ni som blivit tagen av fartkamera

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Företaget fick ett brev idag där polisen vill veta vem som framfört en lastbil.

Saken är den att jag vart tagen av en mobil fartkamera mest troligt på 70 sträcka där jag också mest troligt legat i 90 då hela området "E4" är 100 förutom genom nån liten by så antagligen rör det sig om 20kmh

min fråga är denna:
Lastbilen i fråga har digital färdskrivare så även om vi nekar kan dom komma och göra ett utdrag ifrån bilen?

Vad kan jag vänta mig? jag förväntar mig bara böter, ungefär 2400:- enda jag har sen tidigare är en "tillåtande av olovlig körning" vilket innebär att jag lät en kompis framföra ett fordon som jag visste han inte hadde behörighet för 2006/03/15.

Är det nåt jag bör göra eller bara bita i äpplet?

saxat ifrån polisen.se

"Är ägaren en juridisk person, ett företag, organisation eller myndighet, som äger fordonet kontaktats denne och för att höra om man känner igen personen som kört. Känns personen igen så skickas en begäran till den personen om att han/hon skal erkänna överträdelsen. Om så sker så skickar Polisen ut ett bötesinbetalningskort."

undrar vad som händer ifall dom inte vem som kört? funderar på att knycka det där pappret från kontoret och låta det försvinna

Ja, det kan hända att polisen kommer och gör revision på diagrambladen. Då finns riksen att ni torskar ännu värre, med arbetstidsbrott o dyl. Ta straffet och betala.

Nej,

vänta o se vad det blir för action. It aint over til the fat lady sings...

De där kamerorna tar inte särskillt bra bilder så självklart inväntar man underlaget innan man agerar öht.

Under tiden gör man nåt roligare än o oroa sej, t ex preppa hojjen för sommaren eller kröka eller bryna slynor eller fiffla o mickla lr nåt skojjs :hihi

Fastnade på en bild framförandes min firmabil men tyvärr har jag en feg jävel till chef och trots att jag sa vad som hände om han "inte visste" vem som körde så sa han att det var jag. :mad:

Fastnade på en bild framförandes min firmabil men tyvärr har jag en feg jävel till chef och trots att jag sa vad som hände om han "inte visste" vem som körde så sa han att det var jag. :mad:

Bra , en riktig chef . Som visar stake och inte låter personalen dra firmans namn i smutsen genom att påtagligt visa brottligt beteende i trafiken.

Bra chef. :tummenupp

Det är bara att svälja huvudet och byta kropp....då är problemet ur världen. :tummenupp

För att vara seriös så tror jag nog du gör bäst i att betala böterna. Vill dom vara riktigt griniga kan dom allt undersöka färdskrivare. Och då kan det säkerligen bli värre om inte körtider osv stämmer.

// F

Det är ingen risk att de kommer göra en revision på färdskrivarna utan att först begära ut specifikt utdrag från just den lastbilen.

Så sno pappret och låt det försvinna. Och till er andra; Varför skulle de råka ut för mer skit genom att neka, de håller väl inte på med olagligheter? För det är ju faktiskt olagligt...

om du syns på bilden som tagits så bli inte förvånade om dom klampar in på firman och frågar efter nån bara så där å ser dig där å bara räcker över lappen.. då kan du betala men inte innan..

I ditt läge skulle jag säga upp mig, finns ju inget förtroende kvar för din chef sedan han så tydligt lämnat ut dig.

Finns bara ett svar man skall lämna polisen i dessa ärenden: Företaget X hjälper gärna polisen men håller vår personals integritet högt och vill inte studera foton som kan visa våra anställda eller deras familjemedlemmar utan att polisen först visar vilken lag som ligger till grund för att vi skall åsidosätta våra anställdas integritet. Naturligtvis åligger det polisen att själva finna "förövaren" då det inte finns någon angiverilag som omfattar fortkörningsböter.

Det finns ingen angivarlag i Sverige så chefen kan lugnt säga till polisen att han inte vill berätta vem som kört bilen.

Vad som gäller för utdraget ur färdskrivaren törs jag inte säga vad som gäller. Men först måste ju polisen hitta den aktuella bilen innan dom kan söka efter kortet. :D

Sen är det presskriberat efter 2 år.

Känner till åkerier som inte gärna skulle stöta sig med polisen med risken att få en revision på skrivarna.....

Henrik

Det är ingen risk att de kommer göra en revision på färdskrivarna utan att först begära ut specifikt utdrag från just den lastbilen.

Så sno pappret och låt det försvinna. Och till er andra; Varför skulle de råka ut för mer skit genom att neka, de håller väl inte på med olagligheter? För det är ju faktiskt olagligt...

Om man låter bli att ha ordning på sina diagramblad är det avsevärt dyrare än att torska för fortkörning. Bortslarvade diagramblad kostar 3000, plus att du kan vara helt säker på att dom granskar dina övriga blad med mikroskop. Varje felaktighet kostar ytterligare böter, det springer snabbt upp i vansinnessummor.....

Det finns ingen angivarlag i Sverige så chefen kan lugnt säga till polisen att han inte vill berätta vem som kört bilen.

Vad som gäller för utdraget ur färdskrivaren törs jag inte säga vad som gäller. Men först måste ju polisen hitta den aktuella bilen innan dom kan söka efter kortet. :D

Sen är det presskriberat efter 2 år.

Att hitta bilen är inte alls nödvändigt, diagramblad ska förvaras på åkeriet i 10 år efteråt. Det räcker att dom hittar åkeriets kontor.

Last edited:
Företagaren i fråga behöver inte svara på skrivelsen som polisen skickat ut
jag var med om somma sak i våras
Fick en påminnelse .Ringde och pratade med polisen dom sa att jag inte hadde någon skyldighet att överhuvetaget svara på förfrågan.
Men det skulle underlätta för utredningen om jag talade om vem som kört
Sedan hörde jag inget mer

Om man låter bli att ha ordning på sina diagramblad är det avsevärt dyrare än att torska för fortkörning. Bortslarvade diagramblad kostar 3000, plus att du kan vara helt säker på att dom granskar dina övriga blad med mikroskop. Varje felaktighet kostar ytterligare böter, det springer snabbt upp i vansinnessummor.....

Men vem låter bli att ha ordning på sina diagramblad :va Låter mäkta dumt när man kan fuska ändå.
Han kan vara lugn, de kommer inte att tillsätta en utredning av hans företags färdskrivare bara för att hans chef ej talar om vem det är som kör vid fototillfället.

Har hänt ett flertal gånger på mitt jobb, ingen har åkt dit och ingen har kommit förbi och lekt revision.

Tur är väl det..! :P

Vi hade möte om våra bilar senast igår och då sa vår chef att han inte ens öppnar dom breven som kommer ifrån polisen angående fartkameror och det verkar inte bli några följder av det..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick