Ni alla med NSR.

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda NSR 125 R
Ni alla med NSR

Skulle vinterförvara för nåra veckor sedan. Allt gick fint tills batteriet. När jag tog bort spännremmen över batteriet och skulle lyft upp det. Så vela det inte följa med satt fast stenhårt :kocko . Försökte med allt hade lite smörjmedel på sidorna vrickade å höll på gick inte.

Nu undrar jag om man har missat nåt kanske å muttrar eller ngot till som ska bort :confused:. Alla ni som har lyft upp batteriet, hur betedde ni er egentligen?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
mojs skrev:
Skulle vinterförvara för nåra veckor sedan. Allt gick fint tills batteriet. När jag tog bort spännremmen över batteriet och skulle lyft upp det. Så vela det inte följa med satt fast stenhårt :kocko . Försökte med allt hade lite smörjmedel på sidorna vrickade å höll på gick inte.

Nu undrar jag om man har missat nåt kanske å muttrar eller ngot till som ska bort :confused:. Alla ni som har lyft upp batteriet, hur betedde ni er egentligen?

Ja, Battariet sitter ganska hårt. Men det är inga andra skruvar som håller fast, inte på min -99a i alla fall. Bänd lite med en mejsel så lösnar det. Alså du behöver inte ta i speciellt hårt. Det sitter bara klämt, om du inte tryckt ner det tidigare.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Hade samma problem varje gång jag skulle upp med batteriet på min -90:ia. Satt alltid stenhårt, men jag löste det genom att dra en rem under som jag kunde lyfta i nästa gång jag skulle loss med det. Rekomenderas om du ska upp med det fler gånger :)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Varför ska du ta bort batteriet inför vintern...? Räcker väll att underhållsladda nån gångibland...

mojs

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda NSR 125 R
Men måste fylla på vätska. Ser inte nivåerna om batteriet int kommer upp.

Håller bättre om det inte utsätts för minus har jag hört.

mojs

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda NSR 125 R
Nykan skrev:
Hade samma problem varje gång jag skulle upp med batteriet på min -90:ia. Satt alltid stenhårt, men jag löste det genom att dra en rem under som jag kunde lyfta i nästa gång jag skulle loss med det. Rekomenderas om du ska upp med det fler gånger :)

Tack får prova ditt förslag. bara det att den står i ett garage 2mil borta.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
mojs skrev:
Håller bättre om det inte utsätts för minus har jag hört.

Stämmer nog, Känner igen det. Har för mig att ett batteri ska förvaras svalt för att hålla bäst. (Dock inte minus grader)

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Stämmer nog, Känner igen det. Har för mig att ett batteri ska förvaras svalt för att hålla bäst. (Dock inte minus grader)

Jag har även läst nånstans att man inte ska ha batteriet på ett betonggolv för då kan det laddas ur, alltså på ett kallt golv.

Nån som kan bekräfta det?

chris rr

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
honda
Solid snake skrev:
Jag har även läst nånstans att man inte ska ha batteriet på ett betonggolv för då kan det laddas ur, alltså på ett kallt golv.

Nån som kan bekräfta det?

Jag har hört att batteriet ska stå på en träbit när det inte är i hojen.

mojs

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda NSR 125 R
Japp nu har jag lyckats fått upp batteriet, använde mig av en skruvmejsel och lite svordomar. :banana

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Hoj
Honda NSR 125 R -91
cRoC skrev:
Har för mig att det va just betonggolv som kan sabba batteriet..

Nä, det var ju parkettgolv, om de är av ek och halvmattlackade
:rolleyes:

Själv har man ju ett specialbatteri med 0,5Ah mer som är mycket mindre. :tummenupp (Jag kilar fast det med frigolitbitar)
Det gör att det är jävligt lätt att ta upp iaf :banana

Solid snake

Guest
Ni som inte vet hur det e med batteri, kan inte ni bara skita i o skriva eller?

Ska det vara så jävla svårt o tro att det laddas ur på ett betonggolv?
Det laddas ur på ett betonggolv! :fakta

Vad jag vet så brukar croc ha rätt, o jag brukar helst inte försöka skriva fakta om jag inte vet hur det e, men jag har kollat upp det nu o jag vet att det laddas ur på betonggolv.

HypeX

....
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
aprilia rs125 2∞2
Ni som säger att batterier laddas ur på betonggolv kan väl förklara hur det går till...
Tror att en lärare har sakt det i skolan men jag minns inte riktigt.. :confused:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...