Ngn som vet vad min Thruxton pysslar med?

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Hej halloj!

Har en Thruxton (2013) som börjat bete sig lite underligt vid start. Dagens första start går i princip alltid klockrent. Men ibland vid efterföljande starter händer (ibland) följande:

Jag trycker in startknappen - får ett eller ett par snurr - sen blir det tyst i några sekunder - men om jag envist håller in startknappen drar den sen igång. Bytte batteri förra veckan men det hjälpte föga.

Spontant känns det ju inte som att det är ngt som glappar i.o.m. att första starten (oftast) går fint. Ngt med laddningen som spökar?

Någon som varit utför liknande eller vet vad detta kan bero på?

Tack på massa förhänder!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Något får troligen högre resistans när det är varmt. Hade laddningen varit dålig hade första starten påföljande dag inte gått bra. Eller måste du ladda den efter varje körning?

Kan vara batterijordning, startrelä, startmotor, jordning till motor eller en annan anslutning någonstans på vägen mellan batteri och startmotor.

Dimmas lampor mer än vanligt under startförsök då det går trögt?
Om ja> Fixa batterianslutningar och jordning.
Om nej> Mät spänningsfall fram till startmotorn och/eller startrelä under startförsök. Kan vara värt att testa med en startkabel mellan minuspol och generatorchassi för att utesluta dålig jordning först.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min Thruxton av samma årsmodell gjorde samma sak första svängen i för säsongen men sen gick det över. Startade kall men vid två "varnstarter" gick den först några varv sen "dog startmotorn" men kom igång igen.

Misstänker oxid nånstans i startknapp eller startrelä men från andra svängen denna säsong har den funkat normalt så då har misstänker jag att ev oxid brännts bort. Frågan är då varför den stannar, kanske lite dålig snurr på starten så om man får en baktändning så stannar startmotorn upp en kort stund? Kan det vara en möjlig teori?

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Tack för svaren! Gah, så det är multimeter och massa mätning som gäller (Jag som får smått hybris och känner mig duktig bara jag bytt oljan själv ;) Är ju ingen fena på det här och i total brist på tid lär jag nog få lämna in den till ngn som kan. Tanken är ju lite att sälja hojen, så alternativet att sänka priset och se om ngn med multimeter är sugen. Tack igen!

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har du en jäkla tur räcker det med lite 5-56 i startknappen. Men tur brukar vara restnoterat....

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Haha ja i sådana här sammanhang litar jag mer på dollarz än tur. Hmmm... nu gör den samma på kallstart :va

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man måste ju inte börja med att mäta. Det går att gå över batteriets jordanslutningar och följa pluskabeln till startrelä och vidare till startmotor.
När alla anslutningar på vägen är fria från oxid och väl åtdragna kanske problemet är löst. Batteriets jordning är ett vanligt problem så börja där.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man måste ju inte börja med att mäta. Det går att gå över batteriets jordanslutningar och följa pluskabeln till startrelä och vidare till startmotor.
När alla anslutningar på vägen är fria från oxid och väl åtdragna kanske problemet är löst. Batteriets jordning är ett vanligt problem så börja där.

Ja, kan till och med vara så enkelt som att batteripolskruven har lossnat lite, värt att titta på (samt att använda gänglåsning när man skruvar tillbaka batteripolskruven).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept