Ni som slutat snusa!

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Hur upplever Ni att det påverkade er fysiska prestationsförmåga? Nu tänker jag inte på alla övriga hälsoaspekter som inte är nåt vidare positiva. Men tycker Ni exempelvis att er kondition har blivit bättre?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Mackz skrev:
2684680 Hur upplever Ni att det påverkade er fysiska prestationsförmåga? Nu tänker jag inte på alla övriga hälsoaspekter som inte är nåt vidare positiva. Men tycker Ni exempelvis att er kondition har blivit bättre?

Ingenting blir iaf sämre...

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Mackz skrev:
2684680 Hur upplever Ni att det påverkade er fysiska prestationsförmåga? Nu tänker jag inte på alla övriga hälsoaspekter som inte är nåt vidare positiva. Men tycker Ni exempelvis att er kondition har blivit bättre?

Kondisen vet jag inte om den blev bättre egentligen men nog kändes och känns det som kroppen orkar mer. Jag är astmatiker och märkte även en klar förbättring av astman när jag la ner snusandet :tummenupp

Tyckte jag kände av förbättringarna i orken redan efter en dryg månad. :)

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Mår kanon!

Började snusa när jag var 14 och slutade när jag var 29 (är 36 nu). På slutet blev det drygt en halv dosa ettan lössnus per dag + en och annan cig. På fester mest rökning. Hade ett rätt ordentligt beroende kan man säga.

Slutade helt plötsigt, men tänkte aldrig att nu slutar jag utan i stället att det var ett 'uppehåll'. Tog en dag i sänder så att säga.

Att sluta snusa påverkade mig på följande sätt:

1) Mindre sjuk / bättre immunförsvar

2) Ordentligt ökad aptit (var för smal innan)

3) Bättre kondition + att jag började träna 2 - 3 ggr / vecka.

På kort sikt så gjorde abstinensen att jag hade dåligt humör i ett antal veckor.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet inte om konditionen förbättras nämnvärt, men jag är mycket piggare och mer alert. Stor skillnad.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
honkiie skrev:
2684772 blir inte en hel del feta när dom slutar snusa/röka?

Det som händer är att din ämnesomsättning går tillbaka till det normala samt att många börjar äta godis för att dämpa abstinensen.

Jag röstar på att träna istället för att stoppa i sig godis, det dämpar begäret minst lika bra! :)

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Höll upp mellan 98-01 och följande hände:

* Jag gick upp 14 kg inom 2 år. Detta trots att jag ändå tränade 2-3 ggr i veckan (nej, det var inte muskelviktsökning).
* Grymt taskigt humör.
* Spenderade ändå lika mycket per månad på annat skräp (godis & annat trams som naturligtvis bidrog till viktökningen).

Nu verkar jag kanske förespråka snus men inget gift är ju egentligen bra. När det gäller min kondition tränar jag idag runt 4-5 ggr i veckan och märker ingen skillnad i flåset från de år jag höll uppe. Extrakilona har jag tappat. Mellan 98-01 hade jag mina första 2 hål på många år, efter att jag återupptog snusandet har jag inte haft några hål. Tydligen är snus bra för vissa.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Var snusfri i 2 månader:

* gick upp 3 kg
* fick svårare att koncentrera mej
* kortare stubin
* rökte som ett svin

= snusar numera :yoparty

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Starstriker skrev:
2685075 Tror faktiskt rökning har ännu bättre effekt:yoparty

Nej faktiskt inte. Man får i sig mer nikotin genom snus och det är nikotinet som höjer ämnesomsättningen.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Märkte ingen skillnad alls. Det var inte ens speciellt svårt, och då hade jag ändå snusat i 8 år.
Grymt besviken! :D

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Från en som hunnit hålla på med skiten i ungefär 20 år... Slutade både röka och snusa samtidigt för 2 år sen. Första tre månaderna bara negativa skillnader, nästan så man ville börja igen. Sur o tvär o allmänt jobbig. Fick helt plötsligt problem med halsen också, hes o hostig i månader. :va

Sedan normaliserades det och jag har märkt åtskilliga förbättringar, både att jag orkar mer och är mycket piggare.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...