Ni som blivit av med kortet. Behöver lite hjälp.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Som endel kanske vet så blev jag av med kortet i måndags pga fortkörning.

Jag har nu fått hem lite papper från Länsstyrelsen som jag ska fylla i o skicka tillbaka.

Det jag sitter och funderar på är vad man ska skriva i dom två fälten där det står
"Kommentar till aktuell förseelse från trafiksäkerhetssynpunkt"
Vad vill dom att jag ska kommentera?

Sen "Övrigt" vad menar dom med det?
är det här som jag ska förklara för dom hur fel det va att gasa på lite på en helt tom raksträcka utan möjlighet för mötande trafik?

Ska skicka in papprena snarast så lite hjälp uppskattas gärna.
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Jag hade nog dragit hela historien om den "dolda hastighetsskylten" under kommentar ur trafiksäkerhetssynpunkt....att du från vägens beskaffenhet, sikt osv inte hade anledning att misstänka att annan hastighet än 110 km/tim rådde på vägsträckan, att sedan DEN hastigheten överträddes är ju bara att erkänna att det var slarvigt och ouppmärksamt av dig (då hade det ju "bara" blivit böter).

Sedan under övrigt hade jag nog försökt förklara att jag varit beroende av körkortet för mitt jobb (ty chaufför el nåt..) och att jag aldrig medvetet skulle riskera att bli av med "lappen".

Bättre försöka något än inget alls....kan ju tänkas att du får tillbaka det lite fortare iaf - lycka till!!
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Jag hade nog dragit hela historien om den "dolda hastighetsskylten" under kommentar ur trafiksäkerhetssynpunkt....att du från vägens beskaffenhet, sikt osv inte hade anledning att misstänka att annan hastighet än 110 km/tim rådde på vägsträckan, att sedan DEN hastigheten överträddes är ju bara att erkänna att det var slarvigt och ouppmärksamt av dig (då hade det ju "bara" blivit böter).

Sedan under övrigt hade jag nog försökt förklara att jag varit beroende av körkortet för mitt jobb (ty chaufför el nåt..) och att jag aldrig medvetet skulle riskera att bli av med "lappen".

Bättre försöka något än inget alls....kan ju tänkas att du får tillbaka det lite fortare iaf - lycka till!!

Tack för svaret. det finns redan en del där man ska redogöra för att man behöver bilen i jobbet så det är nog inte det.
jag gissar på att det är här men ska säga hur tillmötesgående o moget man uppförde sig vid tillfället.

eller nått.
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Jag vart av med kortet 1 april, fick papper från länsstyrelsen på skärtorsdagen och dem skulle ha varit inne i måndags, hur skall man lyckas med det?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror det är för stories av typen "jag var på väg till BB med min höggravida fru" eller "på väg till akuten med en förblödande polis i baksätet".

Dvs de vill höra om du kan motivera varför du åsidosatt trafiksäkerheten när du gav benet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skriv att du var för full och trött för att se skyltarna, dessutom hade du inte glasögonen på dig så du såg inte hastighetsmätaren, och det är inte lätt att köra på känn på en nystulen motorcykel...

Jag tror dom köper dom argumenten!
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Säg att du inte fått komma till på länge för frugan var tjurig och haft mens. Men hon ringde nu och sa att hon var kåt och du skulle få komma till.
Vem lägger inte på en rem hem då? :näsblod
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Skriv att du var för full och trött för att se skyltarna, dessutom hade du inte glasögonen på dig så du såg inte hastighetsmätaren, och det är inte lätt att köra på känn på en nystulen motorcykel...

Jag tror dom köper dom argumenten!

Tror jag också.
Menar ju att sålänge som man är ärlig så....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Säg att du inte fått komma till på länge för frugan var tjurig och haft mens. Men hon ringde nu och sa att hon var kåt och du skulle få komma till.
Vem lägger inte på en rem hem då? :näsblod

äggen hade ramlat ner o befruktningstidpunkten va den rätta :)
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Hmm.... man kanske skulle prova med att komma med en så totalt galen förklaring så dom blir lite glada o bara ger mig en varning.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hmm.... man kanske skulle prova med att komma med en så totalt galen förklaring så dom blir lite glada o bara ger mig en varning.
Typ den med frugan och komma till, för egentligen har du inget att förlora på det :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det inte någon som skickade tillbaka en fartkamerabild och motsatte sig att betala för att bilden inte ens dög till att lägga ut bilen på blocket med...

Dom måste i alla fall ha garvat lite när dom handlade det ärendet.
 

Johan_R6

No pain No game
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
YZF R1
Sorry to say men.

Det beror nog lite på hur pass mycket för fort du körde och om det är första gången eller inte :confused:

Blev haffad förra året (dock med bil och i tjänsten)

situation:
kom körandes lugnt och stilla bakom en polis, vi kom ifatt en lastbil och vi båda låg lugnt bakom denna. Efter en stund stannar polisen till på en parkeringsficka och självklart så efter en liten stund växlade jag ner för att köra om lastbilen (90 väg), precis när jag kom om lastbilen går det ner till 70 och där stog ytterligare en Harry och lasade.

Killen med laser pickan berättade glatt att han hört hur jag växlade ner och drog på medans han i godanro la bössan tillrätta och siktade in sig på vad som strax skulle komma fram bakom kurvan (jag då)..

blev tagen för 59km för fort.

Den tredje polisen som skrev själva lappen skrev själv dit att jag enligt honom prioriterade en säker omkörning framför hastigheten vid tillfället och att det var vid omkörning.
Utöver detta skrev även firman jag jobbar för ett brev om hur pass viktigt det var att jag hade kort i tjänst osv osv...

det hela slutade med 4000 i böter och kortet borta i 4 månader......

Nu vet jag varför polis nummer ett stannade till en liten stund:mad: för han kom glatt glidande medans alla papper räktes över till mig....
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Det är första ggn jag råkar ut för detta.
Hade precis tankat vid en mack o skulle vidare på måtorvägen. Vad jag inte visste va att precis vid påfarten på övergår motorvägen till motortrafikled.
Det va en civilbil som följde efter mig o mätte. fick de sen på deras mätare att jag hade hållit en snitt hastighet på 130 på en sträcka av 1300 m.

Det va helt bilfritt på den sträckan jag gasade på plus vajerräcke.

Jag ringde till polisen dagen efter o frågade om jag kunde få filmen dom hade på mig, sa att jag har ju ändå betalt 4000 för den så det kan dom iaf bjuda på.
Polisen jag snackade med frågade om jag skulle ha den som avskräckande exempel.
Javisst sa jag.
Ok det fixar vi sa han.
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
hmm kan inte minnas att de jagat mer än ngr kilometer sedan gett upp,men får du tex soppatorsk så kan man ju alltid skylla på öronpropparna o det mörka visiret så slipper du förmodligen en smitning iaf.

lycka till med allt iaf
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top