Ni som kör nakenhojar, missfärgningar på grenrör efter regn?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Jag kör en Hornet årsmodell -08. Jag har börjat få en hel del prickar på grenröret, som enligt min återförsäljare ska vara korrosion eller något liknande som man får när man kör i regn. Det syns väldigt mycket på långt håll och jag stör mig på det, grenröret ser ut att vara 10 år gammalt.

Nu har jag tittat på typ lite äldre hojar, som en Hornet -02 där grenröret nästan var prickfritt. Jag har svårt att tro att 02:an är mindre körd i regn än min...

Är det normalt att skiten ska bli så jävla missfärgad efter körning 3-4 gånger i regn? Får fixa upp en bild snart.
 
Last edited:

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
måste vara ngt skumt el så använder honda en billig underleverantör...
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Jag gör rent mina med autosol ibland på mim -03a lite flammigt av värme å lite blästrat efter 3000 mil det är allt...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kedjan rostar. Grenröret rostar. Kört genom syra med hojen? ;)

Autosol till grenröret är en god ide.
 

Dark_Messenger

Guest
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?


Kromade grenrör inte inte så vanligt på brukshojar.

Aha, det ÄR ju blankt. Jag hade nog inte riktigt köpt läget på en sån ny hoj.

Svinton ska du nog ta det lite lugnt med. Minst sagt.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
När jag tänker missfärgningar på grenrör/avgasrör så tänker jag på de klassiska blåfärgningen som brukar komma med tiden vilket är normalt, men det du beskriver är något annat låter det som. Vad säger Honda själva?

Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag. Svinto fick jag som tips av snubbarna på Honda center.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag.

Ser ut som på min CB1300 -03 som snart gått 2500 mil.
Ingen större vits med att putsa. Ser snart likadant ut igen.

Mc-säsongen är alldeles för kort för att jag ska bry mig.

Använd INTE svinto. Har gjort det en gång på CBX:n, gör aldrig mer om det!
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Honda säger att det är från regnet men det tror jag inte, inte sett det på äldre hojar:

wtf.jpg


-08 med 190 mil... försökt tvätta det, gått på det med svinto och autosol ska jag testa men det kommer inte att funka tror jag. Svinto fick jag som tips av snubbarna på Honda center.
Så där ser mina ut efter 3000 mil... Alla hojar som används ser nog ut så....
Det är nog bara att gilla läget....//S
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Åh fan, på min CBF -06a var det rostfritt system. Det blev snyggt blånat, men aldrig några fläckar.

Det verkar ju vara de två mittre cylindrarna som fått sig mest, så det borde ju bero på blästring från hjulet.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
håller med MACAMI ang svinto slipar ju bort chrom ytan om det redan ser ut så här :confused: och det blir bara fulare,
Taskig kvallite på hynda i dagens läge :va

Snacka med generalagenten ang detta sa den inte tåla regn. ??

sen e det nog lite sprut från fran däcket sand eller gummi, disel, eller nogot liknande
Eller lämmna in för riktig chrom behandling kostar en del men då e det blankt ialla fall

//Robin
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Avgasrören är inte förkromade, det är nån slags halvrostfritt material av okänt ursprung.
Den korrsion som blir ser ut som den på bilden, djupare blir den inte.
börja med autosol, funkar inte det så kör med svinto, funkar inte det så kör på med 1200-vattenpapper och wd40, avsluta med autosol.
Men det håller bara till du kört i regn några gånger hursom.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Avgasrören är inte förkromade, det är nån slags halvrostfritt material av okänt ursprung.
Den korrsion som blir ser ut som den på bilden, djupare blir den inte.
börja med autosol, funkar inte det så kör med svinto, funkar inte det så kör på med 1200-vattenpapper och wd40, avsluta med autosol.
Men det håller bara till du kört i regn några gånger hursom.

Precis, det är en rostfri legering av sämre kvalite. Den rostar, termignioni brukar se likadana ut.

Supertrapp mfl är däremot i riktig Stainless, 304 SS. Samma material som jag byggde mitt system av, det håller bättre.

Jag tycker att trådstartare ska överväga att låta krökarna ha en borstad yta om han inte vill se rost, ty då är det bara att gno med diskmedel, vatten och Scotch Brite varje gång man vill putsa ytan ren från oxid och rost. Inget polerande.
 

Dark_Messenger

Guest
Trodde faktiskt du menade något annat. Typ rostangrepp eller så, det där du visar på bilderna är normalt. Det kan te sig olika på olika hojar och med olika material på avgassystem. Det brukar komma fram ju längre man har kört med en hoj men jag har sett exempel där kraftig blåfärgning och random "fläckning" av avgassys uppkommit bara efter 100mil så gå inte i taket. Det blir mer tydligt ju blankare godset är som dina pipor är gjorda av. Speciellt krompipor syns det tydligt på. Det brukar koncentreras vid grenrören. Inte precis i början vid cyllen utan en bit ner och gå ner mot där röret "böjs" första gången.

Vet att det finns medel att köpa för att motverka blåfärgning. Bla är vissa syst behandlade med det på insidan från början. Tror inte det finns något att göra om blåfärgning redan uppstått dock. Att slipa är inte någon bra idé då färgningen borde gå igenom röret.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ok, tack för alla bra svar. Ska gå på med autosol senare. Stör mig faktiskt rätt så mycket på det... tycker att det är snyggt med glansiga pipor på nakenhojar.

Ville bara kolla om det inte var något fel på materialet bara.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Det där är inte normalt på en ny hoj, som gått så lite. Ingen av mina nakenhojar har sett ut så, inte ens efter 2500 mil. Kräv att få nya
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det där är inte normalt på en ny hoj, som gått så lite. Ingen av mina nakenhojar har sett ut så, inte ens efter 2500 mil. Kräv att få nya

Hur ska man kräva nya när återförsäljarn redan sagt att det blir så efter körning i regn.

Vart ska man vända sig isåfall? Jag tycker verkligen inte att det är normalt att det ska vara sååå mycket korrosion efter 2 gångers körning i regn typ, och 190 mil sammanlagt. Har ju sett hojar som är 5-6 år gamla som knappt har några prickar... är dessa sönderpolerade eller?
 
Last edited:
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top