Najtång

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
Med en stram budget så måste vissa saker prioriteras.

Efter att ha varit ute hos GSXR1100R o spionerat lite (j*vla fin hoj) så fick jag också se en Najtång in action. Inte speciellt porrigt men ack så mycket svordomar det sparar.
Vad nu än gör, lägg undan de 500 pix en tång kostar o köp detta verktyg. En sådan tång tar igen sitt värde redan vid första, stressiga, bytet till regndäck.

bildlankP00080.jpg

bildlankP00081.jpg

bildlankP00082.jpg

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Har själv en sådan men anser inte att den är vär 500:-.. Ta en vanlig platt tång eller vad det heter, kapa av en del av handtagen o löd på ca 20 cm rör som handtag. Funkar skit bra. Dessutom är det lättare att använda för en som inte är van vid tråd låsning. Smaken är som baken men jag gillar en home made bättre....

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Packalen#27R600 skrev:
Har själv en sådan men anser inte att den är vär 500:-.. Ta en vanlig platt tång eller vad det heter, kapa av en del av handtagen o löd på ca 20 cm rör som handtag. Funkar skit bra. Dessutom är det lättare att använda för en som inte är van vid tråd låsning. Smaken är som baken men jag gillar en home made bättre....

du kan inte fixa upp lite bilder på den hemma gjorda?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
En najtång för mig ligger rent OTROLIGT långt ner på prioriteringslistan. Långt efter frisörbesök till och med.....

Onödig pryl! Så ofta najar man inte och så j-a noga är det inte...

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
Chrille skrev:
En najtång för mig ligger rent OTROLIGT långt ner på prioriteringslistan. Långt efter frisörbesök till och med.....

Onödig pryl! Så ofta najar man inte och så j-a noga är det inte...

beror väl lite på hur vissa delar sitter ihop. En del måste ju pilla bort en massa grejer bara för att plocka av ett hjul.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
grandmaster skrev:
beror väl lite på hur vissa delar sitter ihop. En del måste ju pilla bort en massa grejer bara för att plocka av ett hjul.

Två trådar på framhjulet och?? Just om man har dåligt med pengar och köper en sån tång så tycker jag att det är som att vara pank och gå på krogen istället för att betala elräkningen. Kul en stund men snart inser man att man borde lagt pengarna på något viktigare. Men har man 500 ÖVER så är det välen annan sak.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Onödig pryl! Så ofta najar man inte och så j-a noga är det inte... [/B][/QUOTE]

Det jag reagera på här är att du anser att det inte tycker det är viktigt att naja säj det till killen som vurpat i ditt spill.
Hoppas jag misstolka dig.

Och visst har man inte kulor att köpa för har man inte.
Men låna av depågrannen.
Sen blir det hög prioritet den är guld värd.

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
ducati748rs skrev:
Det jag reagera på här är att du anser att det inte tycker det är viktigt att naja säj det till killen som vurpat i ditt spill.
Hoppas jag misstolka dig.

naa, du fick det nog lite om baktassen. Visst najar Chrille o alla andra men frågan är om det är värt tidsvinsten o "looken".

Utseendet bryr jag mig inte något om. Vi kör Rookie 1000 o jag har ingen spons med allt vad nu det innebär.

Säg att du har en konstruktion där du måste naja om bromsarna när du byter däck/fälg. Hur kul är det att stressa till det när det kommer en regnskur, göra ett hastjobb för att hinna i tid bara för att bli diskad när racet är över vid efterbesiktningen.
Kanske lite långsökt o skall jag vara ärlig så vet jag inte med säkerhet om min cykel har en sådan konstruktion.

Last edited:

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Utseendet bryr jag mig inte något om. Vi kör Rookie 1000 o jag har ingen spons med allt vad nu det innebär.

Jag skrev också att man kan låna en av depågrannen alltid någon som har en.

Fråga Folkesson varför vi började naja för flera år sen....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag najar naturligtvis ALLT som ska najas men jag anser att jag gör det säkert och bra utan en najtång.

Hemma där jag jobbar med de knixiga najningarna så har jag tid att lösa det utan tång och på banan är det bara bromsoken fram som jag fixar bra och snabbt utan najtång.

MEN jag vet inte allt och vill gärna veta om jag gör fel så argument för och emot är önskvärda...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Packalen#27R600 skrev:
Det går att göra en trådlåsning på olika sätt och för olika syften.

1: Hänga dit en tråd för hand. Visst du tappar inte skruven, pluggen eller vad det nu må vara. Men den kan bli lös, bromsarna kan börja slå om oket börjar röra sig, olje pluggen kan börja läcka om den öppnar sig. På detta sättet slipper du springa runt banan efter passet o leta delar men du kan råka ut för problem.

2: Göra en riktig låsning efter konstens alla regler. Tar ca 20 sek längre än att bara göra det för hand. Med lite övning bakom..
Fördelen med detta är att skruven, pluggen eller vad det nu är som är låst inte kommer att röra sig en mm. Sitter med andra ord fast.

Valet av tång om man nu väljer att göra det med tång är en smak sak. Jag har i mitt arbete använt en hemma gjord för jag tycker det är smidigare. Min Mekaniker använder en riktig i sitt jobb o kan inte förstå hur jag kan tycka att min är bättre an hans. Smaken är som baken, delad. Men för en rookie som skall skaffa massa delar så skulle jag rekomendera en hemma gjord.

Skall fixa en bild på den i morgon (Måndag)

Har en fundering på att skriva ihop lite tips om hur man gör en trådlåsning. Om det finns intresse. Vart skall jag i så fall skicka den??[/url]

Gör ett nytt Thread här bara! (intresset finns)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum