Nån som vet nåt om Camaro?

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jo...det är nämigen så att min käre far har blivit sugen på en sådan
(50-års kris?)
Men varken han eller jag vet någonting överhuvudtaget om modellen förutom att den är jäkligt snygg att se på :Bugar
Den han har tittat på är en -98 3.8 l v6 med 2100 mil på mätarn, det är Karlstads Toyota-återförsäljare som säljer den (=hederlig firma) och den är sv.såld med komplett servicebok, den verkar vara i mycket bra skick.
Är det något speciellt man ska kolla närmare på eller testa? All hjälp uppskattas då vi som sagt inte vet egentligen någonting om modellen.

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
,,om man nu ska ha en camaro,,, är det inte nästan ett måste att det ska
vara en V8 i den då?

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Avelin skrev:
,,om man nu ska ha en camaro,,, är det inte nästan ett måste att det ska
vara en V8 i den då?
håller med, ingen blir impad på en sketen sexa

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
V8 är ett krav!

Har bara erfarenhet av brorsans -87:a han hade..
Trimmad v8:a,diffad bakaxel,manuell vxllåda och targa luckor..
Behöver jag nämna vilket liv det blev när jag lånat den och bakdäcken nästan var slut.. :rolleyes:

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Ska man köpa Camaro är en -69 med bigblock trevligt. (eller en 70-talare med äldre motor)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok Jin Chun skrev:
Ska man köpa Camaro är en -69 med bigblock trevligt. (eller en 70-talare med äldre motor)

Inte 69!!! En 68'a ska det vara, det är den enda riktiga camaron som har de absolut snyggaste formerna av alla jänkarna. Sen en biffig bigblock med eaton-kompressor eller dylikt. Om nån sitter på en sådan så byter jag på stört mot PV'n!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
mad_man_axel skrev:
(50-års kris?)
Men varken han eller jag vet någonting överhuvudtaget om modellen förutom att den är jäkligt snygg att se på :Bugar
Den han har tittat på är en -98 3.8 l v6 med 2100 mil på mätarn, det är Karlstads Toyota-återförsäljare som säljer den (=hederlig firma) och den är sv.såld med komplett servicebok, den verkar vara i mycket bra skick.
Är det något speciellt man ska kolla närmare på eller testa? All hjälp uppskattas då vi som sagt inte vet egentligen någonting om modellen.
8:eek:rna mullrar trevligare tycker jag ;)

Låter bra med en såpass ny iaf. Har hört från bekanta att man får va beredd på en del mecklande under huven om man tänkt sig att hålla en äldre camaro i trim.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
mad_man_axel skrev:
(50-års kris?)

Struntar han i måste-ba-va-macho-grejen och struntar i att impa på moppe-fuckon vid kiosken så duger V6'an väldigt bra för att glida omkring i. Dock ska han inte ge en endaste peng över 80k för den. Jag har sett 94-96'or för 45k. 225 hästar är inte alls så himla slött. Min Pontiac Transporter har också 3.8 liters V6'an och jag kör ifrån nya WV Golf'ar vid rödljuset - kan locka fram rödljusjävulen (personen i Golfen dvs) hos den mest dimide förskolelärare! Spelar ingen roll, de blir trots det frånkörda. :D

Jag har även en 4'th generation F-body, dock med den större 350" V8 motor, en Pontiac Firebird. Karossen är densamma som Camaron, bara plastkarossen och inredningen som skiljer lite. Går väldigt bra på vägen. Stora 16" däck med höga däcksidor som tar upp vägens omjämnheter. Rätt styv fjädring men väldigt sköna skålade säten. Kör iaf ifrån Svensson-bilar när det svänger lite.

Automatlåda eller manuell, spelar egentligen ingen roll. Jag föredrar automatlådan eftersom det är en 4L60E-låda. 4-växlad med lock-up på trean och fyran. Drar runt 0.9l/mil i 90 km/h. Automatlådan lämnar in vid runt 16000 mil, man märker det på att växlingarna går lite slött - dvs det är inget som går sönder över en natt, man märker av det långt i förväg. Kostar ca 6k - 8k att fixa hos en automatlådeverkstad. Normal driftskostnad ser jag det som.

<edit>Min har gått 20000 mil (17000 egna mil). Har renoverat lådan, bytt opti-crap-tändningen (finns inte på V6'an) och EGR-ventilen. Det är allt jag gjort åt den. Byter motorolja var 500 mil och automatolja var 2000 mil.

Last edited:
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Dee_cati skrev:
Inte 69!!! En 68'a ska det vara, det är den enda riktiga camaron som har de absolut snyggaste formerna av alla jänkarna. Sen en biffig bigblock med eaton-kompressor eller dylikt. Om nån sitter på en sådan så byter jag på stört mot PV'n!

Förlåt så hemskt mycket. Jag menar naturligtvis -68. Får jag skyllla på att jag är trött som...snälla..

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Dee_cati skrev:
Inte 69!!! En 68'a ska det vara, det är den enda riktiga camaron som har de absolut snyggaste formerna av alla jänkarna.

Nja...Ska inte glömma bort Moparbilarna. Charger -68 är i mina ögon den snyggaste bil som någonsin gjorts tätt följd av Cuda -70...Sitter det en 426 Hemi i så räcker det till hyffsat åtminstone.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
v8 måste det vara.
hade en Mustang av nyare modell med 3,8l v6, var typ helt omöjlig att sälja när jag väl skulle det.
Ingen ville ha jänkarbil med sexxa + att jag hade manuell låda gjorde det tufft.

Svärfar hade Camaro -01 me v8, fan va den gick. Dock inte som en hoj :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
fast 68 eller 69 kan väl kvitta, de är ju nästan likadana?

Camaro med v6, hehe, det lät tråkigt, å andra sidan går den säkert rätt mycket billigare än en med V8.

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Tackar för alla svaren och länkarna :tummenupp speciellt andersbrink
Men jag tror nog att far min håller sig till en v6:a....han vill inte använda hela lönen till bensin (han är ju 50 dvs. förståndet har övertag).

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
andersbrink skrev:
Dock ska han inte ge en endaste peng över 80k för den. Jag har sett 94-96'or för 45k. 225 hästar är inte alls så himla slött...
Är det 225hk i V6'an? V6 från 94-> har väl runt 160hk eller?
Är det manuell ska du kolla upp kopplingen då den är rejält underdimensionerad annars är det mesta lika som V8 dvs stadigt byggt...

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Nja...200 hk har jag läst på en sida om camaro.
Det är automatlåda i den han har tittat på, ska antagligen testa den i eftermiddag :banana

MikkE

Guest
ska man åka camaro ska det vara en gammal hederlig.. typ 70-tal med en fet törstig V8, annars är det inget att ha

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Dee_cati skrev:

Är 68 den enda Riktiga Camaron?
Visst är väl 67:an lika dan?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom