Ni som nångång fått hojjen stulen

Hur var den låst?


  • Antal röstningar
    0

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skivbromslås som de slog ur + styrlås. Stod under kapell i garage. Vad förvånad jag blev när jag skulle kolla till den 2 dar in på semestern... Nåja, shit happens. Tänker aldrig bli så knäckt som jag blev då igen. Var superlåg i flera månader.

Bante skrev:
Hur var hojjen låst när den blev snodd?
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Bante skrev:
Hur var hojjen låst när den blev snodd?

Min hade bara tändnings och styrlås.... hade tänkt köpa ett skivbromslås i veckan när den stals.. men vad fan hjälpte det att "tänka" det.... antagligen hade den blivit snodd i vilket fall :(
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Tändningslås, styrlås och skivbromslås. Stod på mc-parkering på gatan vid tillfället så det enda som kanske kunde hjälpt var en fet kedja runt nån stolpe.
 

Bante

I drink, therefore i am
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda VTR1000 SP1
Med tanke på resultatet hittills verkar det som ett larm är värt pengarna.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
För att kunna dra några som helst slutsatser är du tvungen att göra en poll som visar hur hojar i allmänhet står låsta också.

Att flest blir snodda med styrlås, skivlås o tändningslås visar egentligen bara att det är så de flesta hojar står låsta. Att få hojar blivit stulna med larm visar förmodligen bara att få hojar står larmade.

Sedan är frågan om de stöldbegärliga respektive icke lika stöldbegärliga hojarna i allmänhet står på samma sätt. Om inte påverkar det.

Det är väldigt lätt att dra fel slutsatser från en undersökning och att få ett relevant svar på den fråga man egentligen önskar få besvarad är väldigt svårt. Det är faktiskt t o m väldigt svårt att definiera vilken fråga man vill ha besvarad.

Till att börja med, exakt vilken är DIN fråga?

Edit: Till exempel visar pollen i skrivande stund att fyra procent av hojarna blivit stulna trots larm. Står fyra procent av alla hojar med larm? Det betvivlar jag. Om inte så är den logiska slutsatsen att ett larm ökar stöldrisken… om man nu inte tar hänsyn till sådana faktorer som de ovan, att hojarna med larm förmodligen i allmänhet är mer stöldbegärliga.
 
Last edited:

Bante

I drink, therefore i am
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda VTR1000 SP1
ft skrev:
För att kunna dra några som helst slutsatser är du tvungen att göra en poll som visar hur hojar i allmänhet står låsta också.

Att flest blir snodda med styrlås, skivlås o tändningslås visar egentligen bara att det är så de flesta hojar står låsta. Att få hojar blivit stulna med larm visar förmodligen bara att få hojar står larmade.

Sedan är frågan om de stöldbegärliga respektive icke lika stöldbegärliga hojarna i allmänhet står på samma sätt. Om inte påverkar det.

Det är väldigt lätt att dra fel slutsatser från en undersökning och att få ett relevant svar på den fråga man egentligen önskar få besvarad är väldigt svårt. Det är faktiskt t o m väldigt svårt att definiera vilken fråga man vill ha besvarad.

Till att börja med, exakt vilken är DIN fråga?

Edit: Till exempel visar pollen i skrivande stund att fyra procent av hojarna blivit stulna trots larm. Står fyra procent av alla hojar med larm? Det betvivlar jag. Om inte så är den logiska slutsatsen att ett larm ökar stöldrisken… om man nu inte tar hänsyn till sådana faktorer som de ovan, att hojarna med larm förmodligen i allmänhet är mer stöldbegärliga.


MIN fråga är "Hur var den låst?" som du ser längst upp i tråden.
Jag har en hyffsat bra uppfattning om hur folk parkerar och låser, det jag inte vet är hur hojjarna som blir stulna är låsta.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Bante skrev:
MIN fråga är "Hur var den låst?" som du ser längst upp i tråden.
Jag har en hyffsat bra uppfattning om hur folk parkerar och låser, det jag inte vet är hur hojjarna som blir stulna är låsta.

Visst är det den frågan du ställer, men det verkar inte vara den frågan du vill få besvarad. Det du verkar vilja få reda på är hur man skall låsa hojen för att slippa få den stulen. Du drar nämligen slutsatsen

Bante skrev:
Med tanke på resultatet hittills verkar det som ett larm är värt pengarna.

Är det en slutsatse av den typen du vill dra är den fråga du borde ställa "hur skyddar jag effektivast min hoj mot stöld?" alternativt "vilket sätt att låsa fast hojen har efrafenhetsmässigt varit bäst på att skydda mot stöld?". Genast blir det väldigt svårt att formulera en poll. Du måste nämligen ha reda på allt det andra också för att kunna dra några slutsatser. Hur ofta står vilken typ av hoj låst på vilket sätt var...

Gissningsvis har försäkringsbolagen undersökt frågan lite mer på djupet och kan ge några relevanta svar.

Som sagt, det är väldigt svårt att få fram den information man vill.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top