Newbie fråga

skewnkie

Retta
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1 -07
Har en lite newbie fråga angående framlysena på en mc. Kör en cbr 600 rr -08, har sett att vissa har tänt båda lamporna utan att ha på helljuset. Hur lyckas man med detta? =) Tycker det är sjukt mkt snyggare när båda framlamporna lyser istället för bara 1.

Ha de gött alla så syns vi på vägarna i sommar!
 

Kneedrag

Guest
Håller med , det är snyggt när båda lampor lyser.

Det jag gissar man får byta är, sockel så du får dit en hel/halvljus lampa.
Sen koppla om lite sladdar från halvljus och vice versa. Någon annan kan säkert förklara bättre.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.
 

Kneedrag

Guest
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.

Har inte USA modellen dubbla ljus?
 

Kneedrag

Guest
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.


Frågan är hur mycket tid och pengar TS vill lägga ner. Allting går om man vill.
TS kanske struntar i om den pekar fel håll därav frågan eller tror du ts inte kan tänka själv?!
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
En tidigare ägare hade modifierat till dubbla halvljus på min ZX-10R. Man får byta socklar och lampor och rikta om ljuset ganska mycket. Min erfarenhet är att det är rena skiten när det börjar mörkna och helljuset pekar rakt ner i backen 20 meter framför hojen. Jag vet inte om det blir samma på Hondan, det kan säkert skilja på både reflektorer och lampans position.


Jag tyckte också att det var snyggare när båda lamporna lyser. Det tycker jag inte längre. :gnissla
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Frågan är hur mycket tid och pengar TS vill lägga ner. Allting går om man vill.
TS kanske struntar i om den pekar fel håll därav frågan eller tror du ts inte kan tänka själv?!

Jag är övertygad om att TS kan tänka själv (har jag ens påstått ngt annat?) och jag hoppas att de alternativ vi hittills kommit fram till är en bit på väg.

OT: Ett tips är att du slutar lägga in egna tolkningar i folks inlägg. Läs vad som står istället!
 

Kneedrag

Guest
Jag är övertygad om att TS kan tänka själv (har jag ens påstått ngt annat?) och jag hoppas att de alternativ vi hittills kommit fram till är en bit på väg.

OT: Ett tips är att du slutar lägga in egna tolkningar i folks inlägg. Läs vad som står istället!

Hmm nog du som inte läser. Han fråga ju om det går eftersom han sett det på andra hojar (jag tolkar det som han menar sin cbr 08, fast det är ju en tolkningsfråga ;)) .
Det är ju upp till ägaren om han vill skarva kablar eller inte.
Han frågar efter tips eftersom han sett det. Då går det att fixa.
Så någon har ju skarvat sina kablar på cbr:en eller köpt USA lyktan .

Jag är nyfiken vad du får annan el-nät för att en USA lykta inte skulle passa? kan du utveckla det lite.
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hmm nog du som inte läser. Han fråga ju om det går eftersom han sett det på andra hojar (jag tolkar det som han menar sin cbr 08, fast det är ju en tolkningsfråga ;)) .
Det är ju upp till ägaren om han vill skarva kablar eller inte.
Han frågar efter tips eftersom han sett det. Då går det att fixa.
Så någon har ju skarvat sina kablar på cbr:en eller köpt USA lyktan .

Jag är nyfiken vad du får annan el-nät för att en USA lykta inte skulle passa? kan du utveckla det lite.

Nja det framgår faktiskt inte vilken hojmodell han har sett dubbla lysen på och varför ska jag ens göra en tolkning av det när jag kan ägna energi åt att svara på frågan istället.

Givetvis kan jag utveckla svaret om du vill :krama

US-modellen levererar signal till både höger och vänsterlampan oavsett om läget på strömställaren är halv eller hel. Glödlampans infästning i refelktorn samt rekfletorns utförande är gjort för att ge en symetriskt ljusbild (ser ut som en fyrkant om du lyser mot en vägg). Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte.

EU-modellen levererar enbart signal till vänsterlampan på halvljus-läget men signal till båda lampor på helljusläget. Glödlampans infästning och lampans reflektor på höger sida är utformade för att ge ett assymetriskt ljus (dvs lyser upp högersidan av vägen mer).

Faktum är att om man kopplar in eller modifierar elnätet från en US-modell till en EU-modell gör man ju egentligen samma sak som att sätta på helljuset.

Går man hela vägen och köper både elnät och lyktor från US-modellen kommer inte hojen att klara besiktningen eftersom vi har lagkrav på assymetrisk ljusbild.
 

Kneedrag

Guest
Nja det framgår faktiskt inte vilken hojmodell han har sett dubbla lysen på och varför ska jag ens göra en tolkning av det när jag kan ägna energi åt att svara på frågan istället.

Givetvis kan jag utveckla svaret om du vill :krama

US-modellen levererar signal till både höger och vänsterlampan oavsett om läget på strömställaren är halv eller hel. Glödlampans infästning i refelktorn samt rekfletorns utförande är gjort för att ge en symetriskt ljusbild (ser ut som en fyrkant om du lyser mot en vägg). Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte.

EU-modellen levererar enbart signal till vänsterlampan på halvljus-läget men signal till båda lampor på helljusläget. Glödlampans infästning och lampans reflektor på höger sida är utformade för att ge ett assymetriskt ljus (dvs lyser upp högersidan av vägen mer).

Faktum är att om man kopplar in eller modifierar elnätet från en US-modell till en EU-modell gör man ju egentligen samma sak som att sätta på helljuset.

Går man hela vägen och köper både elnät och lyktor från US-modellen kommer inte hojen att klara besiktningen eftersom vi har lagkrav på assymetrisk ljusbild.

Sant men frågan var ju inte om den klarar besiktningen utan om det gick att fixa.:tungan

Besiktning vart 4 år, om man nu inte har otur och fastnar i en poliskontroll.

Dual Headlight HID Projector Retrofit
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=60297

ha ha ha händer bara hondaägare näää men :D:D:gnissla
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=36829

Här är det du letar efter som inte går att fixa enligt chili?
Dual Headlight mod: 5 min install
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=63693

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=11555

Chili jag säger inget :krama men du måste lära dig använda google ibland.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Missade du vad jag skrev i inlägg nr 10. "Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte".

Tänk på att när du själv använder Google att du kan söka på rätt årsmodell. Tyvärr hittade du bygginstruktionerna till modellerna mellan 2003-2006 så det är inte riktigt rätt på alla punkter. Principen att få till lägre effekt på H7-lampan funkar nog men att det skulle ta 5 minuter att bygga om kan man dock glömma... Personen som tillverkade och sålde ombyggnadskitten slutade med detta i december 2006.

Vad gäller Xenon-konvertering var det jättebra att du tog upp som alternativ, tänkte inte på det själv faktiskt. Finns jättebra info om detta i mekforumet här på SH.

Och till sist lite OT: Jag svarar bara på saker kan och har erfarenhet om. Skulle aldrig falla mig in i att söka svar åt någon annan med hjälp av Google. Uppenbarligen gjorde jag ett misstag när jag skrev att "det inte går" skulle ha skrivit "det kan vara svårt att få till" och jag ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att ingen kommit till skada eller dött pga detta.
 

Kneedrag

Guest
Var samma fel på min förra hoj Suzuki GSXF 750 04. Tycket det var så fult med en enögd hoj. Jag letade hur mycket information som helst allt från att buda på ebay.com hem en dubbellampa från USA marknaden till att byta och skarva till. Vissa saker skiljer inte så mycket mellan japshojarna. Inte nu och inte då heller.

Varför svara på en fråga om man inte vet någotting om det eller ens orkar ta reda på fakta?:va:D
:3freak:lol
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Varför svara på en fråga om man inte vet någotting om det eller ens orkar ta reda på fakta?

Så du menar alltså att citatet nedan är ett felaktigt sätt att svara på? Först gissar du och sen orkar du inte förklara :va

Det jag gissar man får byta är, sockel så du får dit en hel/halvljus lampa. Sen koppla om lite sladdar från halvljus och vice versa.
Någon annan kan säkert förklara bättre.

Eftersom du undrar så svarade jag i tråden för att ditt inlägg ovan var felaktigt plus för att jag känner till en hel del om just den modellen som det frågas om.
 

Kneedrag

Guest
Du har så rätt chili. :) :) Du kan ju jättemycket om modellen:tummenupp:) , du har ju en själv. Vet du och vill du förklara för TS och sh läsare hur man fixar lyse så hojen, så den slipper se så enögd ut.
Gick det att fixa lampan fram eller inte?
 
Last edited:

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
CB1000R
Blev du så sur att det var så krångligt o fixa så båda lamporna lyser så du bestämmde dig för att sälja hojen? =) Såg att den låg ute till Salu :)
 

skewnkie

Retta
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1 -07
Blev du så sur att det var så krångligt o fixa så båda lamporna lyser så du bestämmde dig för att sälja hojen? =) Såg att den låg ute till Salu :)



Haha ja nästan. Nej då så illa är det inte =D provkörde en polares R1:a och blev helt såld :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top