Ni som har ART pipor

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Hur låter dem i jämförelse till andra fabrikat? Monterade nämnligen en sådan oval sak på min tvåhjulare och tycker fan att den låter mycke! Helt galet mullrigt och alla tittar ju på en :rolleyes: Eller är jag bara så van vid originalet? Var ju helt paff när jag startade den efter monteringen :gnissla

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Allex skrev:
Hur låter dem i jämförelse till andra fabrikat? Monterade nämnligen en sådan oval sak på min tvåhjulare och tycker fan att den låter mycke! Helt galet mullrigt och alla tittar ju på en :rolleyes: Eller är jag bara så van vid originalet? Var ju helt paff när jag startade den efter monteringen :gnissla

Min ovala aluminiumdämpare från ART låter väldigt maffigt på min lilla twin! :tummenupp
Är man inte störst kan man i alla fall låta som om man är det! ;)

Nu har jag inte testat några andra fabrikat men jag är nöjd med ljudet. Det SKA ju låta högt.

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Kanonnöjd med mitt med. oval rostfri. :banana

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Fudpucker skrev:
Min ovala aluminiumdämpare från ART låter väldigt maffigt på min lilla twin! :tummenupp
Är man inte störst kan man i alla fall låta som om man är det! ;)

Nu har jag inte testat några andra fabrikat men jag är nöjd med ljudet. Det SKA ju låta högt.

Längesen du hörde det nu va?? :tomten

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
He he. Ja, det låter mycket om dem. Jag har en oval ART på sedan köpet, men fick för mig att jag skulle testa originalet för att se hur det lät, vilket var typ ingenting. Monterade raskt tillbaka sliponet och det sköna ljudet återinfann sig.

Det bästa är dock att det går igenom besiktningen. Var och mätte ljudet innan körningen på Gotland Ring och fick 102,5 DB upmätt. Gränsvärdet är på 103 DB, så det är på det berömda håret :D

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Allex skrev:

Det gör de i början. Både jag och kompisen reagerade och enligt en kontakt i England fick vi höra att det sitter det en plastfilm i röret(för att underlätta sammansättningen på fabriken). Den filmen tar ca 5 - 10 mil att bränna bort sen blir ljudet lägre och dovare. I alla fall stämde det på min runda rostfria. Den rök ganska kraftigt i början och luktade smält plast också.

Edit: Kompisen klarade besiktningen med sin, så högt?

Last edited:

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Hmm ok trode inte att dem skulle låta högre en dem flesta utan ngt mittemellan. Jo min luktade bränt plast när jag stannade vid rödlysen...så det var filmen :va
Finns det några andra rör som låter lite mindre och kostar detsamma?
kom hem igår och det yrade lite öronen från dova ljudet :brinnerup

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Allex skrev:
Hmm ok trode inte att dem skulle låta högre en dem flesta utan ngt mittemellan. Jo min luktade bränt plast när jag stannade vid rödlysen...så det var filmen :va
Finns det några andra rör som låter lite mindre och kostar detsamma?
kom hem igår och det yrade lite öronen från dova ljudet :brinnerup

Så ska det vara ju ;)

Jag vet inte var ART ligger i pris, men Hindle är ett kanon slip-on enligt mej som har en trevlig prislapp och låter högt, men inte FÖR högt :)

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Mitt lät som attan direkt det sattes dit men efter att det blivit riktigt varmt så smälte plasten runt ullen och det började låta precis som jag ville att det skulle, dovt men inte för högt. Ge det tid att brännas in ordentligt så blir det nog bättre.
Jag fick mitt genom besiktningen, det börjar inte låta mycket förrän man kommer upp en bit i varvtal, säkert olika på olika hojar. Det är ju ett rakt igenom rör med texten "not for road use" instansat så man får nog räkna med att det låter lite grann.

