Nas?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle också välja en netgear idag. De har hotswap och väldigt lätt att stoppa i/ta ur diskar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
http://www.dustinhome.se/product/5010649464/netgear-readynas-pro-2-no-disk-gigabit-lan/ som får 2 st http://www.dustinhome.se/product/5010642991/western-digital-red-3-5-2tb-soho-nas-sata-600-64mb/

6300 SEK för "enterprise" prestanda och garanti är vad jag själv installerat åt ett par "snikna" kunder. Den klarar av ca 100 MB/sek på läsning och 80 MB/sek på skrivningar. Väldigt mycket "buck" för relativt lite pengar.

Du menar mycket "bang" för lite "buck"? ;) Ja Wester Digital-diskar håller hög kvalitet. Jag har ju tidigare rekommenderat ett WD ShareSpace som billigt och pålitligt NAS 4T/8T med bra hyfsad prestanda, men det verkar ha försvunnit från marknaden och ersatts av dyrare mer "high end"-grejer.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Förstår vad jag menar, inte vad jag skriver! :D

Har precis installerat sådana hos två mellanstora företag här i Gävle. Helnöjd med prestandan. Att den mailar etc när den blir sjuk är ett plus. Man bör dock ha i minne att unix "sparse allocation" kan knöla till det med VHD-filer så man lär in och mecka i NAS'en lite för att det ska bli 100.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Kan rekommendera dig att titta på Synologys produkter också. Kör själv en DS212+ och på jobbet har vi en RS812+. Stabila, bra funktioner, lätta att komma igång med. Riktigt bra gränssnitt på dom också (DSM 4.1).

Dessutom finns lite appar till smartphones som möjliggör åtkomst till sitt NAS för bl.a. streama sin musik eller bläddra bland sina bilder t.ex.

Kolla mer på http://www.synology.com/, gå in under 'DSM 4.1' i menyn för att läsa mer om olika features.

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Kravspecen var ju lite begränsad. Men om du klarar dig utan redundans å bara vill ha backup så borde en USB-HDD funka lika bra som en NAS. Har du dessutom en router med USB så blir det ju en "NAS" fast en poor-mans-solution.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag åkte en gång till affärn för att köpa en extern USBdisk.. Kom hem med en Netgear Stora (ReadyNAS) istället, bästa köp jag gjort!

Kostade typ 1500, vilket var ca 500 mer än hårddisken lös kostade. Synkar mot dator med separata användarkonton i samma gränssnitt (mappar) som resten av datorn (inget webbgränssnitt alltså), synkar kanon med PS3an vilket gör att vi använder både PS3an och NASen minst varje dag. Alla datorer kör backups dit och man behöver inte ha massa kabel draget överallt (fult). Kan dela ftp och lite annat sånt också..

Finns ju väldigt mkt bättre produkter, men för hemmabruk så har jag svårt att motivera prisskillnaden då det blir ett rejält steg efter ReadyNAS-nivån.

Busenkelt att byta diskar, och min har plats för 2x2 Tb. Speglade diskar per default men går tydligen att ställa om så de inte raidar alls.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tackar för all input och det står mellan netgear rnd2000 och synologyn.

Polaren har synology så det lutar åt readynasen, kan ju inte plagiera honom och låta han tro att jag går i hans fotspår.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping