Ni som hyrt bil i USA

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ska till USA i sommar och tänkte hyra en bil för att bli lite mer mobile...

Ni som gjort detta, nåt särskilt man bör tänka på?
Nåt särskilt man som utländsk medborgare kan tänka på som underlättar vid bilhyra?
Internationellt körkort?

Tackar för alla tips.... :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Internationellt körkort, du kan ju även bli kollad av trafikpolis.

Var och hur länge?

Olika delstater kan ha lite olika regler. T ex fick man svänga höger mor rött i North Carolina. Man kan åka för "fyllekörning" bara öppnad burk eller flaska finns i bilen på sina ställen. Kan vara värt att kolla upp local rules.

Man kör lugnt och defensivt i USA. Enstaka fartdårar, men trafiken är behaglig och artig överlag. Man glider mer liksom. Jänkebilar byggs för jänketrafik ju...

Bensinskatt och därmed pris kan skilja mellan delstater. Även var man tankar har rätt mycket större betydelse än här. Läget avgör pris mycket mer. Typ tanka inte fullt vid flygplatsen.

Ptja.... hyr något kul såklart när du har chansen.

Jo... hade jag gett mig ut på roadtripp igen hade jag skaffat någon liten typ kylväska. Dels är isen lätttillgänglig och billig, i alla fall i södern säljs is lite överallt. Dels är hotellfrukostarna alltid en socker-chock. Man blir som Homer Simpson... eget bröd och pålägg. Kanske även lite nescafé att blanda i kaffet för angenäm styrka.

Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
The Law of the open container. Den skojar man inte bort. Om någon i baksätet öppnar en öl kan föraren torska rejält.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_open_container_laws

Absolut ingen lek.

I övrigt instämmer med AGV, vill kanske betona "glida", i början kan man bli frustrerad att köra i nitti på en åttafilig motorväg. Ta det lugnt och njöt av upplevelsen.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Och skulle du bli stoppad av "The man", håll händerna på ratten och var hövlig.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Ha ha, vilken galning! Som du också såg och hörde, så var föraren inte dryg eller otrevlig! Vilket säkerligen medförde att han slapp undan Hotel Gripen.
Har "träffat" amerikansk polis vid ett tiotal tillfällen, alltid blivit professionellt bemött.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Ang Internationellt körkort. Så är det ju ingen nackdel att ha, men jag har aldrig haft det och det har gått bra. Nu var det några år sedan jag senast hyrde bil där (tror det var -05).

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ha ha, vilken galning! Som du också såg och hörde, så var föraren inte dryg eller otrevlig! Vilket säkerligen medförde att han slapp undan Hotel Gripen.
Har "träffat" amerikansk polis vid ett tiotal tillfällen, alltid blivit professionellt bemött.

Han körde 28 mph (44km/h) för fort och slapp undan med lite dryghet!? För inte fan såg eller hörde jag något om någon böteslapp där.

Själv körde jag 9 km/h för fort och fick 1500 spänn i böter av en förvisso mycket trevligt polis. Hade lätt bytt med tysken och fått mig en utskällning i 30 sekunder, hade ju motsvarat en timpenning på 180 lax...:hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Varför har vi inte sådana i europa? :va

Jag blev stoppad av en skön polis när jag körde genom Tyskland.

Han frågade var jag kom ifrån och vart jag var påväg.
Kört från Amsterdam och är på väg hem till Sverige.
Har du några droger?
Nä.
Okej bra. Hej då.

Snällheten kan dock berott på att jag körde Audi vid tillfället :banana

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Hyrde bil i usa i somras, inget internationellt körkort efterfrågades varken av uthyrningsfirman eller delstatstull. Körde från Vegas till västkusten, och sedan highway 10 tvärs över till Florida. På väg in i Texas blev vi stoppade av tullen med tillhörande hund, där fick man inte ens ta med sig alkohol över gränsen.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur gammal är du? De flesta bolag har en åldersgräns på 25 eller 26 år. Är du yngre blir det ibland dyrare, ibland omöjligt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Åker alla alltid rund med alkohol i bilen? Verkar vara ett bekymmer för många det där..

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Åker alla alltid rund med alkohol i bilen? Verkar vara ett bekymmer för många det där..

Det är väl inte orimligt att ha några bira om man är på road-trip i USA? Det kryllar inte av pubar och barer on the highway.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
T ex fick man svänga höger mor rött i North Carolina.

Gäller även i Kalifornien. Där får man även svänga vänster om gatan är enkelriktad (mot rött alltså). Sjukt bra och smidig regel som verkligen underlättar.

Man får, på flerfilig väg, köra om både på vänster och höger sida. :tummenupp

De gånger jag hyrt bil, senast 2012, så räckte det med pass. Men antar att det inte skadar att ha ett internationellt körkort.

Annan sak värd att nämna är att polisen ej får stanna folk utan anledning. Utan du måste ha brutit mot lagen på något sätt. Räcker med en trasig lykta typ. Detta gäller Kalifornien, vet inte hur det ser ut i andra stater.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Gäller även i Kalifornien. Där får man även svänga vänster om gatan är enkelriktad (mot rött alltså). Sjukt bra och smidig regel som verkligen underlättar.

Man får, på flerfilig väg, köra om både på vänster och höger sida. :tummenupp

De gånger jag hyrt bil, senast 2012, så räckte det med pass. Men antar att det inte skadar att ha ett internationellt körkort.

Annan sak värd att nämna är att polisen ej får stanna folk utan anledning. Utan du måste ha brutit mot lagen på något sätt. Räcker med en trasig lykta typ. Detta gäller Kalifornien, vet inte hur det ser ut i andra stater.

Å andra sidan har polisen ofta långtgående befogenheter när de väl stannat dig, av vad jag förstår av "cops" och annat. Men olika delstater skiljer sig åt en hel del, precis som i Europa.

Tror dock att de oftast är justa mot turister. Tror inte "cops" är särskilt typiskt för hur trafikpolisen uppträder.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
De erfarenheter jag har av att köra i USA är att jag tycker trafiken är mer oberäknelig.
Känner mig mer säker på våra svenska vägar. Inte iofs så konstigt..är betydligt lättare att ta körkortet i staterna.
Många gatsträckor inte upplysta. Det o ibland hög hastighet är inte det bästa.
Sen vill gärna amerikanska snutar påtala att om man kommer från annat land än kära us of a så ska man köra enligt deras lag. "This is NOT sweden" säger de, som om det vore världens mest kriminella land (säger de säkert om varje land förutom sitt eget).
Under mina 6 månader där såg jag på nära håll...när det hände, hur 3 människor dog i trafiken. Och 3 separata olyckor...framför mina ögon. Sen åkte man förbi säkert minst 10-15 olyckor efter det hänt (alla i florida)
Höll själv på att bli påkörd vid 2 tillfällen. Hade bara ren o skär änglavakt på ena då en person körde rakt ut mitt framför mig från en bigata då jag kom i ca. 70-80km/h. Av ren impuls drog jag ratten åt vänster..som tur var kom ingen i motsatt fil då. Bromsar till stillstående efter att ha krängt tillbaka i min fil. Kollar bak o ser personen som körde ut står helt stilla med hela bilen ute i mitt körfält o bara glor. Han blev nog lika chockad som mig. Halvblind måste han varit iallafall då jag körde en stor, röd, fordsuv. Sket i att säga nått o drog vidare. Det läskiga är om man skulle råka ut för olycka. Hur stor chans är det inte att snutarna tror mer på de amerikanska medborgarna än vi som kommer utifrån. Trots om det var de som orsakade olyckan.
Säga vad man vill..men sverige ligger ljusår före i trafiksäkerhet och bara rent allmänt trafikvett.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
De erfarenheter jag har av att köra i USA är att jag tycker trafiken är mer oberäknelig.
Känner mig mer säker på våra svenska vägar. Inte iofs så konstigt..är betydligt lättare att ta körkortet i staterna.
Många gatsträckor inte upplysta. Det o ibland hög hastighet är inte det bästa.
Sen vill gärna amerikanska snutar påtala att om man kommer från annat land än kära us of a så ska man köra enligt deras lag. "This is NOT sweden" säger de, som om det vore världens mest kriminella land (säger de säkert om varje land förutom sitt eget).
Under mina 6 månader där såg jag på nära håll...när det hände, hur 3 människor dog i trafiken. Och 3 separata olyckor...framför mina ögon. Sen åkte man förbi säkert minst 10-15 olyckor efter det hänt (alla i florida)
Höll själv på att bli påkörd vid 2 tillfällen. Hade bara ren o skär änglavakt på ena då en person körde rakt ut mitt framför mig från en bigata då jag kom i ca. 70-80km/h. Av ren impuls drog jag ratten åt vänster..som tur var kom ingen i motsatt fil då. Bromsar till stillstående efter att ha krängt tillbaka i min fil. Kollar bak o ser personen som körde ut står helt stilla med hela bilen ute i mitt körfält o bara glor. Han blev nog lika chockad som mig. Halvblind måste han varit iallafall då jag körde en stor, röd, fordsuv. Sket i att säga nått o drog vidare. Det läskiga är om man skulle råka ut för olycka. Hur stor chans är det inte att snutarna tror mer på de amerikanska medborgarna än vi som kommer utifrån. Trots om det var de som orsakade olyckan.
Säga vad man vill..men sverige ligger ljusår före i trafiksäkerhet och bara rent allmänt trafikvett.

Märkligt... jag upplevde trafiken som säker (i NC), Jag jobbpendlade i två år och var ute på många road-trips. Bla var jag en vecka i Florida och körde delstaten runt (ända ut till Key West). Det var inte många tillbud jag upplevde.

Men trafiken är tät, alla kör ju bil mest hela tiden. Grejen är att följa strömmen och köra defensivt. Det ÄR inte Sverige eller Europa.... rytmen är en annan. Kanske du låg och pressade på europeiskt vis? Det är ovanligt och därmed oförutsägbart för jänken.

USA har inte så värst många fler trafikdöda per körd kilometer än Sverige väl? Säkrare än de flesta europeiska länder i alla fall.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Då har vi helt olika erfarenheter. Nä, inget pressande här. Vore skumt om jag tyckte att de körde oförutsägbart om det jag som ligger o kör som en galning ;) Körde defensivt som fan just för att slippa vara med om något. Folk drog på som fan för att hinna med innan det slog om till rött. De kunde ligga o köra 20km/h under motorvägsfart i fel fil. Konstiga och farliga omkörningar. Tycker vi kör både snabbare och säkrare här i sverige. Tycker det härleder till ett stort antal förare som inte borde vara i trafiken medans vi här har detsamma fast i mindre antal.

Märkligt... jag upplevde trafiken som säker (i NC), Jag jobbpendlade i två år och var ute på många road-trips. Bla var jag en vecka i Florida och körde delstaten runt (ända ut till Key West). Det var inte många tillbud jag upplevde.

Men trafiken är tät, alla kör ju bil mest hela tiden. Grejen är att följa strömmen och köra defensivt. Det ÄR inte Sverige eller Europa.... rytmen är en annan. Kanske du låg och pressade på europeiskt vis? Det är ovanligt och därmed oförutsägbart för jänken.

USA har inte så värst många fler trafikdöda per körd kilometer än Sverige väl? Säkrare än de flesta europeiska länder i alla fall.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...