Ni som har haft lunginflammation

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Nu har jag varit sjuk i 2 veckor, för en vecka sedan gick jag till husläkaren som tog blodprov & skrev ut bredspectra-penecilin samt någon hostmedecin som man inte bör köra bil efter intag.
10 dagar ska jag knapra dessa, har 3 dagar kvar nu.
Jag blir inte bättre, snarare tvärtom, konditionen är HELT borta, vi snackar andfådd av att svara på tilltal just nu....
Nätterna har jag febertoppar & kallsvettas otroliga mängder, fryser konstant....Lägg till detta en hosta som kommer direkt från helvetet & suger energi ur mig.

Ska tillbaka till husläkaren imorgon, jag anar att lungröntgen står på schemat.
Man blir ju lite orolig av detta då jag aldrig haft lunginflamation tidigare, ni som haft detta, hur lång tid innan ni blev bra? vilka risker finns?, ja jag vet att man kan dö av det....:rolleyes:

Önskar inte min värsta fiende detta, helt genomvidrigt.
Som lök på laxen satte sig något i öronen också, så jag hör ca 50% av normalt + konstant sus....:död

Svininfluensa? Eftersom det är ett virus biter väl inte vanlig penicillin och sånt?!

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Other-languages/Svenska/
Om du inte tillhör någon riskgrupp

Om influensan varar i över en vecka eller om symtomen är mycket svåra ska du kontakta vården. Det kan vara ett tecken på att du har någon annan sjukdom eller att influensan håller på att utvecklas till en allvarligare sjukdom. Ring Vårdguiden dygnet runt på telefon 08-320 100, knappval 0, för råd på svenska och engelska. Det gäller till exempel om:

* du har hög feber (över 38,5 grader) i mer än tre dagar
* du får svårt att andas
* du får svåra bröstsmärtor
* ditt allmäntillstånd är påverkat.

Åk inte till vårdcentralen eller husläkarmottagningen utan att ringa först. Det är viktigt för att inte smitta andra.

edit:
Hrm.. svininflunsa borde väl iofs ha upptäckts vid blodprovet...

Jag hade dubbelsidig lunginflammation när jag var yngre. Jag gick omkring i hallen med dödligt hög feber och svamlade om hitler när morsan kom och frågade vad det var frågan om.

Tror jag hade det i 3 veckor ungefär.

Tack för era svar, speciellt ditt "VBK" men du har säkert inget liv, så jag förlåter dig.

Febern är inte så hög, snittar 38, dagtid bättre, nätter hög.
Svininfluensan ska ju ge grym ledvärk & konstant hög feber, så det går ej ihop...frågan är hur bra det är för kroppen att knata runt med feber under 2 veckor....:rolleyes:

Amputation låter väll rimlgt. Tur att du inte var en häst för då hade det blivit en promenad bakom ladan och ordinerats koppar med blykärna.

Haft lunginflammation två gånger. Vill minnas att det tog en jefla lång tid att komma tebax till normal styrka.
Ont att andas, ingen möjlighet att fylla ut lungorna, håll på att svimma när jag fick hostattacker.

Det kommer att ta tid - skynda långsamt!

Stämmer exakt.....tack för svaret, misstänkte att det kan ta en jävla tid...

Haft lunginflammation två gånger. Vill minnas att det tog en jefla lång tid att komma tebax till normal styrka.
Ont att andas, ingen möjlighet att fylla ut lungorna, håll på att svimma när jag fick hostattacker.

efettrsom han gav dig bredspectrum så gissar han säkert på någon vanligt bakterie..men efetrsom du inte blivit bra så kommer du få smalspectrum anitbiotika imorn för att just den bakterien ska sluta föröka sig.....hoppas du blir bättre snart..:Bugar

Jag åkte på en dubbelsidig för ett antal år sen, smart som jag var jobbade jag i ca 2 veckor med skiten innan jag svalde stoltheten och släpade mig till läkare...slutade med ett par dygn på sjukhus, ca 5 veckors sjukskrivning och uppåt 4-5 månader innan kroppen var tillbaka i någorlunda skick igen.:död

Samma här för flera år sedan, sjuk i ca 3 veckor då jag jobbade litegrann samtidigt. Ett rent helvete, jag misstänker dessutom att jag lyckades hosta såpass så att jag fick nåt skit på revbenen, kändes som att det skar en kniv mellan dem och gick omkring med ett stort blåmärke i en dryg vecka.
Är du sjukskriven nu eller?

Samma här för flera år sedan, sjuk i ca 3 veckor då jag jobbade litegrann samtidigt. Ett rent helvete, jag misstänker dessutom att jag lyckades hosta såpass så att jag fick nåt skit på revbenen, kändes som att det skar en kniv mellan dem och gick omkring med ett stort blåmärke i en dryg vecka.
Är du sjukskriven nu eller?

Revbensgrejen lyckades jag också med, tre sönderhostade muskelfästen på vänstersidan, det var det som kostade några sjukhusdygn...andades så jävla grunt pga smärtan att jag inte syresatte mig ordentligt. Sen var det några veckor på tunga smärtstillande och morfinspetsad hostmedicin. Man är hyffsat hög när man kan titta i timtal på os-kvalet i rodel och bob och uppskatta det.:D

Hade en relativt lätt lunginflammation för ett par tre år sedan. Var ruggigt kass i 1 dag (sängliggandes utan ork till något) sedan mör i en vecka kanske. Kan även nämna att utskriven hostmedicin inte är till gagn för tentaresultat.

Man är hyffsat hög när man kan titta i timtal på os-kvalet i rodel och bob och uppskatta det.:D

Haha, tro fan det :D Jag har kastat en tv i golvet i morfinrus en gång när mina föräldrar tyckte jag hade för hög volym men det har aldrig varit så illa att jag frivilligt har kollat på något friidrottsrelaterat :brinnerup
Trasigt muskelfäste var det nog ja, fruktansvärt smärta när man hostade i lite drygt 3 veckor och den sista veckan med smärtan i revbenen :(

efettrsom han gav dig bredspectrum så gissar han säkert på någon vanligt bakterie..men efetrsom du inte blivit bra så kommer du få smalspectrum anitbiotika imorn för att just den bakterien ska sluta föröka sig.....hoppas du blir bättre snart..:Bugar

Det kan man göre efter en bakterieodling möjligtvis, men inte annars.

Till TS: Be de ta prov på svininluensan när du är där. Du borde ha repat dig lite efter sju dagar med antibiotika enl mig om det skulle vara bakteriellt. Alt byta till ett ännu fetare antibiotika.

Lyckades få lunginflammation lagom till semestern för några år se'n, det var ingen höjdare att sitta på planet till USA i 9-10 timmar med feber och skit.

Efter en helg i den hyfsat varma Texas-våren var det bara att släpa sig till en läkare. Fick ut nå'n amerikansk überpenicillin som jag skulle ta en gång om da'n i 7 da'r. Faktum var att jag fan blev bättre efter första tabletten.

Fick också ut hostmedicin som var neonrosa, segflytande och smakade fan, men funkade riktigt bra. Som bonus fick jag ut astmaspray för att vidga luftrören när jag tyckte det blev svårt att andas. Sprayen var riktigt guld att ta till när det kändes som man skulle tuppa av i värmen.

Det tar en jäkla tid och för egen del kunde jag fortsätta hosta i månader efteråt (få hostattacker samtidigt som man kör hoj är inget trevligt alls). Har nu inte haft så många lunginflammationer men blir jag utsatt för drag och kall luft så behövs inte mycket för att jag ska "trilla" dit.

Har stående recept på både Lepheton och Cocillana-Etyfin som skrivs på recept på 1 liter för att alltid ha hemma vid behov, främst under vinterhalvåret.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...