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
BugEyes skrev:
Mitt lät som attan direkt det sattes dit men efter att det blivit riktigt varmt så smälte plasten runt ullen och det började låta precis som jag ville att det skulle, dovt men inte för högt. Ge det tid att brännas in ordentligt så blir det nog bättre.
Jag fick mitt genom besiktningen, det börjar inte låta mycket förrän man kommer upp en bit i varvtal, säkert olika på olika hojar. Det är ju ett rakt igenom rör med texten "not for road use" instansat så man får nog räkna med att det låter lite grann.

Aha där ser man var det därför som det luktade bränd plast!! Jag undrade som faan vart det kom ifrån. Har nu iofs kört mer än 20 men jag tycker inte att det låter annorlunda än i början??

JB

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
ART kostade mig 3200:-
Men jag tycker nu att den låter mer dovare och mörkare, nu när den är mer inkörd vilket är ju ett plus
Vore intressant att veta om ngn här har ART med samma hoj. För jag har lite problem med passningen. Mellanröret tar i svingen vid hög belastning på fjädern. Enda lösningen är väl böja till mellanröret men hur fan ska man göra det. Går ju inte för hand :fatta!

Last edited:

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Anders R skrev:
Den rök ganska kraftigt i början och luktade smält plast också.

skojar du:)
fick mitt Aluminium Rund idag och jag trodde fn det hade tagit eld i ullen,det rök som en skorsten!..hehe
Men ljudet...Wooooooow alltså!
ändå hade jag slip-on innan(Ixil),men det går inte att jämföra med ART.
det är Dovt jäklar och det sjunger fiiiint på låga varv för att sedan explodera på höga varv och låta som en Lamborghini V12a;)
tycker också den drar iväg bättre på låga varv än förut men det kanske är inbilning.
frågan är om det är nån ljudskillnad på Aluminium varianten och den rostfria?

Last edited:

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
pg_ice skrev:
skojar du:)
fick mitt Aluminium Rund idag och jag trodde fn det hade tagit eld i ullen,det rök som en skorsten!..hehe
Men ljudet...Wooooooow alltså!
ändå hade jag slip-on innan(Ixil),men det går inte att jämföra med ART.
det är Dovt jäklar och det sjunger fiiiint på låga varv för att sedan explodera på höga varv och låta som en Lamborghini V12a;)
tycker också den drar iväg bättre på låga varv än förut men det kanske är inbilning.
frågan är om det är nån ljudskillnad på Aluminium varianten och den rostfria?

Där ser du det va ju det jag sa! Så gött ljud :tummenupp Priset kontra ljud är helt oslagbart! Ångrar inte en sekund att jag köpte ett ART!

JB

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Jas-95 skrev:
Där ser du det va ju det jag sa! Så gött ljud :tummenupp Priset kontra ljud är helt oslagbart! Ångrar inte en sekund att jag köpte ett ART!

JB

jodå jag var rätt säker på att det skulle låta men inte hur:) klart nöjd! och desutom ser det schyst ut!
ska försöka fixa en bild om nån undrar hur det ser ut på en retta:)
appropå ljudet,det låter men det är absolut inte störande om nån nu är orolig över det:) (eller så är jag döv redan...öhhh VA?)
ska besiktiga hojen på måndag men jag tror nog jag slänger på orginal dämparen,vågar inte riskera nåt:) tar ju bara en halvtimme att byta.

Last edited:

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Mina runda aluslippisar låter dovt och bra, men knappast besiktningsvänligt. ART= :tummenupp

ZR7-S

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR-7S
Har ett runt rostfritt som låter helt underbart!
För att inte nämna "avgassmällarna" när man släpper gasen!
Ståpäls!!
Och priset är ju nästan hälften mot andra tillverkare!!
Dessutom supertrevliga på Checkray!
Stängde 16.30, tjejen satt o väntade till 17.00 när jag (behagade...) dyka upp...
Bra service!

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
hm så dem är inte godkända? stog ingen text på min pipa, inte vad jag såg iaf (not for road use)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024