Ser jag snubben igen så ska jag ge han fingret.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
kolla
www.svartalistan.com
där kan du berätta hela din historia med namn på försäljaren. Där kan även svartalistan.com skicka vidare din berättelse till försäljaren så han får changs att svara så alla får se hans version. Men som sagt, det är väl ingen inde för jag antar att de gått längre än 2v sen du köpte dom.

Men sajten är bra, kolla ändå. Kanske någon haft problem med samma företag som du ?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...