Nervskada efter mindre klotning - uppsöka sjukhus?

Tjita1

Guest
Hej!
Jag gjorde en liten kvalitetsundersökning av asfalten på en mindre väg utanför Karlstad idag, första gången för mig, men det har väl alla en nån gång. Det gick inte fort och jag hade full mundering, så det värsta som hände var att ärmen på jackan hasade upp så jag fick lite skrapmärken på ena underarmen - överkomligt. Och jo, hojen gick det bra för med, lite repor bara, och ett krokigt bromsgrepp.

Men -

När jag kommer hem och slår mig ner framför datorn efter att ha klätt av mig dom repiga kläderna och tagit en dusch, så märker jag att när jag ska skriva nåt kan jag inte lyfta vänster lillfinger från tangentbordet. What! Så jag gör lite undersökningar på google och kommer fram till att det finns en nerv som styr just musklerna till lillfingret.
Jag har inte ont nån stans annt än skrapsåret på höger underarm, åsså är jag lite mör i kroppen allmänt, kanske inte så mycket för klotningen som för att jag har spenderat helgen på gruskurs med säkert uppemot 20 mil på emellanåt områden som kanske man inte direkt kan definiera som "väg"..

Kort sagt, ska jag uppsöka vård idag (akuten, det är söndag), ska jag avvakta och se om det blir bättre, eller ska jag ringa vårdcentralen och få en akuttid i morgon? Dom tre alternativen finns det.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Åk in till någon akut och få det kontrollerat, man vet aldrig om det är nåt eller inte.
Dessutom är det bra att få det dokumenterat så att inget försäkringsbolag börjar tjafsa framöver om varför du inte sökte vård direkt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ring sjukhusrådgivningen om du känner dig osäker på vad du ska göra och beskriv vad som hänt och skadorna. Vore jag dig hade jag antagligen åkt in till akuten och låtit någon kvalificerad titta på skadan.

Tjita1

Guest
Sitter på akuten och väntar nu. Sköterskan trodde det skulle bli "röntgen och hela köret". Får väl se när det blir hemåt, jag är väl inte direkt högprioriterad, kommer ju liksom inte dö för att lillfingret inte rör sig..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter på akuten och väntar nu. Sköterskan trodde det skulle bli "röntgen och hela köret". Får väl se när det blir hemåt, jag är väl inte direkt högprioriterad, kommer ju liksom inte dö för att lillfingret inte rör sig..

Man ska inte åka till akuten med icke akuta skador för då får man vänta läääänge och särskilt om det är helg. Du skulle ha bokat tid på vårdcentralen på måndagen istället.

Nerven på armbågen, den man ibland slår i och som får hela armen att domna löper från lillfingret och upp bakom axeln en bit. Om den eller någon muskel hamnar fel så att den kommer i kläm så tappar man all kraft samt känsla i lillfingret samt till viss del även ringfingret. Har hänt mig och jag pratade med min dåvarande sjukgymnast som masserade till armen vid ett par tillfällen samt gav mig några övningar.
Min mamma fick senare liknande problem och gick till läkaren men trots att jag förklarat problemet gav dom henne medicin som inte hjälpte och det blev en utdragen historia innan hon blev bra.

Det är inte akut men det är heller inget man ska gå med i flera veckor eftersom nerven kan börja förtvina. Läs nu detta med en nypa salt för du kanske har någon helt annan skada än vad jag hade. Jag är ingen läkare utan talar bara med erfarenhet av egna problem.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sov på saken och se hur det känns i morgon, sen tar du ett beslut var du skall vända dig inom vår underbara sjukvårdsapparat.

Oavsett vad du väljer så tycker jag iaf att du skall se till att få det undersökt och jag hade valt min husläkare.

Tjita1

Guest
Precis som Two Stroke Man sa så trodde läkarn att jag har dammat till nerven som har hand om lillfingret. Faktum är att under dom tre timmarna jag satt och väntade så blev det betydligt bättre och nu har jag bara lite besvär kvar. Tack för era tips!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Om du bara har ett skrubbsår på armen har din nerv antagligen fått en smäll och tröttnat lite... Fast märkte du det inte direkt gissar jag (en så kallad "educated guess":D) att armen svullnat och trycker på din nerv.
Ingen brådis, inget att göra till att börja med. Sitter det i eller blir värre ska du ju söka förstås, förslagsvis på VC till att börja med.
Det där med att "alltid söka akut för allt möjligt för att dokumentera" är nys. Det viktiga är att händelsen anmäls till försäkringsbolag m.m., de vet mycket väl att problem/skador kan visa sig senare.
Och visst finns det undantag från det med, men som regel brukar det funka bra med skador/FB/ersättning och sån't.
Vad det gäller själva problemet tror jag du kan vara rätt lugn med att det kommer att gå över. Det gör det oftast.
Säger som The Zohan: I know this!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...