Nån som har erfarenhet av ledbandsskador?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
hade fotbollsträning i måndags och sprang och fjantade litegranna. Gjorde en misslyckad glidtackling som slutade emd att dobbarna hakade fast i gräset varpå jag nästan ställer mig upp av stoppet. Sen var det inget mer emd det, hade ont som satan i vänstra knät men trodde inte att det var nån fara. Vilade ett tag och spelade vidare i ytterligare en timme. Men när jag vaknade i tisdags och satte ner benet i backen så skrek jag av smärta! Det brände och sved innanför knäskålen så jag trodde jag skulle bita sönder käken!
Jag haltade upp, drog på mig kläderna och åkte till garaget och mekade med bilen. Jag var tvungen att gå rakt med benet hela tiden för varje gång jag böjde på benet så trodde jag att jag skulle svimma :skrämd
Senare på tisdagskvällen så lindade jag knät med bandage och det var genast mycket behagligare att gå på det :tummenupp
Sen har jag haft så tills i kväll när jag skulle bädda sängen, då small det bara till i knät när jag inte lyfte benet helt när jag vände mig om! Det svartnade nästan för ögonen på mig och sen låg jag och vred mig i smärtor och tjejen tyckte jag borde åka till läkaren imorrn och kolla upp det.

Men det är så jäkla konstigt, för innan kvällens bäddning av säng så gjorde det bara ont när jag lyfte på benet efter att ha belastat det, det gjorde inte ont NÄR jag belastade det. Men nu dunkar det hela tiden och jag har knaprat i mig lite receptbelagda tabletter som jag "råkade" ha kvar efter en tidigare operation.

Kan det vara ett ledband som har gått av eller har jag sån tur så att det kanske bara är en "utgjutning" typ som går över av sig själv? har inte haft såna här skador tidigare vad jag kommer ihåg, men den här lär jag inte glömma för det gör så satans ont! Och imorrn måste jag byta bil, för jag kan inte koppla ordentligt när jag kör så det har blivit en del kärringstopp :crash
Vill inte till läkaren för jag vet vad som händer: Jag kommer dit, de klämmer lite på mig, ger mig en remiss till röntgen, jag åker dit, får vänta i 5 timmar sen kommer det en läkare som säger att jag får vänta 5 timmar till och jag tröttnar och åker hem varpå skadan läker av sig själv förhoppningsvis. och polaren, vars föräldrar är läkare, är i norge så jag vilol inte klampa in till hansföräldrar och fråga om de vill klämma lite poå mig :D

Så, ni som har haf6t sånt, dela med er av era erfarenheter så jag vet vad jag ska göra imorrn när jag vaknar. Det komemr troligtvis en kille och ska kolla på hojen också så jag vill inte avboka nåt medf honom :(

*ursäkta stavningarna, katten sover på min arm och det är svårt att nå delete-knappen*

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det kan ju vara i princip va som helst, och du har ju svaret själv.
Dvs.. remiss till röntgen. Men den kommer ju bara att visa om du har några skelletskador.. ska man se annat så måste en magnetröntgen till, bered dig på kööööö !

Med lite tur så har du "bara" fått en sträckning i muskelfästena, med en blödning som följd. Den läker ut med tiden..
Risken är ju annars att dina korsband har sträckt ut sig.. och blivit lite längre mot för vad som ska vara normalt.
Just nu när det är så tätt inpå skadan är det rätt svårt att säga vad det är.. eftersom du sannolikt är svullen på insidan av knät.. och det kan finnas små blödningar, samt vätska däri.

men annars så vrider man underbenet o känner om skålen glappar.. eller andra instabiliteter..
miniskeln är ju åxå en känslig del... det kan gå sönder små bitar ur den.. dessa får man sen ta ur med Artroscopi..
har du vätska i knät efter en vecka eller så , så måste den tas ut med en punktion.

Men som det ser ut nu, så är receptet

1. Linda knät..
2 Remiss till röntgen.
3.stöd ej på benet i onödan, utan vila det så mkt som möjligt.
4 invänta svaret
5 om ej bättre efter några veckor.... tid till magnetröntgen.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Har haft problem med uttänjda ledband på insida knä vid två tillfällen, spelar fotboll och båda ggrna uppkom skadan på samma sätt: ett ihopslag där jag inte gick in fullt utan slappnade av...fjong. Senast tog det sju veckor innan jag var tillbaka i full träning...

Det som händer (typ) är att belastningen på knäet (som vill böjas 90 grader åt fel håll liksom) blir så stor att ledbandet (yttre eller inre) som vanligtvis (tillsammans med korsband och skit...) stabiliserar knäet tänjs ut, men går inte av särskilt ofta.

Är det på insidan kan även menisken ta skada då den sitter fast i ledbandet där och dras ut från sin normala plats och kläms mellan benen i knäet. Då "ska" det kännas som att det liksom hackar i knäet när du böjer på det och en förnimmelse av att knäet fastnar i vissa lägen. Tror jag. Då tar man bort den (eller delar) vid operation, inget stort ingrepp.

Är det bara ledbandet är det som alltid styrketräning som gäller, måste bygga muskler runt knät liksom...skiten läker sakta, räkna med sex veckor. Balansplatta, balansplatta, balansplatta...

Ett tips dock, våga fresta knäet skapligt men utan stor smärta efter ett par veckor och vänta inte för länge innan du går in i träningen igen, det största felet jag gjorde var att känna efter för mkt och "tro" att det gör ont. Det är skillnad på att känna av skadan och smärta. Våga med förnuft.

Med reservationer för allting, men det är vad jag kan rabbla såhär mitt i natten...krya på dig! :tummenupp

PS: Är det korsband kan det hända att knäet viker sig då och då och du trillar ihop även om du inte känner så mkt i övrigt. Då blir det operation och ett år åt helvete... ;) Jag skulle gissa på att det är det inre ledbandet dock, ganska vanlig fotbollsskada. DS.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Dvs.. remiss till röntgen. Men den kommer ju bara att visa om du har några skelletskador.. ska man se annat så måste en magnetröntgen till, bered dig på kööööö !

I stockholm finns ett privat alternativ och kan du bara få din läkare (tror det måste vara en idrottsläkare för det hade jag) att skriva en remiss så går det fort...

Jag fick komma till undersökning ganska omgående och själva magnetröntgenundersökningen skedde på en lördag och tog ca 20min...

Låter som om jag hade ungefär samma knäskada...

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Jag hade en smärre som jag fick förra sommaren när jag klotade på crossen.
Nu har det slutat göra ont men ett ledband kan tydlign börja verka igen närsom.
Det enda är, om det är ledbandet, att linda med stödbandage tror jag. Något annat vet jag inte.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Dee_cati skrev:
Vill inte till läkaren för jag vet vad som händer: Jag kommer dit, de klämmer lite på mig, ger mig en remiss till röntgen, jag åker dit, får vänta i 5 timmar sen kommer det en läkare som säger att jag får vänta 5 timmar till och jag tröttnar och åker hem

Kontakta en privat läkare så slipper du dessa väntetider, och det kostar inte ett öre mer. :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lyckligtvis slutade jag med fysiskt väldigt ansträngande aktiviteter för 20 år sen - har varit helt skadefri sen dess. Jag hade iofs en förkylning för 4 år sen, men det är väl allt det.

SLUTA GENAST SPORTA (utan mekaniska hjälpmedel)!
:squid

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Låter inte bra..

men det e bara att bita i det sura och åka till akuten..

kan tala om när mitt ledband va utsträckt hoppdes jag på krycker 2 månader!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Orkade inte åka till lasarettet idag utan var hemma och skruvade bil :( Men som det känns just nu så gör det ont men är uthärdligt så jag lugnar mig till på måndag och kollar vad som händer. Just nu käkar jag lite piller och har lindat knät hårt så det funkar ett tag aif. Sen är det så jävla bra för tjejen får ju passa upp på mig hela tiden när hon är hemma så jag tycker den här skadan var den bästa hittills! :crash Lite jobbigt med samlivet men vafan, det kan man ta för att få sitta i soffan och glo på film och bli uppassad. Man kan ju få annat gjort också :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...