Ni som haft Nsr

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
är väl inget speciellt egentligen som är fel på äldre modellen, det enda jag vet är att packboxarna till framgaffeln brukar ofta va paj, bytte på min först men började läka efter en säsong igen, tog isär och kollade väldigt noggrannt då var det små små grader på gaffelbenen, slipa bort dom och det höll tätt...

något du kan få räkna med är att få förstärka fästpunkterna på sido kåporna som sprack lite för mig iallafall, enkelt fixat...

Själv tycker jag det var en väldigt rolig och att den inte kändes liten utan att den faktiskt kändes väldigt fullvuxen, min brorsa hade en RG och det var som att sätta sig på en moped när man körde den, vinglig, väldigt liten och smal och inte alls lika fin på vägen, speciellt när det svänger då tyckte jag min NSR låg väldigt fint på vägen...

jag hade en 89:a så det är möjligt att framgaffel läckage bara är på den modellen men tycker jag sett ganska många annonser där det varit notis om det..

KÖP!!! pigg och kul maskin, ser jävligt läcker ut också om du köper en blå/röd/vit, många som undrade om det var en 500 när dom såg mig (dom såg nog inte ljuddämparen :D )

edit. ramlagren är inget speciellt just för NSR det gäller alla tvåtaktare speciellt 125:eek:r
 

Bifogat

  • my mc.jpg
    my mc.jpg
    61.7 KB · Visningar: 87
Last edited:

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Hammet skrev:
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?
Det är det vanliga som gäller. NSR'en har egentligen inga speciella problem förutom ramlagrena som brukar ge sig som sagt. Är så fallet så brukar det "vina" om motorn vid gaspådrag. Topplockspackningen kan ge sig om hojen pressats riktigt hårt också. Ut och provkör och håll ett extra öga på tempmätaren är mitt tips.

I övrigt är det samma som med alla tvåtaktare, lyssna med säljaren hur det står till med cylinder/kolv, och ta gärna isär det direkt efter inköp, så du inte råkar ut för något oförutsett.

Annars kan väl sägas att NSR'en är en underhållande och väldigt mysig hoj för gatåka, som är mycket fint anpassad för kurviga landsvägar.
 

nsr_micke

Vill ha sommar och sol!
Gick med
4 Feb 2004
Ort
timrå
Hoj
honda nsr -90
Jag körde 1000 problemfria mil sommarn som var. Har bytt kolv till nästa säsong. Den gick lite tungt mot slutet av sommarn.
Annars är det bara regelbunden service som gäller.
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
colik skrev:
min brorsa hade en RG och det var som att sätta sig på en moped när man körde den, vinglig, väldigt liten och smal och inte alls lika fin på vägen

Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
KawaF3771 skrev:
Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...

RG lr RGF ni snackar om? Rgf är en jävligt härlig hoj om den inte krånglar, det kan bli dyrt jämfört med en honda eller yamaha :(
annars verkar nsr ha jämnare register och verkar ha lite större mått...
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
Messiah skrev:
RG lr RGF ni snackar om? Rgf är en jävligt härlig hoj om den inte krånglar, det kan bli dyrt jämfört med en honda eller yamaha :(
annars verkar nsr ha jämnare register och verkar ha lite större mått...

Rg pratade vi om...RG är väldigt smal och RGF:en tycker jag också är väldigt liten, NSR:en är mycket mer fullvuxen än båda två, mer riktig mc känsla på NSR tycker jag...
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
KawaF3771 skrev:
Det är iofs. sant men å andra sidan är det mycket mera fartkänsla i en RG... älskar när RG:n river upp på bakhjulet vid gaspådrag :yoparty

Känns lite vråltrimmad moppe över den dock... men helvete vad den går...

NSR är dock mycket mera sofistikerad och är väldigt stabil och förtroendeingivande...

fartkänslan på rg:n kommer från att den är så jävla ostabil, känns som man kör 180 när man ligger i 60 :D
 

Mulle-Meck

......
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Halland
Hoj
Honda NSR125 90:a CB125 72:a
Jag har en NSR 90:a... och jag har haft ett rent H*****e med kylningen och startmotorn.. då nsr:n saknar kick å e lagom tung rullad så vill man gärna att starten funkar... det va nån liten metalbricka med gumi utan på som spruckigt upp så det kom in en massa skit i startern... och det fans ingen ny att beställa... lyckades dock att tilvärka en sj... men d va inte d lättaste.. och vad kylningen betreffar så blev det alldrig vakum i systemet.. så den pissade ut vatten lite då och då från expansions kärlet... det va topp packningen som gått och toppen va lite skev samt locket till vetske påfylnnings tanken va kass..... och bara att hitta dom här felen va inte lätt kan jag säga.. men nu e allt fixat iallafall.... och då går den jävulskt bra.. hehe.... så kanske att det lönar sig... det känns iallafall så när man ligger å pressar i kurvorna.... så visst... e du händig så rekomenderar jag en äldre NSR starkt.. lycka till iallafall... :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Som några har nämnt tidigare så är kylsystemet och ramlagerna svaga punkter. Det enda som är bra med NSRen är väghållningen. Förutom när man börjar luta lite extra, för då tar centralstödet i. Sen är fjädringen rätt kass också. Bak var mjuk redan när hojen var ny och ni kan ju tänka er hur det är 15 år senare då. Dom sista månaderna jag hade min NSR körde jag skiten ur den. Kan säga att om man vill pressa lite på kurviga vägar så är styrdämpare ett tips. Jag vick tokvobbel i en kurva som var feldoserad och ojämn.

Men en helt okej hoj om man inte vill att den faktiskt ska funka också.
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
vet inte om det bara var jag som var problemfri under dom 3 år jag hade den....det enda jag bytte var startrelät, och packboxar till framgaffeln,var iofs bytt kolv och topp just innan jag köpte den, resten bara vanligt underhåll.

sen det där med att bakdämparen är kass kan jag hålla med om, körde sönder den sista året men det funka att köra själv bra ändå

verkar som att det skiljer sig ganska rejält mellan hur hojarna varit, är iallafall ett bra köp för dom pengar jag köpte för (13.000)..mer ska man inte ge för en gammal NSR
 

Maniac_86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Hallstahammar
Hoj
gsxr 750 -97 och aprilia rs 125 -97
Honda nsr

Hammet skrev:
funtar på en nsr nu när det börjar närma sig våren, ni som har eller har haft nsr, vad ska man titta extra noga på om jag nu åker iväg och kollar på en?
Ramlagrena vet jag om, vad mer finns att berätta?

Jag ska sälja min nsr.. en -98 som är i fint skick och trimmad samt drevad..:)
28 000 vill jag ha för den.. har också skinnställ å boots te salu... :tuttar
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Maniac_86 skrev:
Jag ska sälja min nsr.. en -98 som är i fint skick och trimmad samt drevad..:)
28 000 vill jag ha för den.. har också skinnställ å boots te salu... :tuttar

jag är tyvärr för fattig för att lägga ut det :död
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top