Nödvärn.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det tragiska i det hela är väl att det inte vore nån direkt överraskning om rånoffret blir straffat för misshandel av rånaren. Han borde var diskvalificerad från att ens få göra en anmälan.

Lite som att råna en bank, skjuta mot polisen och anmäla dem när de skjuter tillbaks.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fan vad jag älskar sånt här!
Poetic justice.
Fast i absurda Sverige skyddas ju brottslingar så han får väl ställa in sig på att betala ett saftigt skadestånd.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med bara ett slag så går han fri.

Hade han stått och matat slag när rånaren ligger när så hade han blivit fälld.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Vilka tuffingar de är rånarna. två stycken ger sig på en 60åring för de tror att det blir enkelt....
Sen när den ena får en snyting så springer kompisen därifrån och han som fick snytingen anmäler gubben för misshandel.
Kräk

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det kan de allt ha. Risken är väll tyvärr att de nästa gång tar med sig vapen vid sina rån istället. :död

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På 60-talet var det ett par thailändare som gav sig på en fd. proffsboxare i ett försök att råna honom. Det var nog även så illa att de försökte mörda honom. Men de fick vad de tålde.

En ingift "morbror" till mig blev utsatt för ett rånförsök i Stockholm. Han var gammal yrkesmilitär och gav rånaren vad han tålde och drog mer eller mindre bort personen i fråga till en lokal polisstation och kastade in honom genom dörren. -Här har ni. Rånaren ville anmäla för misshandel, men jag tror inte poliserna tog någon notis alls.

Ibland ger sig rånare på fel personer. Ger man sig in i leken får man leken tåla så att säga.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Fast som boxare ska han ju vara medveten om sin egen styrka, och effekten ett slag kan ha på en person, så rätten kan ju döma honom iaf, eftersom han borde ha vetat att han skulle slå mjukare :huvet Lite som att om mannen från gatan skjuter en kille i låret så åker han dit för mordförsök, han hade nog mest bara tur/otur som träffade i låret. Skulle Skanåker skjuta någon i låret så skulle han åka dit för misshandel, han är en så pass duktig skytt att han träffar där han vill.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast som boxare ska han ju vara medveten om sin egen styrka, och effekten ett slag kan ha på en person, så rätten kan ju döma honom iaf, eftersom han borde ha vetat att han skulle slå mjukare :huvet Lite som att om mannen från gatan skjuter en kille i låret så åker han dit för mordförsök, han hade nog mest bara tur/otur som träffade i låret. Skulle Skanåker skjuta någon i låret så skulle han åka dit för misshandel, han är en så pass duktig skytt att han träffar där han vill.

Fast finns det verkligen fall där man dömt personer utefter deras kompetens?

Jag har alltid betraktat dom historierna som skrönor och vandringssägner, dom dyker ju upp i de flesta länder med rättsystem.

Sen var det ju någon som gick fri med misshandel efter att ha skjutit någon med hagelbössa i magen, inte var det någon Dahlby heller direkt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du kan komma undan med rätt mycket våld... Det är när det blir mer "hämnd" än nödvärn som domstolarna brukar vara hårda.
Denna kille slog sin granne i huvudet drygt 10 gånger med en hammare och frikändes till slut i HD..
http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/frikand-trots-mycket-grov-misshandel

De gånger folk fälls trots att de hävdar nödvärn brukar det ju ofta visa sig att de slagit extra gånger i "uppfostringssyfte" eller t.o.m sökt upp den de velat "nödvärna" ...

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Du kan komma undan med rätt mycket våld... Det är när det blir mer "hämnd" än nödvärn som domstolarna brukar vara hårda.
Denna kille slog sin granne i huvudet drygt 10 gånger med en hammare och frikändes till slut i HD..
http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/frikand-trots-mycket-grov-misshandel

De gånger folk fälls trots att de hävdar nödvärn brukar det ju ofta visa sig att de slagit extra gånger i "uppfostringssyfte" eller t.o.m sökt upp den de velat "nödvärna" ...

När det gäller att du blir utsatt för våld/hot i din egen bostad så får du freda dig lite "extra" :fakta

Det är du själv som ska ta det beslutet om hur mycket våld som krävs... om man läser lite om knivmannen i länken som du postade så är det ju helt horribelt att tingsrätten dömer nån som försvarat sig och barnen i sitt hem mot en knivman...

Tyvärr så har tingsrätten en vis inkompetens tack vare dåligt/inge utbildade nämndemän som är vanliga politiker som försöker dryga ut inkomsten... dessa ska tydligen ha en bra insyn i dagens Sverige!

Sen att det sitter nån subba/surgubbe till åklagare och tycker att hen gör ett bra jobb bara för folk blir dömda...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast finns det verkligen fall där man dömt personer utefter deras kompetens?

Jag har alltid betraktat dom historierna som skrönor och vandringssägner, dom dyker ju upp i de flesta länder med rättsystem.

Sen var det ju någon som gick fri med misshandel efter att ha skjutit någon med hagelbössa i magen, inte var det någon Dahlby heller direkt.
Jag har fått det berättat av en polare som tävlar i skytte, jag litar på hans ord och har inte forskat efter rättsfall som styrker det dock.

Men för mig, som lekman, så förefaller det ju rimligt, om en person kan hantera ett vapen, en drog osv till 100%, och inte har ett uppsåt att döda, utan endast misshandlar någon, med ett verktyg som är fullt tillräckligt att döda med, så borde ju (grov) misshandel vara rätt sak att åtala för? Om någon annan, utan någon som helst koll, och kanske med ett annat uppsåt tom, åstadkommer samma skada, så känns ju mordförsök mer korrekt. Att personen i det fallet inte dog är ju snarare ett resultat av tur än klinisk precision.

Dock är ju en sådan, väl genomtänkt, misshandel väldigt överlagd, personen har haft gott om tid att tänka igenom sina handlingar, besinna sig mm, det kanske inte Mr Medelsvensson hinner med när han kommer hem från golfrundan och möter Pelle Pundare i hallen och i panik klappar till honom över tinningen med järnnian.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Jag är benägen att hålla med dig här. Och jag vill inte se några länkade domar från eventuell tingsrätt eftersom de inte har någon som helst auktoritet. hovrätt eller högre annars kan det kvitta.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag vet vem han är och hur hårt han slår. Stackars rånare :lol

De borde sätta upp en match med offret och den andre rånaren som de snart kommer ta. Billigare än nån rättegång.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping