nån som behöver en katt?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
jag har hittat en kattfamilj där mamman inte tar hem sina ungar. mammans ägare verkar heller inte vara intresserade av kattbäbisarna. dethär är tydligen ett vanligt beteende hos honkatter, och resultatet blir ofta vildkatter. det vill jag inte.

de tre kattbäbisarna bor nu under en container mellan en bensinmack, en bilverkstad och ett spår. alltså ingen lämplig plats för kattbäbisar.

dom är supersöta och uppskattningsvis 4 veckor gamla. den första är ljusbrun med mörkare nos, den andra är mörkbrun och den tredje brunrandig.

eftersom platsen är olämplig för kattbäbisar, mamman snart kommer lämna dom, mammans ägare verkar måttligt intresserade av dom och att detta med stor sannolikhet leder till att dom blir vildkatter försöker jag nu leta fram folk som behöver katter. (ja, "behöver". inte bara "vill ha", för katter är något som man behöver.)

nån som är intresserad?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Får jag ta hand om dem om jag vill äta dem? :)

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Sprider ryktet och ser om någon nappar. Annars är det nog mest humant att (tyvärr) avliva. Om ingen nappar, ring Stockholm Katthem och hör om dom kan ta emot dom.

/F

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu är jag riktigt hjärtlös men de kattungarna bör avlivas om du inte hittar riktigt kattvana människor. De 4-5 veckor de har med sig har i vissa fall redan satt sina spår.

Att plocka in en katt som i själ och hjärta är vild funkar inte bra och man vet inte hur vilda de är innan man testat. Såmed lite otur kan du få en katt som hinner skada dig och dina vänner, förstöra din bostad och sen likt förbannat måste ha en spruta för att det helt enkelt inte går.
Vi har till och med plockat in två syskon från skogen vid 4-5veckors ålder. En blev en suverän familjekatt och den andra blev ett monster!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Freppa skrev:
Sprider ryktet och ser om någon nappar. Annars är det nog mest humant att (tyvärr) avliva. Om ingen nappar, ring Stockholm Katthem och hör om dom kan ta emot dom.

/F

jag har mejlat till stockholms katthem förra veckan. har inte fått något svar, så jag tror inte att dom kommer göra något åt det.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Nu är jag riktigt hjärtlös men de kattungarna bör avlivas om du inte hittar riktigt kattvana människor. De 4-5 veckor de har med sig har i vissa fall redan satt sina spår.

Att plocka in en katt som i själ och hjärta är vild funkar inte bra och man vet inte hur vilda de är innan man testat. Såmed lite otur kan du få en katt som hinner skada dig och dina vänner, förstöra din bostad och sen likt förbannat måste ha en spruta för att det helt enkelt inte går.
Vi har till och med plockat in två syskon från skogen vid 4-5veckors ålder. En blev en suverän familjekatt och den andra blev ett monster!

dom är inte vilda. när jag har sett dom har dom varit jättelugna hela tiden och mest suttit och solat sig. min lill-katt var jättevild när hon var i den åldern. hon satt aldrig still och man fick aldrig tag på henne, men hon blev en supergosig katt ändå.

kattungar förstör saker. :fakta
om nån erbjuder sig att ta hand om en av domhär katterna är jag helt säker på att den personen är medveten om vad kattungar kan ställa till med. och i första hand har jag pratat med såna som jag känner väl, som redan har katt och har haft katt tidigare och VET att kattungar är söta och krävande och jobbiga.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Har du tagit i kattungarna? Där ser man ofta skillnaden på en sprallig kattunge och en ulv i kissekläder.

En gång i tiden gick jag ut ur dörren hemma hos pärona och höll på att trampa på den mest bedårande lila pälsboll jag sett. runt 4 veckor gammal och långhårig.
Jag plockade upp kissekatten och tog med in där vi gjorde i ordning en låda och väntade på att mammakatten skulle komma hem.

När jag en halvtimme senare skulle försöka åka igen så håller jag på att trampa på kattungen igen. Förbannad som fan så slänger jag upp ytterdörren och skäller över den dumjävlen som slängt i kattungen igen samtidigt som jag böjer mig ner för att plocka upp den.

Det var inte kattungen Nr1 som senare kom att heta Mogwai utan brodern som strax därpå döptes till Gremlin och han var en elak jävel. Innan jag kommit innanför ytterdörren hade den lilla pälsbollen rivit mig sönder och samman. Kanske inte djupt men mängden revor och blod var otrolig!

Gremlin blev inte äldre än drygt ett halvår. Vi behöll honom i 3 månader i förhoppningen om att han skulle lugna sig och den kommande ägaren försökte i 3-4 månader innan hon gråtande tog den tråkiga åkturen till vetrinären.

Iskallt sagt så avlivas så många kattungar varje år att man faktiskt kan kosta på sig att välja de med bäst förutsättningar. Naturligtvis stämmer inte det med de känslor vi som gillar husdjur upplever i de här sammanhangen men det är en annan femma.

Last edited:

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Får se till att inte gumman ser denna tråd, nog för att jag älskar katter, men har redan en Russian Blue och en Norsk skogskatt, så får tyvärr inte plats med mer här hemma. Hoppas det löser sig :(

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Min gumma får heller inte se den här tråden...

Har själv haft katt under hela min uppväxt och det finns inget bättre än en liten kisse, skulle själv ta en utan tvekan. Om det inte vore så att jag sällan är hemma. Att ta en katt och inte kunna umgås med den är inte schysst mot katten.

Hoppas verkligen att du hittar nån vänlig själ som tar hand om dessa gulliga varelser!! De förtjänar ett bättre liv...

Btw. Diggar verkligen Crilles namn på katterna, skitballa ju! :rock :rock

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chrille skrev:
Har du tagit i kattungarna? Där ser man ofta skillnaden på en sprallig kattunge och en ulv i kissekläder.

En gång i tiden gick jag ut ur dörren hemma hos pärona och höll på att trampa på den mest bedårande lila pälsboll jag sett. runt 4 veckor gammal och långhårig.
Jag plockade upp kissekatten och tog med in där vi gjorde i ordning en låda och väntade på att mammakatten skulle komma hem.

När jag en halvtimme senare skulle försöka åka igen så håller jag på att trampa på kattungen igen. Förbannad som fan så slänger jag upp ytterdörren och skäller över den dumjävlen som slängt i kattungen igen samtidigt som jag böjer mig ner för att plocka upp den.

Det var inte kattungen Nr1 som senare kom att heta Mogwai utan brodern som strax därpå döptes till Gremlin och han var en elak jävel. Innan jag kommit innanför ytterdörren hade den lilla pälsbollen rivit mig sönder och samman. Kanske inte djupt men mängden revor och blod var otrolig!

Gremlin blev inte äldre än drygt ett halvår. Vi behöll honom i 3 månader i förhoppningen om att han skulle lugna sig och den kommande ägaren försökte i 3-4 månader innan hon gråtande tog den tråkiga åkturen till vetrinären.

Iskallt sagt så avlivas så många kattungar varje år att man faktiskt kan kosta på sig att välja de med bäst förutsättningar. Naturligtvis stämmer inte det med de känslor vi som gillar husdjur upplever i de här sammanhangen men det är en annan femma.

Mina hette båda Gizmo. Började kalla den ena av dem för turbo efter att han alltid hoppade ner från balkongen i just turbofart. :(

Vad kostar en avlivning? Är det inte billigare att göra det själv? Eller nån som inte bryr sig så mycket....

750RR

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
har också haft katt sen jag föddes. Underbara djur förutom allt katthår i sängen..Vi har redan 2 annars hade jag funderat på saken!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Herrelösa katter

UrbanTiger skrev:
Är jag inte helt ute och cyklar så kan du ju fråga mackägaren/verkstadsägaren om det är hans kattungar. Svarar han nej så ska han kontakta komunen så får dom stå för kostnaden föravlivning hos vetrinären.
Miljö och hälsa tror jag är rätt instans efterssom herrelösa katter kan innebära sanitär olägenhet.

Hoppas att det löser sig till det bästa.

näh. inte deras kattbäbisar. jag har kollat. men dom visste iaf om att det fanns katter där.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag vill bli av med min katt, de är inte så trevlig som den borde vara.

Bifogat

• animal009.jpg
    animal009.jpg
    6.4 KB · Visningar: 197
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...