nån som känner nån som känner nån

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som känner nån som känner nån som kan vatten, laser el fräsa ut ett par styrkronor billigt som fan! ska få de utritat på cad el solidworks el vad de heter så de behöver inte göras.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
beror på hur kräsen du är? hur mycket jobb kan det vara att göra dom där grejerna (har sjukt dålig koll på mek och sånna grejer själv)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Laser skär inte så djupt. Max 10mm tror jag. Men det går ju med vatten eller gas. Du behöver en .dwg fil (2D). Samtliga mekverkstäder klarar av sånt. Du kan ju ringa sundsvalls mekaniska å fråga om tips.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Laser skär inte så djupt. Max 10mm tror jag. Men det går ju med vatten eller gas. Du behöver en .dwg fil (2D). Samtliga mekverkstäder klarar av sånt. Du kan ju ringa sundsvalls mekaniska å fråga om tips.

vad blir de om man sparar i solid works då tro :va kanske går o föra över?
har fått reda på att de ska va en cnc fräs som ska göra det,, de andra klara inte tjockleken så bra...

beror på hur kräsen du är? hur mycket jobb kan det vara att göra dom där grejerna (har sjukt dålig koll på mek och sånna grejer själv)

kräsen tja, finnisch kan jag fixa själv men hålen bör ju sitta där dom ska, annars blir de bajs :tungan
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
vad blir de om man sparar i solid works då tro :va kanske går o föra över?
har fått reda på att de ska va en cnc fräs som ska göra det,, de andra klara inte tjockleken så bra...



kräsen tja, finnisch kan jag fixa själv men hålen bör ju sitta där dom ska, annars blir de bajs :tungan
går ju industriprogrammet om det inte tar allt för lång tid... de fräser ju med cnc sen har jag kontakter på ortviken, men det beror på hur avancerat det är dvs

förstår att det hänger lite på vart hålen ska sitta huyr bra det är ^^
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
vad blir de om man sparar i solid works då tro :va kanske går o föra över?
har fått reda på att de ska va en cnc fräs som ska göra det,, de andra klara inte tjockleken så bra...



kräsen tja, finnisch kan jag fixa själv men hålen bör ju sitta där dom ska, annars blir de bajs :tungan


I solid s skapar man 3D modell. Vissa verkstäder har en mail i maskinen så man kan maila 3D modelled diret till den. I solid så gör man även 2D ritningar av sin 3D modell. Dem man man sedan spara ner i ett stort antal format. .bla dwg och dxf som är dom vanligaste.

Problemet med laser, gas, och vatten är att strålen drar sig mer och mer desto tjockare godset är. Det blir som om du spolar vatten lite snett längs sidan på bilen typ. Dock i ditt fall gör det förmodligen inte så mycket då du inte kommer se det.

Men om du nu ska köra i en cnc så är det förmodligen dwg som gäller.

Hur tjockt är godset du ska skära?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
I solid s skapar man 3D modell. Vissa verkstäder har en mail i maskinen så man kan maila 3D modelled diret till den. I solid så gör man även 2D ritningar av sin 3D modell. Dem man man sedan spara ner i ett stort antal format. .bla dwg och dxf som är dom vanligaste.

Problemet med laser, gas, och vatten är att strålen drar sig mer och mer desto tjockare godset är. Det blir som om du spolar vatten lite snett längs sidan på bilen typ. Dock i ditt fall gör det förmodligen inte så mycket då du inte kommer se det.

Men om du nu ska köra i en cnc så är det förmodligen dwg som gäller.

Hur tjockt är godset du ska skära?

fick igår reda på de där att de ska va cnc.. godset har jag inte bestämt hundra ännu men mellan 3-5 cm beroende lite på materialval.

går ju industriprogrammet om det inte tar allt för lång tid... de fräser ju med cnc sen har jag kontakter på ortviken, men det beror på hur avancerat det är dvs

förstår att det hänger lite på vart hålen ska sitta huyr bra det är ^^

själva kronorna är ju inte gjorda i dator ännu men jag kan höra av mig på PM då det är dags så om du har tid lust ork o tillgång till maskin löser vi det då :tummenupp
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Killen som ritar upp den i SolidWorks har säkert koll på vad han gör,
normalt så gör man en MÅTTRITNING och sparar som en pdf-fil, på så
sätt kan alla läsa/printa ut den med Acrobat reader(gratisprogram).

Variant 1:
Om han som ska tillverka den inte har en CNC-fräs som klarar av att skapa
verktygsvägar utifrån en 3D-modell så räcker det att han får
pdf-filen/ritningen.

Variant 2:
Om han som ska tillverka den HAR en maskin/eller ett CAM-program som kan
skapa verktygsvägar från en 3D-modell så ber du han som ritar att spara
3D-modellen som en IGES-fil...eller en STEP-fil.

