Nån röris här? Elementproblem!

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Tre av mina vattenburna element är svinkalla (de övriga åtta är stekheta). Det kommer varmt vatten efter en liten stund när jag luftar dom men sen blir dom åter kalla. Vad ska jag göra åt detta? :confused:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Tysken skrev:
Tre av mina vattenburna element är svinkalla (de övriga åtta är stekheta). Det kommer varmt vatten efter en liten stund när jag luftar dom men sen blir dom åter kalla. Vad ska jag göra åt detta? :confused:

Det är nog termostaten som bråkar, skruva av ventilratten och kolla att spindeln (brukar se ut som ett stift) kan röra sig fram och tillbaks utan att den fastnar.

Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
håller med föregående talare, knacka lite försiktigt med skaftet på tex en skruvmejsel på siftet. FÖRSIKTIGT!!!! det ksall som sagt "fjädra" ventilen har antagligen fastnat i stängt läge.

funkar inte det.... PM:a eller motsvarande!!

//spenk

diddy

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Hoj
Suzuki Sv650
Tysken skrev:

Samma här.. Ska prova tipsen du fick på vårt element..
Annars får fastighetsskötaren komma och grejat
/diddy

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Skruva bort? Man kan inte skruva bort nåt så man kommer åt piggen på mina element...
Ett bröt jag bort termostaten på och pillade ut piggen, det är varmt men det läcker :D
Ett knackade jag som en dåre på utanpå termostaten, det är varmt nu.
Ett vägrar bli varmt trots knackningar.

Nån röris i Stockholm som vill byta tre termostater lite billigt kan ju höra av sig :lol

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Tysken skrev:

Jag går vvs-linjen.
Be din fastighetsskötare fylla på mer vatten i systemet?
Kan ju vara så att det har sjunkit.. men då borde de va väldigt kallt på våningarna ovanför :D

Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
PollySmurf skrev:
Jag går vvs-linjen.
Be din fastighetsskötare fylla på mer vatten i systemet?
Kan ju vara så att det har sjunkit.. men då borde de va väldigt kallt på våningarna ovanför :D
då skulle han väl inte få vatten när han luftar eller.......

EDIT: det är visserligen inte säkert att vi andra har lösningen heller, (ville inte vara någon besserwisser)

//spenk

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
spenk skrev:

EDIT: det är visserligen inte säkert att vi andra har lösningen heller, (ville inte vara någon besserwisser)

//spenk

Jorå, ni hade lösningen. Den där lilla piggen hade fastnat på samtliga. Dock kommer man ju inte åt den utan att pajja termostaten. Aja, det blev tätt med nåt jox jag hade låg i förrådet. :tummenupp

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tysken skrev:
ha förol:)
s, tror jag behöver lufta min elpanna oxo, hur gör jag?:)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
UrbanTiger skrev:
De sitlätt, vettu. Du tar sej porrmasin å porra sej på höksta rören, porra som fan. Sååå när de komma sej puppla du stoppa sej tukkummi. Sen du kan elda som satan, värma sej liite :brinnerup
Jasso, säjjer si så, tästasej lite föryt o tenka sejj, dät funkka sejj perrfäkti :)

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Ravetrancer skrev:
ha förol:)
s, tror jag behöver lufta min elpanna oxo, hur gör jag?:)

Det ligger lite i vad croc säger, ratten är en säkerhetsventil. Öppnar man den så rinner det i skvallerröret! Är då ventilen placerad på högsta punkt på pannan (inte alltid den är det men den borde det) så får man ut luften!

Sitter nu inte säk.ventilen på högsta punkt så finns det alla gånger även andra luftningsmöjligheter.

SPRINGANDE PUNKT: Cirk. pump skall vara avstängd vid luftning, när luftningen är klar eller vid behov-fyll på vatten i systemet. Till sist, slå på cirk. pumpen igen!

fil. kand. rörmok//spenk

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har också problem med mina radiatorer; de kluckar, skvalpar och brusar som om man kommit in till ett stort akvarium här i lägenheten. Har inte listat ut hur man luftar eländet än med normala verktyg.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
mb skrev:
Jag har också problem med mina radiatorer; de kluckar, skvalpar och brusar som om man kommit in till ett stort akvarium här i lägenheten. Har inte listat ut hur man luftar eländet än med normala verktyg.

Du behöver bara en vanlig elementnyckel (fyrkantig hylsnyckel)

spenk skrev:

//spenk

TÄnkte inte på att han skrev att det kom vatten...
Fan vad skulle det kunna va :va

..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom