Najning rs 125

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Håller på att najja bromsoken. På de bakre är det ju två genomgående bultar med låsmutter på. Ska dessa najjas ihop också?...känns väl lite onödigt?!
För övrigt så gick två stycken 2mm borr av..... :huvet
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bakre bromsoket ska också najas. Tänk på att du ska naja muttrarna i det fallet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Cagiva_Mito skrev:
Okej...tack för svaret

Fast nu när jag tänker efter kan det ju vara svårt att naja muttrarna eftersom du då måste pricka in hålet rätt i skruven. Blir ju lite komplicerat...
Fast att du måste naja det på något sätt är ju klart.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Får jag som nyfiken icke-raceförare dyka in med en fråga, varför ska man naja saker på racehojar? Ni snackar om bromsoken, och oljepluggen ska väl oxo najas?
Det är ju inte så ofta som saker hoppar loss på vanliga gathojar, är det vanligt i racing? :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PacMan skrev:
Får jag som nyfiken icke-raceförare dyka in med en fråga, varför ska man naja saker på racehojar? Ni snackar om bromsoken, och oljepluggen ska väl oxo najas?
Det är ju inte så ofta som saker hoppar loss på vanliga gathojar, är det vanligt i racing? :va

Säkerhetsfråga, för både föraren av varje hoj och hans medtävlare.
På en rejshoj lossar och fäster man skruvarna mycket oftare än på en vanlig hoj eftersom man byter däck, olja, bromsbelägg etc mycket oftare. Sedan kan tex. stress vid mekning göra att man kanske inte drar skruvarna till ett ok tillräckligt bra och det riskerar att lossna.
Bättre att naja - på rätt sätt - än att inte göra det öht.
 
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Goodstuff skrev:
Säkerhetsfråga, för både föraren av varje hoj och hans medtävlare.
På en rejshoj lossar och fäster man skruvarna mycket oftare än på en vanlig hoj eftersom man byter däck, olja, bromsbelägg etc mycket oftare. Sedan kan tex. stress vid mekning göra att man kanske inte drar skruvarna till ett ok tillräckligt bra och det riskerar att lossna.
Bättre att naja - på rätt sätt - än att inte göra det öht.

Sedan blir konsekvenserna mycket större på en bana vid ex oljeläckage. För det första är olycksrisken hög då alla räknar med fäste i kurvorna och dessutom åker i samma spår. Sen tar en sanering lååång tid, vilket gör att en tävling kan dra ut på tiden rejält.
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Nån som har bytt så att växlarna blir tvärtom på en rs125? Tänkte göra det nu i veckan men har inte riktigt kläm på hur jag ska göra...verkar som att man måste kröka om växelpinnen :va
Vore schysst om nån som har gjort det kan berätta...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
Men de muttrar man lossar ofta najar man väl inte? :confused:

Johohohodå, det måste du visst det. Åtminståne det ena bromsoket med tillhörande najade bromsokskruvar måste demonteras när framhjulet ska bort vid däckbyte.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Johohohodå, det måste du visst det. Åtminståne det ena bromsoket med tillhörande najade bromsokskruvar måste demonteras när framhjulet ska bort vid däckbyte.

På Goodstuff lät det som om alla fina najningar knippsas upp med tång varje gång hojen startas.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top