Nån som har erfarenhet av nervskador?

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Som det är nu så är min axel "förlamad". Ingen känsel uppepå och jag kan inte lyfta armen uppåt. Dvs där det krävs axelmuskler.

Så har det varit innan och efter operationen (nyckelbensplatta påsatt). Vissa säger att det kan växa ihop igen, nerver men det kan ta tid. Jag kan röra armen mot kroppen (åt sidan) och hela handen. Läkarna har inte gett nåt direkt svar utan dem vet inte.

Nån som har nån erfarenhet av nåt liknande?
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har varit med om en mindre nervskada på mitt ena knä. Men den enda defekten som jag märkte av var att jag tappad känseln i en del av det. Det har blivit bättre men jag saknar delvis känsel i huden. Skadan uppstod då jag klämde knäet mellan min mopen och en bil. Tyvärr så vet jag inte mer än så, men jag önskar dig all lycka i världen med att bli återställd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Backblade skrev:
2266874 Många här kan ju så mycket annars.. :va

Det här är väl typexemplet på sånt man INTE ska svara på om man inte är 100% kvalificerad.

Jag tror att du kommer att bli 100% bra inom en sexmånadersperiod, men så är ju jag cykelmelkaniker och inte läkare...
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
acura skrev:
2266885 Jag har varit med om en mindre nervskada på mitt ena knä. Men den enda defekten som jag märkte av var att jag tappad känseln i en del av det. Det har blivit bättre men jag saknar delvis känsel i huden. Skadan uppstod då jag klämde knäet mellan min mopen och en bil. Tyvärr så vet jag inte mer än så, men jag önskar dig all lycka i världen med att bli återställd.

Tack :)

GuW skrev:
2266899 Det här är väl typexemplet på sånt man INTE ska svara på om man inte är 100% kvalificerad.

Jag tror att du kommer att bli 100% bra inom en sexmånadersperiod, men så är ju jag cykelmelkaniker och inte läkare...

Angående min hoj... :hihi
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
att lyfta axeln uppåt är inte så lätt med brutet nyckelben, har själv problem med detta med mitt brutna nyckelben. dock blir det lättare för varje dag som går.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Säker på att det är nervskada? Jag kunde med stor möda göra den rörelsen hyfsat smärtfritt efter 1-2 månader nånting.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det kan ta ett bår eller mer.

Jag kan fortfarande efter 1½ år inte lyfta ögonbrynet helt - men det kommer kanske.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Mycket som händer i kroppen efter en skada när "allt ska hittas rätt" igen.

Om det är nervskador så tar detta tid. Så som jag har uppfattat det så var det inte så länge sedan du kraschade? Hör med läkaren om någon vecka/veckor igen/vid nästa återbesök, kräv svar!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Backblade skrev:
2266692 Som det är nu så är min axel "förlamad". Ingen känsel uppepå och jag kan inte lyfta armen uppåt. Dvs där det krävs axelmuskler.

Så har det varit innan och efter operationen (nyckelbensplatta påsatt). Vissa säger att det kan växa ihop igen, nerver men det kan ta tid. Jag kan röra armen mot kroppen (åt sidan) och hela handen. Läkarna har inte gett nåt direkt svar utan dem vet inte.

Nån som har nån erfarenhet av nåt liknande?

Nerver kan växa ihop men de behöver inte göra det så där finns ingen som kan svara dig på om det inte blir bättre alls eller du blir helt återställd. Generellt kan man dock säga att det är ovanligt att alla nerver slås ut helt så helt utan rörelseförmåga kommer du förhoppningsvis inte att bli.

Vilka rörelser kan du göra av följande:
Vagga armen fram/tillbaka
Böja armen i armbågsleden
Lyfta armen ut från kroppen då den hänger längs sidan
Dra tillbaka armen från ovanstående position.
Höja och sänka axeln (bortsett från att det säkert gör ont som fan pga nyckelbenet)
Är inte heller läkare utan hobbyläkare aka läkarstudent.
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Boris JR skrev:
2267179 Nerver kan växa ihop men de behöver inte göra det så där finns ingen som kan svara dig på om det inte blir bättre alls eller du blir helt återställd. Generellt kan man dock säga att det är ovanligt att alla nerver slås ut helt så helt utan rörelseförmåga kommer du förhoppningsvis inte att bli.

Vilka rörelser kan du göra av följande:
Vagga armen fram/tillbaka
Böja armen i armbågsleden
Lyfta armen ut från kroppen då den hänger längs sidan
Dra tillbaka armen från ovanstående position.
Höja och sänka axeln (bortsett från att det säkert gör ont som fan pga nyckelbenet)
Är inte heller läkare utan hobbyläkare aka läkarstudent.

Jag kan vagga armen fram/tillbaka. Kan även böja armen i armbågsleden. Jag kan inte lyfta ut från kroppen, det är inte det att den inte orkar eller så, den reagerar inte, som om den inte fanns. Sen faller den bara tillbaks om jag drar ut den med andra handen.

Höja och sänka axeln har jag fått lite övningar, det är jättesvårt med den skadade och gör ont men det går.

HanneZ skrev:
2267032 Säker på att det är nervskada? Jag kunde med stor möda göra den rörelsen hyfsat smärtfritt efter 1-2 månader nånting.

mmm det sade dom, plus att den finns liksom inte när jag vill använda den. Haft muskelskador innan och då känner man ändå smärtan :näsblod
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Jag lyckades vurpa lite olyckligt under min värnplikt och slog mig i höften så att ngt nervpaket (som läkaren kallade det) i ljumsken gick av.
Tappade ytliga känseln i benet helt men nerverna växte ihop så drygt två år senare var allt funkis.

Per
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Efter ett armbrott så hade jag nervskador på översidan av handen och ner mot tummen/fingrarna på några ställen. Känslan var "somnad" och lika så när man strök med andra handen på dom ställena så hade man inge känsel, klart skumt :3freak

Det tog rätt lång tid innan det kom tillbaka fast idag är allt som vanligt :tummenupp
 

Socrates

Guest
När jag fick plattor inopererade i bäckenet så hade jag ingen koll på mitt högerben i början då plattorna sitter vid några muskelfästen. Kändes som man inte kunde styra det alls, låg jag ner kunde jag dra benet mot mig, men det trillade ut åt sidan då jag inte kunde styra dessa muskler. Detta blev dock mkt bättre med tiden, samt tack vare sjukgymnastik. Vänterbenet kunde jag inte röra alls direkt efter olyckan, samma sak där...det tog lite tid, men det hoppade igång.

Så det ska nog lösa sig för dig också! :tummenupp
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Tack allesammans för svaren. Skall jag vara ärlig så gråter jag inte om inte armen fixar sig. Jag lever, jag kan klappa min hund, ta en snus och spela dator. Vad mer kan man begära? :hihi Sen kan man nog lära sig åka hoj med en halvdan arm också, om inte annat blir det en trajk!

:tummenupp
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Nervskador tar låååång tid att repa sig (om dom gör det) men förhoppningsvis gör dom det. Nerverna måste hitta tillbaka och "vakna".

Just med nyckelben, jag fick en ordentlig smäll på leden mellan nyckelbenet och axeln och kunde inte lyfta armen uppåt på månader. Borsta/tvätta/torka håret blev..intressant :3freak

Ge det tid så skall du se att det kommer tillbaka :) Men håll koll på utvecklingen och fråga dina läkare/kirurger om det är något som oroar dig (alltid).
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top