Ni med shoei NXR - hur ska den sitta?

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hello!

Köpt en Shoei NXR men är osäker på om den passar! 2 frågor..

Hur mycket utrymme har ni mellan munnen och själva bågen framför? Jag har ungefär 1,5 finger så gör jag en rejäl pussmun så kan han toucha bågen.

Är det tänkt att underdelen av hjälmen ska gå under käklinjen och liksom haka i eller ska den stanna strax över?

Tack tack!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu är det ju så här att en hjälm är individuell. Självklart ska den täcka hakan gör den inte det har du antingen satt på dig hjälmen fel eller så bör du inte ha en NXR, eller ens Shoei.

Moppefuckon har ofta hjälmen alldeles för långt ner i nacken så att ögonen är strax över "bågen". Ta isf tag i bågen och dra denna neråt så att ögonen istället kommer i överkant av "kikgluggen".
Någon med mer hjälmkunskaper får gärna bidra med de fackliga termerna för dessa påhittade ord :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Nu är det ju så här att en hjälm är individuell. Självklart ska den täcka hakan gör den inte det har du antingen satt på dig hjälmen fel eller så bör du inte ha en NXR, eller ens Shoei.

Moppefuckon har ofta hjälmen alldeles för långt ner i nacken så att ögonen är strax över "bågen". Ta isf tag i bågen och dra denna neråt så att ögonen istället kommer i överkant av "kikgluggen".
Någon med mer hjälmkunskaper får gärna bidra med de fackliga termerna för dessa påhittade ord :)

Ot.

Har du ögonen i ovankant av "kikgluggen" ser man väldigt lite om man befinner sig på bana och har lite nedlägg och vill titta vart du ska. Nu tror jag kanske inte TS har banåka som största prio (?).

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ibland får man den hjälpen man behöver av en riktig handlare IRL... Hjälp man sällan får när man googlar efter billigaste säljsite i europa.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Hur mycket utrymme har du framtill förresten?

Ptja, stoppningen smiter väll "in under" käken en aning. Tajt med plats framtill, skjuter jag fram underkäken når jag framdelen.

Sitter hjälmen skönt?

Sitter hjälmen kvar på huvudet? Greppa bakdelen av hjälmen och se om du kan dra av dig den med spännet på.

Om det är check på dessa frågor passar hjälmen dig. Svårare än så är det inte.

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Ibland får man den hjälpen man behöver av en riktig handlare IRL... Hjälp man sällan får när man googlar efter billigaste säljsite i europa.

Haha kan du inte fråga först vart jag köpte den? Typiskt nättroll.

Den är köpt hos lokala handlare för 5690kr, runt 1500kr mer än billigaste svenska sajt, billigaste Europeiska har jag ingen aning om.

Men tack för ditt bidrag! <3

Den köptes för ca 3 månader, så det är försent att byta nu ändå. Men har inte tänkt på det innan, nyligen klagade en kompis på att hans gamla inte gick ner under käken,så började det!

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Ptja, stoppningen smiter väll "in under" käken en aning. Tajt med plats framtill, skjuter jag fram underkäken når jag framdelen.

Sitter hjälmen skönt?

Sitter hjälmen kvar på huvudet? Greppa bakdelen av hjälmen och se om du kan dra av dig den med spännet på.

Om det är check på dessa frågor passar hjälmen dig. Svårare än så är det inte.

Ja grejen är att hjälmen sitter kanon, precis som den ska på bredden och längden, går inte röra mer än vad som ska gå osv.
Men det är höjden jag börjat funderat på, upplever hjälmen som högljud av vindbruset. Anledningen till det misstänker jag är att eftersom den inte går in under käken så kommer den in vind där! :)

Vid vilken hastighet upplever du att ljudnivå blir jobbig, på motorväg. Mindre vägar fungerar bra!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ot.

Har du ögonen i ovankant av "kikgluggen" ser man väldigt lite om man befinner sig på bana och har lite nedlägg och vill titta vart du ska. Nu tror jag kanske inte TS har banåka som största prio (?).
Jag har ju inte kanten nedanför ögonbrynen :död

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Har du samma huvud som TS? :D

Väldigt svårt att göra sig förstådd i text i detta ämne känner jag. Testa kör bana med hjälmen framskjuten så får du se hur bra man ser jämfört med om man har den bakåtskjuten.

Lägger till en bild för att förtydliga: Marc Moppefukko Marquez. :tungan

marc-marquez-motogp-2013-honda-6.jpg

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Har en Shoei NXR Phantasm och för min del sitter den som en smäck, tight men inte risk för tryckskada. I samband med att jag skulle beställa hem hjälmen hade jag också en hel del funderingar kring passform, hade inte burit hjälm sedan moppeåldern och utbudet var då skralt hos de lokala handlarna. Fick följande tips av en bekant: "om du kan tugga tuggummi medan du bär hjälmen ja då är den för stor" :D eftersom vi alla har individuella konturer så är det nog svårt att enas om en fullständig standard vad gäller haklinje i förhållande till underkant av hjälm etc. Det viktigaste är väl att hjälmen inte rubbar sig ur position vid huvudrörelse, att den sitter tight och därmed på plats om olyckan är framme samt att den trots allt upplevs som skön och inte orsakar punkttryck på delar av skallen vid längre färd.

Kunde inte låta bli att dra på smilbanden vad gäller hjälmpassform och termen "moppefucko", i min värld finns det ingen som slår Guy Martin när det gäller hur man bär hjälm. Lite sådär härligt casual.

9776117096_07959fd590_b.jpg

Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, vad i helvete är det med Guy Martin och sättet han har hjälmen? Särskild hjälm eller bara gillar han att begränsa sikten? Ser rätt retardat ut

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är faktiskt ett tips som finns med i Simon Crafars Motovudu. Alltså att man tippar upp hjälmen och tittar ut med ögonen uppåt så att säga, när man är fullt inkrupen bakom kåpan. Detta så att man slipper gamnacke, kan tänka mig att så mycket som man ligger hopkrupen på IoM så kan det kanske bli lite jobbigt i längden.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Haha kan du inte fråga först vart jag köpte den? Typiskt nättroll.

Den är köpt hos lokala handlare för 5690kr, runt 1500kr mer än billigaste svenska sajt, billigaste Europeiska har jag ingen aning om.

Men tack för ditt bidrag! <3

Den köptes för ca 3 månader, så det är försent att byta nu ändå. Men har inte tänkt på det innan, nyligen klagade en kompis på att hans gamla inte gick ner under käken,så började det!

Då fick du inte den hjälpen du skulle ha haft. En NXR täcker i princip lika mycket haka som andra hjälmar tucker jag. Kan du inte lägga in en bild? Det måste se helt sjukt ut med hakan hängandes under hjälmkanten? Tar du in mygg om du öppnar munnen?

Nättroll är nåt helt annat, läs på.

Lycka till, hopas att du får ordning på din hjälm. Surt mycket pengar om man inte är nöjd. Kan tillägga att jag tyckte NXR var lite bullrig och för tung men den sitter bra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning