Ni som värmer era hus med olja

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Skulle beställa en skvätt villaolja från Preem idag, höll fan på att få en blackout...14.706 kr / kubik!!!:näsblod

Har en oljepanna från 1969, funkar bra, men kanske inte länge till.

Hur ska man gå vidare nu?
Är det bergvärme man ska satsa på, eller är det luft / vatten pump?
Har ett väl fungerande vattenburet system som man kan använda.

Hur har ni gjort...jag vägrar fan betala 15 lax per kubik , det går fan inte! :huvet

Olja är hutlöst dyrt, släng upp solceller fulla taket istället och börja klyva ved så blir du varm två gånger istället.

Bergvärme är annars riktigt bra men installationsavgiften är saftig.

Köper du en schysst värmepump och borrar ett hål så har du en bra energiklassad uppvärmning för kåken.

Alternativt om du har tillgång till stor markyta så gräver du ner en slinga istället, är ca: 20-30 tusen kronor billigare än att borra.

Ta in offerter och se lite vart du hamnar. Har du en stor kåk med lite ålder på som behöver mycket uppvärmning så är det nog ganska snart hemräknat med berg/jordvärme.

//Madelene

Luft/vatten är ju billigt att införskaffa, att borra kostar desto mer. Be några företag lämna offerter på olika förslag. Hur du än gör så kommer du rätt snart att kunna räkna hem investeringen skulle jag tro. Så är det ju bättre för miljön också... ;-)

Jag skulle installerat en pelletsbrännare. Lite mer jobb än luft,bergvärme men billigare installation och troligtvis drift också.

Tack! jag har ju kollat runt lite tidigare, men så länge oljan låg runt 10.000:- så gick det ann, men nu....fyfan!
Har ej så stor yta att värma, ca 130 kvm & huset är mkt bra isolerat (stenhus 50 tal) det lutar åt en luft / vatten pump, får ta in lite offerter.

Installera en spilloljebrännare i din befintliga oljepanna och hämta oljan gratis från bilverkstäder mm. :tummenupp

Kanske inte det bästa miljövalet men ändå :tummenupp

Hade själv en panna från -69 när jag flyttade in i kåken. Bytte ganska omgående till bergvärme (kostnad 110' efter konverteringsbidrag, 170 meter djupt, 7 kW pump). Gör av med ungefär 8' i uppvärmingskostnad per år (95 + 95 + 30 kvm garage). Har ganska snart betalat sig m.a.o. Om du lägger ytjordslinga, tänk då på att gräsmattan eller var du nu lägger den håller tjälen längre vilket medför att den kan bli ganska "knöglig". Bergvärme är nog att föredra. Tyvärr finns dock inget konverteringsbidrag att hämta längre.

Tack! jag har ju kollat runt lite tidigare, men så länge oljan låg runt 10.000:- så gick det ann, men nu....fyfan!
Har ej så stor yta att värma, ca 130 kvm & huset är mkt bra isolerat (stenhus 50 tal) det lutar åt en luft / vatten pump, får ta in lite offerter.

Idag verkar det vara just luft/vatten pumparna som har blivit populära då de är så effektiva nu mot när dom kom.

Skulle jag ha installerat ett värmesystem i ett 130 kvm hus skulle jag nog övervägt luft/vatten noga.

Min bror installerade ett jordvärmesystem för ett par år sedan, grävde slinga på bakgården, såå stor yta behövs inte faktiskt. Inte för 130 kvm iaf.
Det gick totalt på 70k inkl. grävningen. Då installerade han systemet helt själv iof. Men har du tummen där den ska vara är det inga jätteproblem att göra själv efter instruktioner av de som kan. :)

Jag misstänker dock att en luft/vatten pump med installation blir billigare än så?

Hade själv en panna från -69 när jag flyttade in i kåken. Bytte ganska omgående till bergvärme (kostnad 110' efter konverteringsbidrag, 170 meter djupt, 7 kW pump). Gör av med ungefär 8' i uppvärmingskostnad per år (95 + 95 + 30 kvm garage). Har ganska snart betalat sig m.a.o. Om du lägger ytjordslinga, tänk då på att gräsmattan eller var du nu lägger den håller tjälen längre vilket medför att den kan bli ganska "knöglig". Bergvärme är nog att föredra. Tyvärr finns dock inget konverteringsbidrag att hämta längre.

Nackdelen med just bergvärme är väl i lite mer tätbebyggda områden så tappar man effektivitet om marken runt omkring en ser ut som en schweizerost eftersom ens grannar har samma system?

Glömde tillägga att värmekostnaden för brors kåk ligger på ca 1000kr i månaden i snitt. Då med en helt oisolerad kåk som det blåser rätt igenom.

Beror på vem man frågar. Tog in en offert från IVT (som iofs skulle göra hela jobbet) och den landade på 105'. Rev den ganska snabbt.

Ojdå, vad skulle själva pumpen kosta då?

Last edited:
Nackdelen med just bergvärme är väl i lite mer tätbebyggda områden så tappar man effektivitet om marken runt omkring en ser ut som en schweizerost eftersom ens grannar har samma system?
Helt sant, man bör inte ha för många grannar som har bergvärme och tror minmiavståndet är 100m (om jag inte minns fel).

Ojdå, vad skulle själva pumpen kosta då?

Undrar jag med. Jag krävde att få en specificerad offert och det fick jag. Problemet var att där priset skulle stå, stod det bara "Ingår". Och sen en totalsumma. Inte så seriöst, om du frågar mig.

Fan vad folk är snåla, det är väl inte så man bränner en kubik i månaden heller?
Eller är ni bara fattiga?

Helt sant, man bör inte ha för många grannar som har bergvärme och tror minmiavståndet är 100m (om jag inte minns fel).

Undrar jag med. Jag krävde att få en specificerad offert och det fick jag. Problemet var att där priset skulle stå, stod det bara "Ingår". Och sen en totalsumma. Inte så seriöst, om du frågar mig.

Ah okey, nej det verkar ju mest buffel och båg. Ber man om en specad offert ska den vara det också.

Antar att dom tar ut en hiskelig summa för själva installationen medan själva pumpen i sig är relativt billig. Men som sagt, läser man på lite och arbetar metodiskt tror jag en hel del skulle kunna göra en dylik installation själv.
Men sen är det ju det där med tiden..

Jag o tjejen har precis bestämt oss för bergvärme, kommer att installeras v.32. Har i dagsläget en sunkig gammal oljepanna med elpatron i och under vintern har elräkningarna legat på över 4000:-/mån för att värma upp vårat lilla hus på 74kvm boyta och 74kvm källare :näsblod

Körde 1:a vintern med en Janfire pelletsbrännare inkopplad i oljepannan, men det var så ineffektivt att vi bara sparade knappt 500:- jämfört med att köra med elpatron. Då fick man dessutom slita med att åka o hämta 18kilos pelletssäckar en gång i veckan.

Visst kostar det en hel del med bergvärme, men jämfört med vad våra uppvärmningskostnader har legat på annars så kommer det att spara oss runt 2000:-/mån under vinterhalvåret.

Fan vad folk är snåla, det är väl inte så man bränner en kubik i månaden heller?
Eller är ni bara fattiga?

Tjaa, har man en tank på 3 kubik så blir det 45k att betala mitt i sommaren. Det kanske man kan lägga på roligare saker när det finns en stor marknad av andra system som dessutom betalar sig ganska fort?

Edit: Men du kanske tar första bästa verkstaden du hittar när du ska serva din hoj utan att undersöka hur bra dom är och vad det kostar?

Jag skulle installerat en pelletsbrännare. Lite mer jobb än luft,bergvärme men billigare installation och troligtvis drift också.

Kostnaden för pannan blir den samma. Och du är i händerna på pelletskartellen som kan styra priset uppåt..uppåt...uppåt. Ingen bra idé.

Billigast OCH jobbigast är att köra ved. Men vem orkar hålla på att klyva x antal kubikmeter ved årligen. :rolleyes:

/M

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...