Ni som rustat badrummet nyligen

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
vad gick kalaset lös på? Hur stort var badrummet? Vill gärna veta ungefär hur mkt det gått lös på för er som satt golvvärme, klinkers och kakel.
//Suss

Hmmm...
Helkaklat 3,5 m2 utan golvvärme gick lös på ca 15000:-
Inräknat är skåp, handfat mm.
Bara kakel och rördragningar ca 5-6000 kr

Fasiken detta är jag lite intresserad av med:tummenupp
Vore intressant å veta priser per kvm av olika kakel/ klinkers.

När ämnet endå är uppe, badkar eller dusch? (om du inte misstycker)
Sett massa olika sköna duschar (mer plats för tex, tvättmaskin)

Det gick på runt 80k för ca 8 kvm

Då ingick:
- Klinker & värmegolv
- Kakel inkl kakelbård
- Nedsänkt tak med spottar & högtalare
- Bubbel-/massagebad
- Toa, handfat & spegelskåp
- Tvättmaskin

kakel, klinkers, innertak, badrumsmöbel inkl handfat etc, toalett, duschhörna inkl blandare, belysning, rördragning, element; ca 60k (material enbart)
ca 5kvm golvyta

bilder från pågående arbete.

Bifogat

• PC280412_.jpg
    PC280412_.jpg
    55.4 KB · Visningar: 136
  • PC280413_.jpg
    PC280413_.jpg
    56.7 KB · Visningar: 155
Jag fixade mitt för två år sedan. Gjorde nästan allt själv förutom el/vvs jobb. Kakel plus skåp/överskåp, golvvärme. 5m2, 60k.

UrbanTiger skrev:
2684159 Den där plasten på toalocket är ingen hygienprodukt utan ett transportskydd som ska avlägsnas innan brukstagande. Sen skulle du tjöpt ett större skåp så att damsugaren rymmdes. Eller så kan du ha den på nått annat ställe i lägenheten, under sängen till exempel :tummenupp

Eller varför inte uppkörd långt upp i din anusgång?

duckie skrev:
2684224 Eller varför inte uppkörd långt upp i din anusgång?

duckie for president!

Ska man köpa mycket material och vet vad man ska ha så ska det löna sig finfint att åka över till Estland/Lettland och shoppa loss.

Last edited:
uzibabe skrev:
2684022 vad gick kalaset lös på? Hur stort var badrummet? Vill gärna veta ungefär hur mkt det gått lös på för er som satt golvvärme, klinkers och kakel.
//Suss

Beror lite på.. Villa eller lgh? Kungsträdgården - antar en lgh som inte behöver förstärkt bjälklag:) ... Endast ytskikt alltså?

För oss gick ca 18 m2 badrum inklusive bubbelbad, btgglasad dusch, "garderobsnisch" med spegeldörrar, spots i taket, golvvärme, kakel väggar/golv, ny inredning, blandare porslin etc. på ca 80 kkr i material+kakelsättning för ungefär 5 år sedan...

Kom ihåg att kvitton från "fackman" just på tätskikt samt kakel kan underlätta Din sak vid eventuell framtida vattenskada...

Vi köpte kakelsättningen och "besiktning" av tätskikt för ca 15 kkr samt VVS (tillhandahållna blandare och porslin) för ca 5 kkr.

Jag tror att de flesta som vill inreda ett "fint" badrum har svårt att komma under 50 kkr med dagens prisläge.

Lycka till, och...

Ha de!

så mycket pengar på nåt som man i snitt spenderar 30 min per dag i :rolleyes:
nee, satsa på vardagsrummet istället :tummenupp

Jag har byggt 3st exakt likadana badrum på 4kvm och kunderna ville alla ha lite olika inredning. Men i det stora hela så var materielkostnaden ca 20k för det billigaste och ca 32k för det dyraste.
Då är ALLT inräknat; gipsskivor, tak, lampor, möbler, kakel/klinker etc. Rummen var helt utblåsta och allt gjordes från scratch. Kostnaden för själva badrummen totalt låg mellan 52k och 60k med arbete inräknat.

Du tjänar en hel del på att handla från Silvan, Bauhaus och K-rauta och jämför gärna priserna. Speciellt golvvärmen kan skilja en hel del.

Dee_cati skrev:
2684705 Jag har byggt 3st exakt likadana badrum på 4kvm och kunderna ville alla ha lite olika inredning. Men i det stora hela så var materielkostnaden ca 20k för det billigaste och ca 32k för det dyraste.
Då är ALLT inräknat; gipsskivor, tak, lampor, möbler, kakel/klinker etc. Rummen var helt utblåsta och allt gjordes från scratch. Kostnaden för själva badrummen totalt låg mellan 52k och 60k med arbete inräknat.

Du tjänar en hel del på att handla från Silvan, Bauhaus och K-rauta och jämför gärna priserna. Speciellt golvvärmen kan skilja en hel del.

Tack för svaret. Tyvärr har vi 10 mil till Bauhaus och K-rauta har vi 4 mil till men det brann ner och byggs inte upp förrän till sommaren :(
Får man fråga vad du tagit för att fixa badrummen? Vore bra att ha lite riktlinje när man börjar höra sig för. Jag kan ju se dock på siffrorna du lagt upp att arbetet ligger på ca 20-30 är det då vitt eller svart?
/S

uzibabe skrev:
2684727 Tack för svaret. Tyvärr har vi 10 mil till Bauhaus och K-rauta har vi 4 mil till men det brann ner och byggs inte upp förrän till sommaren :(
Får man fråga vad du tagit för att fixa badrummen? Vore bra att ha lite riktlinje när man börjar höra sig för. Jag kan ju se dock på siffrorna du lagt upp att arbetet ligger på ca 20-30 är det då vitt eller svart?
/S

Kompispriser kan man säga.... Jag tippar på att priserna hos en auktoriserad firma hade varit mellan 80 och 120k för de badrummen, enligt de jag har talat med. Och det varierar ju litegrann beroende på vart du bor i landet tyvärr.
Var noga med att få ett fast pris och ett väldigt utförligt ordererkännande där det även står med vad som gäller om något skulle ske i framtiden. Det är alltid tråkigt att stå och tjaffsa om priserna i efterhand etc.
Men tänk på att det är samtidigt inte speciellt svårt att hitta kunder så man kan lätt skrämma bort hantverkarna om man är lite för arrogant mm. Spela gärna lite dum och snäll men var som sagt noga med att få ALLT på papper.
Om du ska göra det själv så föreslår jag att du/ni köper en bok om just det ämnet och där står allt om hur du ska gå tillväga. Försäkringarna gäller även här men kolla upp det lite mer precist för säkerhet skull.

http://www.bkr.se/
Där finns en del att läsa. Du kan även ladda ner branschreglerna: http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf. Högerklicka och välj "spara mål som..." för att ladda ner den till din dator. Där står exakt hur du skall bygga, vilka material du skall använda osv.

Jag håller på med ett badrum som är 7 kvadrat och det kommer nog landa på ca 30 000, det är bara materialkostnader. Det blir dusch, inkaklat badkar, golvvärme osv. Jag gör allt arbete själv förutom att installera golvvärmen och en jordfelsbrytare. Fuktspärr kan man göra själv, bara det är fackmannamässigt utfört. Dokumentera gärna med foton under tiden.

Satsa på kvalitet när det gäller blandare och wc-stol. Det har du igen i längden. Köper ni en billig wc-stol så kan det vara svårt att få fram reservdelar om något händer med den. Vi köpte Gustavsberg wc och FM Mattsson blandare.

uzibabe skrev:
2684022 vad gick kalaset lös på? Hur stort var badrummet? Vill gärna veta ungefär hur mkt det gått lös på för er som satt golvvärme, klinkers och kakel.
//Suss

Ok, renovera hus är det mitt företag sysslar mest med, badrum är ett av specialiteterna.

Räkna med 10-13000:- per kvm mtrl å jobb. Kakel, klinkers, golvvärme , nya vitvaror. Alles tot. 10kvm badrum. 100000:- vitt, kvitto å garanti.

Kan även utföras i andra färger...:D :D

Eftersom jag ej har koll på detta området:tungan
Vad får man göra själv i badrummet? elen vet jag att man ej får göra. (jobbade lite inom det förr)

Är det bara kakel/ klinkers som gäller nu?

Willmar skrev:
2685370 Eftersom jag ej har koll på detta området:tungan
Vad får man göra själv i badrummet? elen vet jag att man ej får göra. (jobbade lite inom det förr)

Är det bara kakel/ klinkers som gäller nu?

Du får själv våtförsegla badrummet, utan kurs eller dylikt. Använd av branchen och försäkringsbolagen godkända produkter och utför på ett fackmannamässigt gott sätt.
Klinkers å kakeljobb är bara att jobba på...:tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick