Nej, inte in-earplugs men..?

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Tja!

Ska åka 20 mil i eftermiddag, ner mot götet!
Sist jag åkte så hade jag in-earplugs, men det funkade inte i mina öron. Dom bara åker ut, tror jag höll på i en timma med att få i dom sist jag åkte. Visst finns det hörlurar som är som en platta runt örat?
Har ni någon erfarenhet av dessa?
Eller har ni tips på andra, gärna länkar eller liknande till något stort varuhus. Vi har Elgiganten, media markt, onoff, coop osv här i jkpg.

Vore sjukt tacksam för svar då jag vill köra med musik! :Bugar

Tack på förhand :krama :banana

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Apoteket säljer en massa som man sätter som ett lock över örat. Känns inte men funkar fint! Dock funkar det ju inte med musik då, läste inte nog långt innan.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag tror du haft lite otur med dina inear-lurar. De jag har kom med tre olika storlekar på gummiflärparna, någon av dessa borde passa just ditt öra. Använder mina varje dag och har även kört 60+ mil med dem i, aldrig något problem. Om problem kvarstår föreslår jag att du rengör örat med tops så att det blir lite friktion mellan gummiflärpen och öronkanalen! :)

Lycka till!

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det gäller att ha teknik när man sätter i dem också, samma som för öronproppar. Ta den hand som är på motstående sida mot örat du ska stoppa i den i och sen sträcker du dig över huvudet och drar örat uppåt. När det gäller öronproppar så rätar man ut hörselgången något så de är lättare att få i och inte bara sitter ytligt. Jag brukar göra så med in-ear-lurar också så sitter de bättre och blir tätare. Sen är det viktigt att dra utåt på hjälmen med hakbanden också när du sätter på dig hjälmen för att inte dra med dig lurarna.

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Jag tror du haft lite otur med dina inear-lurar. De jag har kom med tre olika storlekar på gummiflärparna, någon av dessa borde passa just ditt öra. Använder mina varje dag och har även kört 60+ mil med dem i, aldrig något problem. Om problem kvarstår föreslår jag att du rengör örat med tops så att det blir lite friktion mellan gummiflärpen och öronkanalen! :)

Lycka till!

Fast jag har haft problem med detta väldigt länge, kan aldrig ha sådana när jag springer eller är ute och går. Dom bara åker ut. Mitt stora problem är nog egentligen när jag tar på mig hjälmen, när hjälmen åker ner över öronen så åker dom ut.
Har verkligen försökt att bända, hålla ett finger på, böja på inlägg osv.
Jag lyckas verkligen inte :va :(

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hade samma problem med att alla in-ear hörlurar ramlade ut och köpte ett par koss the plug. Funkar hur bra som helst och med bra ljud. Nackdelen är väl att man inte hör så mycket annat runtomkring när man kör.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
En aning OT men ska du köra sträckan JKPG - GBG kan jag inte låta bli...

Kika på http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=212011891926416136032.0004a1c1e04f6839e9e3f&ll=57.773785,12.653503&spn=0.343458,0.942078&z=10&iwloc=0004a1c2345d046115779. Framför allt sträckorna GP Hökerum och GP Olsfors tycker jag du ska få med dig. :)

On topic måste väl Koss - The Plug vara optimalt. Som hörselproppar med musik i.

Jag har tyvärr inte den tiden idag, men det låter fint. Jag sparar den kartan så kan man ta den en annan gång. Enda egentliga "skogsturen" blir vid landvetter. Åker över härskogen mot lerum om du vet vilken väg det är.

Koss - the plug har jag aldrig hört talas om innan, är det inte samma som in earplugs? Blir väl så att dom åker ut dom rackarna med?

Finns det inte annars sådana "plattor" som man sätter över örat med en bygel bakom örat? Jag får nog åka upp till elis idag och dra en chansning på att jag hittar något.

Tusen tack för era snabba svar! :Bugar

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
http://www.dustinhome.se/pd_5010076217.aspx är väl det du tänker på.
Hänger väl mest på hjälmen om du kan få in ett par sådana.

http://www.youtube.com/watch?v=lG_W3qyl4z4#t=1m39s

Kört med Koss the plug i 3+ år nu, funkar kanoners. Lite trixigt att dra på sig hjälmen utan att slita ur plugsen då de sticker ut en bit ur örat, men med lite teknik går det bra.
De håller inte ut ljud lika bra som vanliga öronproppar men är bättre än vanliga in-ears på det.

Den nyare varianten som kallas Koss Sparkplug ska vara skitkvalitet i jmf med originalet The Plug.

http://www.dustinhome.se/pd_5010052778.aspx

Last edited:

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
...det är inte 20 mil från jkpg till götlaborg? xD

Men sen funkar in-ear jävligt bra, du ljuger.

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
http://www.dustinhome.se/pd_5010076217.aspx är väl det du tänker på.
Hänger väl mest på hjälmen om du kan få in ett par sådana.

http://www.youtube.com/watch?v=lG_W3qyl4z4#t=1m39s

Kört med Koss the plug i 3+ år nu, funkar kanoners. Lite trixigt att dra på sig hjälmen utan att slita ur plugsen då de sticker ut en bit ur örat, men med lite teknik går det bra.
De håller inte ut ljud lika bra som vanliga öronproppar men är bättre än vanliga in-ears på det.

Den nyare varianten som kallas Koss Sparkplug ska vara skitkvalitet i jmf med originalet The Plug.

http://www.dustinhome.se/pd_5010052778.aspx

Precis sådana som jag tänkte på. Det borde ju gå. Insidan på hjälmen är ju mjuk och man kan säkert få plats med sådana.
Tänkte jag skulle åka upp till elgiganten prova med hjälmen på. Annars får jag nog chansa på ett par sådana koss the plug.
Som sagt, mitt problem är ju att de lossnar när jag tar på mig hjälmen. Sist låg en vid kinden och den ena vilade på örsnibben typ, så med MAX volym så kunde jag höra lite när jag körde långsamt ;)

...det är inte 20 mil från jkpg till götlaborg? xD

Men sen funkar in-ear jävligt bra, du ljuger.

Skrev inte att jag skulle TILL götet, jag ska MOT götet ;)

Det är för övrigt 14,7 mil till götet från mig.

Möjligt att in-ear är bra, men dom funkar inte på mig. Så det så ;) :krama

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Teknikmagasinet på A6 ska ha The Plug också.

Vad har du för hjälm? Min Arai ger plats åt öronen, mindre tryck och lätt att dra på med proppar/in-ear :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kombinera :
Helmet.jpg

944964.jpg

koss-hörlurar.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En aning OT men ska du köra sträckan JKPG - GBG kan jag inte låta bli...

Kika på http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=212011891926416136032.0004a1c1e04f6839e9e3f&ll=57.773785,12.653503&spn=0.343458,0.942078&z=10&iwloc=0004a1c2345d046115779. Framför allt sträckorna GP Hökerum och GP Olsfors tycker jag du ska få med dig. :)
Tack för vägtips! Sparade dina vägar bland "mina" kartor. Hade redan koll på det allra mesta, men bl a GP Olfors var ny för mig. Har själv ritat in några bra sträckor, men har svårt att få till det med Google Maps. Gör väl fel antagligen, för det är krångligt och mina kartor ser ut som sk-t...

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Koss the plug komprimerar du innan du trycker in de, så de sväller i örongången. Det tar några sekunder för de att svälla upp, så man får trycka in de under tiden.

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Jag slaktade ett par vanliga lurar och byggde in i hjälmen. Inte som på bilden ovan utan lite mer seriöst ;)

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag hade samma problem som dig. Köpte då ett par har en en båge/ring runt hela örat och som sedan sticker in, minimalt utanför örat. Detta lilla räckte dock för att efter ca 15mil så gjorde det skitont i öronen. Kan ju variera från person till person och hjälm till hjälm.

Tight luva och pluggs kör jag med nu som en kompromiss, inte bästa ljudet men har heller inte ont så..

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Köpte då ett par har en en båge/ring runt hela örat och som sedan sticker in, minimalt utanför örat. Detta lilla räckte dock för att efter ca 15mil så gjorde det skitont i öronen.

Om det gör skitont i öronen, kan det inte då vara ide att sänka volymen? :va

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...