En styrkrona är det nog lite "overkill" att fräsa fram i 3D.....
Verktygstillverkare som skapar pressverktyg med dubbelkrökta ytor jobbar
med 3D-modeller direkt i CAM-programmet för att skapa verktygsvägarna,
det går inte att beräkna dom på annat sätt.

Mvh/ KentW (Jobbar hela dagarna i SolidWorks)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Killen som ritar upp den i SolidWorks har säkert koll på vad han gör,
normalt så gör man en MÅTTRITNING och sparar som en pdf-fil, på så
sätt kan alla läsa/printa ut den med Acrobat reader(gratisprogram).

Variant 1:
Om han som ska tillverka den inte har en CNC-fräs som klarar av att skapa
verktygsvägar utifrån en 3D-modell så räcker det att han får
pdf-filen/ritningen.

Variant 2:
Om han som ska tillverka den HAR en maskin/eller ett CAM-program som kan
skapa verktygsvägar från en 3D-modell så ber du han som ritar att spara
3D-modellen som en IGES-fil...eller en STEP-fil.

En styrkrona är det nog lite "overkill" att fräsa fram i 3D.....
Verktygstillverkare som skapar pressverktyg med dubbelkrökta ytor jobbar
med 3D-modeller direkt i CAM-programmet för att skapa verktygsvägarna,
det går inte att beräkna dom på annat sätt.

Mvh/ KentW (Jobbar hela dagarna i SolidWorks)

snubben är en tjej som e nyskolad bla i detta o ville ha nåt annat än skolmaterial o göra så om de är 2d el 3d har jag ingen anning, men skulle de bli strul med format så går de ju alltid o ändra :)

bra fakta iaf :tummenupp
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
snubben är en tjej som e nyskolad bla i detta o ville ha nåt annat än skolmaterial o göra så om de är 2d el 3d har jag ingen anning, men skulle de bli strul med format så går de ju alltid o ändra :)

bra fakta iaf :tummenupp
hr av dig som du sa när du vet mer, lättast via mail som jag tror man kan gö via min profil :) snackade med dom i verkstan i dag och dom sa att det bara va att ta med ritningingarna så skulle dom kolla på det,

vad/vart har hon läst? :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hr av dig som du sa när du vet mer, lättast via mail som jag tror man kan gö via min profil :) snackade med dom i verkstan i dag och dom sa att det bara va att ta med ritningingarna så skulle dom kolla på det,

vad/vart har hon läst? :)

ritning har jag ändå men tänkte de kanske är enklast med färdigt datagjort..
kan få både och isf..
vet inte riktigt vad hon plugga men de är iaf på högskolenivå så
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
De va som rackarns...var jobbar du? Jag jobbar å med solid hela dagen lång.

Se där......
Jag konsultar...egenföretagare....speciallite Cnc fixturer/uppspänningar, men
gör också allmänna mekaniska konstruktioner.

Var sitter du då....? Har du kört igång 8:an än...?

KentW
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Se där......
Jag konsultar...egenföretagare....speciallite Cnc fixturer/uppspänningar, men
gör också allmänna mekaniska konstruktioner.

Var sitter du då....? Har du kört igång 8:an än...?

KentW

Jobbar på en konsultfirma i sundsvall. Sitter ute på Sund Birsta nu och ritar bindmaskiner till stålverk. Innan dess jobbade jag forskning och konstruktion av keramiska mikromotorer.

Nä, jag har sett 8:an. Den hade en hel del kul godis. Men vi väntar tills alla servicepack har kommit ut innan vi byter.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jobbar på en konsultfirma i sundsvall. Sitter ute på Sund Birsta nu och ritar bindmaskiner till stålverk. Innan dess jobbade jag forskning och konstruktion av keramiska mikromotorer.

Nä, jag har sett 8:an. Den hade en hel del kul godis. Men vi väntar tills alla servicepack har kommit ut innan vi byter.

Jag ska iväg på uppdateringskurs i slutet av februari, sen laddar jag in den.
Första s-packen har redan kommit, man får bara hoppas att 8:n inte
genererar lika "tunga" filer som 7:an gör.

KentW
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Lämna den i .SLDPRT format du, dvs SWs egna partformat så fixar
CNC-killen biffen. De flesta konventionella CAM-system på marknaden
klarar det.

Jobbar på en konsultfirma i sundsvall.

Du sitter i grottan på Sund Birsta eller? "Extrajobbat" där från och till
i några år nu, borde sett till dig :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Lämna den i .SLDPRT format du, dvs SWs egna partformat så fixar
CNC-killen biffen. De flesta konventionella CAM-system på marknaden
klarar det.



Du sitter i grottan på Sund Birsta eller? "Extrajobbat" där från och till
i några år nu, borde sett till dig :)

Ja, det e jag som sitter vid fönstret. Föresten så kan jag upplysa dig om att det går en licenskurs i slutet av maj om du vill börja åka RR på mittsverige.

http://www.n-r-s.se/utbildning.htm
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top