Nån som vill övningsköra i Stockholm?

mistapea

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
Spanar efter en Kawa ZXR 750 från 1992
Hej!

Jag är ny här på SH och tänker försöka komma igång med att ta MC-kort till sommaren. Jag bor i Stockholm och eftersom jag inte känner någon här som kör hoj undrar om någon skulle kunna tänkas vilja övningsköra med mig lite längre fram i vår. Finns det särskilda forum just för detta här på SH? Har letat men ej funnit nåt.

Ha det gott på vägarna i vårsolen:)

MVH / Petter

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
Hej!
Kul att du ska ta Körkort!
Jag håller också på med detta men övningsköra får du endast göra med handledare.
Alltså en person som fyllt 24 år och haft körkort i 5 år under de senaste 10 åren!
Dessutom måste du gå en handledar kurs med denna person.
Fast jag kanske misstolkat dig ;)?

Mvh Ruben

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Hej!
Kul att du ska ta Körkort!
Jag håller också på med detta men övningsköra får du endast göra med handledare.
Alltså en person som fyllt 24 år och haft körkort i 5 år under de senaste 10 åren!
Dessutom måste du gå en handledar kurs med denna person.
Fast jag kanske misstolkat dig ;)?

Mvh Ruben

Inte handledarkurs på mc väll:va, eller har det ändrats sen jag tog 125 kort för två år sen?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Inte handledarkurs på mc väll:va, eller har det ändrats sen jag tog 125 kort för två år sen?

För att Transportstyrelsen ska godkänna din ansökan som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):
ha fyllt 24 år
ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B

Behövs alltså ingen introduktionsutbildning för behörighet A, bara skicka in papper o betala 160 spänn eller vad det kostar :)

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
För att Transportstyrelsen ska godkänna din ansökan som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):
ha fyllt 24 år
ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B

Behövs alltså ingen introduktionsutbildning för behörighet A, bara skicka in papper o betala 160 spänn eller vad det kostar :)

Så jag behöver haft A behörighet i minst 5 år, att haft B i 7+ spelar väl ingen roll?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
en lite ot fråga men, får man övnings köra med att ja kör mc ( som håller på att övningsköra för att ta kortet) och ha min far körandes i bil bakom mig? har för mig man fick göra det förut men vet i fan hur det är nu för tiden:/

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
en lite ot fråga men, får man övnings köra med att ja kör mc ( som håller på att övningsköra för att ta kortet) och ha min far körandes i bil bakom mig? har för mig man fick göra det förut men vet i fan hur det är nu för tiden:/
Nej tyvärr!
Men han får dock antingen sitta bakpå eller med egen hoj!

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Nej tyvärr!
Men han får dock antingen sitta bakpå eller med egen hoj!

tråkigt:( han har ju kortet men inte någon mc. och att sitta 2 på en fsz 600 strypt till 25kw.. båda är lagom feta och 25 mil till dit han bor.. nja får bli att övningsköra med mors kille upp dit och sedan slänga upp härket på flaket på dodgen när en ska hem:p tack för svar!:)

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
tråkigt:( han har ju kortet men inte någon mc. och att sitta 2 på en fsz 600 strypt till 25kw.. båda är lagom feta och 25 mil till dit han bor.. nja får bli att övningsköra med mors kille upp dit och sedan slänga upp härket på flaket på dodgen när en ska hem:p tack för svar!:)

KUl att jag kunde hjälpa :D

mistapea

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
Spanar efter en Kawa ZXR 750 från 1992
Tack för era svar, har blivit lite klokare!
Nu ska jag bara hitta någon att köra med också:)

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
jag har en fundering jag är handledare åt min fru på B kort men då gäller ju samma för mc

jag tog mitt kort för 3 år sen mc, B kort har ja haft i 21 år

Min fru tog B kortet för 2 år sen prövotiden har gått ut men själva handledarpappret finns ju kvar o det gäller ju mc också vad händer om jag är är handledare åt min fru på mc hon vill ta mc kort nu .

jag vet att ja måste ah haft kortet 5 år för att få¨vara handledare men teoretiskt om man blir stoppad så har jag ju handledare pappret kvar

kan det bli annat än böter eller en varning bara

Menno

bikepics.se
Gick med
11 Aug 2010
Hoj
GSX-R 600 -06
jag har en fundering jag är handledare åt min fru på B kort men då gäller ju samma för mc

jag tog mitt kort för 3 år sen mc, B kort har ja haft i 21 år

Min fru tog B kortet för 2 år sen prövotiden har gått ut men själva handledarpappret finns ju kvar o det gäller ju mc också vad händer om jag är är handledare åt min fru på mc hon vill ta mc kort nu .

jag vet att ja måste ah haft kortet 5 år för att få¨vara handledare men teoretiskt om man blir stoppad så har jag ju handledare pappret kvar

kan det bli annat än böter eller en varning bara

Brukar stå på pappret vilka behörigheter det gäller. Jag tog b kort för 5 år sen och då gällde det både a och b behörighet. Hur det var om dom utfärdade det för 2 år sen vet jag inte men kolla på pappret så borde det stå ;)

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
det ä samma för båda

men frågan är vad händer om man nu mot alla odds blir stoppad jag har haft mc i bara 3 år men är handledare på papper. Får man en tillsägelse bara eller händer det nått alvarligt

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag är handledare åt min kompis. Vi sökte förra året specifikt för A, jag hade endast haft A-behörigheten i 3 år. Jag blev godkänd, men de kanske gjorde fel? Jag har haft B i 6-7 år.

Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Coolt då ska jag ansöka om det jag har haft A kortet i 3 år o B kort i 21 år så¨chansa då o hoppas det funkar

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
bespar er mödan värt jag har haft b kort i 8 år c kort i 3 år och A kort i 4 år och 8 mån fick mitt handledarskap avslaget igår med orsak utav för kort tid...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping