Ni som hyrt bil i USA

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Då har vi helt olika erfarenheter. Nä, inget pressande här. Vore skumt om jag tyckte att de körde oförutsägbart om det jag som ligger o kör som en galning ;) Körde defensivt som fan just för att slippa vara med om något. Folk drog på som fan för att hinna med innan det slog om till rött. De kunde ligga o köra 20km/h under motorvägsfart i fel fil. Konstiga och farliga omkörningar. Tycker vi kör både snabbare och säkrare här i sverige. Tycker det härleder till ett stort antal förare som inte borde vara i trafiken medans vi här har detsamma fast i mindre antal.

Florida är kanske lite speciellt:

1. Mycket turister
2. Hög inflyttning och snabbt växande befolkning
3. Hög andel pensionärer och äldre
4. Många lycksökare och gold diggers
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tror blandningen mellan gamla o yngre bidrar mest faktiskt. Gamlingarna kör som de gör..kollar inte o kör sakta. De yngra blir tokiga o kör som as när de får vägen fri från någon gammal stofil som fyttat på sig.
Men som sagt..tror bristen på riktigt bra körkortssystem/lära bidrar

Florida är kanske lite speciellt:

1. Mycket turister
2. Hög inflyttning och snabbt växande befolkning
3. Hög andel pensionärer och äldre
4. Många lycksökare och gold diggers
 

Bikr

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6N -14
Har hyrt bil många gånger och har aldrig upplevt trafiken som farlig utan snarare tvärtom om man ser till helheten. Visst finns det stolpskott som är ute och kör, t.ex. taxibilar i New York som kör efter egna regler.

Om ni kör i storstäder som Los Angeles så kommer här ett tips. Ska ni ut från stan så välj någon av alla dessa småvägar istället för motorvägen. Trots att det finns upp till 8 filer så är det inte ovanligt att man puttrar runt i 40-60 km/h p.g.a. köer. Timslånga köer.

Problem med lagen har jag bara haft en gång när jag inte var uppmärksam och gjorde en u-sväng där detta var förbjudet. Blev stoppad av polisen som var mycket trevlig och skämtade om "The Swedish Chef - bork bork bork", när vi berättade att vi var svenskar. Fick ingen bot utan han sa bara att vi skulle vara uppmärksamma.

Otrevliga poliser har jag också stött på. Gick fram till en polisbil för att fråga efter en adress som inte GPS:en kunde hitta. Polisen som satt i förarsätet frågade mig direkt varför jag var så nära bilen och ville att jag skulle backa. Jag förklarade min sak och han svarade med att han inte är en upplysningstjänst utan en lagens man. Ska ni inte "protect and serve" frågade jag. Han slängde då upp dörren och ville att jag skulle visa min identifikation. Det är det inget lagkrav på svarade jag då och han sa då att jag inte skulle försöka läxa upp honom om lagen. Tänkte att det inte är någon idé att prata med detta stolpskott så jag tackade för mig och vända om.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tror blandningen mellan gamla o yngre bidrar mest faktiskt. Gamlingarna kör som de gör..kollar inte o kör sakta. De yngra blir tokiga o kör som as när de får vägen fri från någon gammal stofil som fyttat på sig.
Men som sagt..tror bristen på riktigt bra körkortssystem/lära bidrar

Jag har faktiskt tagit amerikanskt körkort, i NC, och det är ingen jätteskillnad mot Sverige. Nu hade jag redan körkort och var van bilist så jag körde upp och gjorde teoriprovet direkt. Systemet är dock ungefär som i Sverige.

Men alla kör bil i USA. Precis alla. I Sverige drar man sig för att köra bil om man inte har trafikvett. Många kör ju inte i Sverige, men på de flesta ställen i USA överlever man inte utan bil.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Florida är lite vilda västern med mycket snabb utveckling och hög inflyttning. Florida idag är vad Kalifornien var på 50 - 60-talen. Det är dit man flyttar om man vill börja om liksom.

Så befolkningen har mer än fördubblats sedan 1980... bara en tredjedel av invånarna är faktiskt födda i Florida... det är rätt häftigt.

Det är både utrikes invandring men även inrikes och inte bara pensionärer. Det är i Florida man söker den amerikanska drömmen idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Florida#Demographics
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sporthoj leverar ännu en gång:tummenupp

Så då gäller alltså följande:
Hyrbilsfirmor inga problem.
Internationellt körkort, bra och underlättar även om det oftast räcker med passet
GPS ett måste
Följ trafikrytm och trafikregler, undvik köerna på Highways. Mer att se och upptäcka...

För att undvika att hamna i klammeri med lokala ordningsmakten kan kanske följande instruktionsfilm från The Chris Rock show tillämpas, många goda råd: http://m.youtube.com/watch?v=P2plo4FOgIU

Vi kommer bo ett par veckor hos ett par goda vänner upstate New York i sommar och tänkte utforska staterna runtikring också, ta en sväng till Niagara och ner till Washington bl.a.
26 bast har jag passerat med råge så det lär inte bli några problem.

Tack för alla sjyssta råd så här långt:rock
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Florida är lite vilda västern med mycket snabb utveckling och hög inflyttning. Florida idag är vad Kalifornien var på 50 - 60-talen. Det är dit man flyttar om man vill börja om liksom.

Så befolkningen har mer än fördubblats sedan 1980... bara en tredjedel av invånarna är faktiskt födda i Florida... det är rätt häftigt.

Det är både utrikes invandring men även inrikes och inte bara pensionärer. Det är i Florida man söker den amerikanska drömmen idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Florida#Demographics

Jo , jag har varit en del i USA och då mest i Florida och jag känner inte igen mig i philleee s beskrivning av trafiken där ! Väldigt luuugnt och fiiint tycker jag ! Däremot har jag sett "ett och annat" på autobahn kan jag säga ! :Bugar

Internationellt körkort behövs inte numera , vi har så hög kvalitet på våra kort nuförtiden så dom är helt ok !
I Florida får man "turn right on red" bara man är uppmärksam ! Man har ju väjningsplikt då förstås ! Om de inte är tillåtet i någon korsning så finns en skylt som säger "no turning on red" .

Och glöm inte tomma ölburkar i baksätet ! Oöppnade alkohol flaskor och ölburkar transporteras i skuffen ! :fakta
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Sporthoj leverar ännu en gång:tummenupp

Så då gäller alltså följande:
Hyrbilsfirmor inga problem.
Internationellt körkort, bra och underlättar även om det oftast räcker med passet
GPS ett måste
Följ trafikrytm och trafikregler, undvik köerna på Highways. Mer att se och upptäcka...

För att undvika att hamna i klammeri med lokala ordningsmakten kan kanske följande instruktionsfilm från The Chris Rock show tillämpas, många goda råd: http://m.youtube.com/watch?v=P2plo4FOgIU

Vi kommer bo ett par veckor hos ett par goda vänner upstate New York i sommar och tänkte utforska staterna runtikring också, ta en sväng till Niagara och ner till Washington bl.a.
26 bast har jag passerat med råge så det lär inte bli några problem.

Tack för alla sjyssta råd så här långt:rock

New York City skulle jag absolut undvika att köra själv ! Tunnelbanan är säker nuförtiden och suverän att förflytta sig med där ! Ta tåget in från någon förort eller flygfältet och sen tunnelbanan ! :tummenupp
Om ni har tid och ändå befinner er i krokarna skulle jag absolut rekommendera er att besöka The Big Apple ,
en "riktig" storstad ! Riktiga höghus ! Kolla in butikerna på 5th Avenue , Times Square , Broadway , Rockefeller Center , Central Park men lämna bilen där ni bor eller på någon flygplats ! :7peta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top