Neka besiktningsmannen att provköra?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Vad kan hända om man helt enkelt vägrar besiktningsmannen att provköra hojen efter besiktning?

Anledningen till att jag helst inte lånar ut hojen till dem är att SBP här i Borås inte har så bra rykte när det gäller motorcyklar. Jag har hört flera personer berätta om hur SBP klotar deras hojar. Givetvis löser ju SBP's försäkring allting om det skulle hända, men det är ju jobbigt ändå.

Någon som vet?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Se till att besiktiga på vintern, så att sporthojen då är okörbar i snöovädret.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Se till att besiktiga på vintern, så att sporthojen då är okörbar i snöovädret.

Har slutsiffra 8, så jag kan ju faktiskt besikta ända in i december. Får köra dit hojen på släp då, för det kan de väl inte gnälla över?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:
Har slutsiffra 8, så jag kan ju faktiskt besikta ända in i december. Får köra dit hojen på släp då, för det kan de väl inte gnälla över?

Det är bara köra ner den på släp som sagt, även om det inte är snö ute, så räcker kylan som förklaring till varför du inte släpper ut dem på hojen.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Det är bara köra ner den på släp som sagt, även om det inte är snö ute, så räcker kylan som förklaring till varför du inte släpper ut dem på hojen.

Ok, så får det bli. :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:
Ok, så får det bli. :)

Dessutom spelar det ju ingen roll om du råkar få körförbud på hojen i december, du kan ju besiktiga jan-mars också om det är större chans till ruskväder då ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Dessutom spelar det ju ingen roll om du råkar få körförbud på hojen i december, du kan ju besiktiga jan-mars också om det är större chans till ruskväder då ;)

Du menar att jag helt enkelt ska strunta i att besikta i tid?

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Slutsiffran har ingen betydelse när du ska besiktiga en MC.

"Inställelsetiden är senast 24:e respektive 12:e månaden efter föregående besiktning"

Så det är bara åka dit mitt i svinkalla vintern!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:

Japp, varför besiktiga i tid när du ändå inte kör hojen på vintern?
Så länge du kör lagligt på sommaren är det ju ok.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Det enda som händer är att du får körförbud på den - som hävs när du besiktigar den. Inget annat - inga böter, ingen påföljd, ingenting. Försäkringen gäller också, förutsatt att du kan visa att körförbudet inte hade med trafiksäkerheten att göra (de kan neka ersättning om du t ex har körförbud pga bromsfel och detta har haft betydelse vid olyckan).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Japp, varför besiktiga i tid när du ändå inte kör hojen på vintern?
Så länge du kör lagligt på sommaren är det ju ok.
Det är väl halvok att köra med körförbud också (alltså körförbud av denna anledning)? Hur mycket böter får man?

OBS: för att ingen skall missförstå; ge fan i att köra fordon som är belagda med körförbud pga att de är bristfälliga i säkerhetsdetaljer. Det är inte ok. :mad:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Det låter ju jätteenkelt det här. Bara att besikta när man känner för det egentligen. :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det låter ju jätteenkelt det här. Bara att besikta när man känner för det egentligen. :)
Jepp, faktiskt. Jag har alltid gjort så och aldrig haft några problem. Inte ens när jag skrotade en bil med körförbud (viltolycka). Jag hade glömt besiktningen vid tillfället och brukar inte köra med körförbud annars.

Edit: Besiktiga heter det väl?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
öh..hmm men jag brukar låta gubbfan åka en sväng jag bara. Har iaf aldrig hänt nåt för mig.
Fast de är hariga för att starta stånkor så det får man göra åt dem.
Men normalt är alltså att besikta på vintern för att komma undan, tänk om man stöter på nån nitisk gubbe som åker då med då?:)
Provkörningen kollar ju bromsar och om hojen uppför sig normalt, får man slippa den kollen? Med bil kommer du ju inte undan iaf.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Bingo skrev:
Det är väl halvok att köra med körförbud också (alltså körförbud av denna anledning)? Hur mycket böter får man?

OBS: för att ingen skall missförstå; ge fan i att köra fordon som är belagda med körförbud pga att de är bristfälliga i säkerhetsdetaljer. Det är inte ok. :mad:
Ja. MINST sagt. Om du smäller med ett fordon belagt med körförbud får du stå för ALLA kostnader själv. Dina egna fordonsskador, andras fordonsskador, personskador.. Fan du får väl betala nerkörda vägmärken också :eek:
Försäkringsbolaget tar inte i dig med tång allså..!!

Eller har ja fel?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kenta skrev:
Ja. MINST sagt. Om du smäller med ett fordon belagt med körförbud får du stå för ALLA kostnader själv. Dina egna fordonsskador, andras fordonsskador, personskador.. Fan du får väl betala nerkörda vägmärken också :eek:
Försäkringsbolaget tar inte i dig med tång allså..!!

Eller har ja fel?
Jo, du har nog fel. Jag har som sagt varit med om det och det var inga större problem - jag fick bilen inlöst utan vidare (eller om det var så att de drog av någon tusing eller så för att den var belagd med körförbud, minns inte exakt). Körförbudet hade ingen relevans i sammanhanget eftersom det inte var några fel på den, jag hade bara glömt att besiktiga den. Men det kanske varierar från försäkringsbolag till försäkringsbolag.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag frågade när jag besiktigade min hoj

"Har du kört ducce förut?"
-Jajjamensan, det än min 900SS som står därborta! (sa besiktningskillen på kanske 30 bast)

Vad säger man? Kör försiktigt bara. Han vred ur den lite grann på testturen och sa åt mig att inte byta till orginaldämpare nästa gång. :bow

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa