Nitisk p-vakt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man kan ju tycka att p-vakterna borde ha lite sunt förnuft. Har själv råkat ut för nitiska p-vakter. En gång fick jag böter två gånger på mindre än ett dygn bara för att de kan. En bot strax innan kl 24.00 och en annan under morgontimmarna. Ena boten satt på rutan när jag hämtade bilen. Den andra kom hemskickad dagen efter via posten.

Idag läste jag om en kvinna som fått böter för att ha parkerat utanför linjerna som varit översnöade. http://hd.se/helsingborg/2010/02/03/hon-fick-boter-for-felparkering-pa/

Man tar sig på pannan. Vad tänker p-vakterna med egentligen? Utan att ge den specifika bilisten rätt så är det rätt vanligt att p-platserna förskjuts när linjerna varit översnöade. Borde alltså vara en god idé att vara framme så fort snön töar bort.

Fler som fått böter under senaste tidens snöväder: http://hd.se/helsingborg/2010/02/03/har-fler-som-fatt-boter/

Inte första gången som p-bolaget som kommunen anlitar hamnar i blåsväder.

Ser det likadant ut i övriga landet?

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Fick en p-bot igår för att jag missade en översnöad skyllt. Klantigt, jag vet:huvet
Men kan man ha det som argument om man skall överklaga ärendet? (alltså att skyllten var översnöad:rolleyes:)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Klart du kan ha det som argument, det åligger "skyltägaren" att se till att de är synliga och tex ej solblekta eller översnöade. Även om skylten står på kommunens mark så är det uppdragstagaren *p-bolaget* som äger skylten/alternativt hyr ut den dyrt till kommunen.
Alla förbudsskyltar/zonskyltar som står vid infarterna ska dessutom inte vara solblekta/mossbetäckta för då gäller de ej som förbudsskyltar längre.

Och nej, p-lisor samt sunt förnuft får enligt lag ej nämnas i samma mening :D

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Man får väl dra upp en ruta runt bilen med hjälp av sin fot när man parkerat, och hänvisa till att parkeringens nya slitlager dolde de gamla markeringarna.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Den korta versionen,dom e lite dumma i huvet.
Den lite längre,dom chansar på att folk betalar och inte orka bråka.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det jävliga med p-böter är att oavsett hur idiotiskt fel boten än är så måste man ändå betala den för att kunna överklaga, annars kommer kron-Olle och hälsar på...

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Dom har väl provison på alla böter, eller ?? Har dom inte det och ändå lappar så måste dom ju vara väldigt otäcka människor...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vid hamnen här i Varberg så har ett flertal (olika) bilar i flertalet dagar nu parkerat i tre led, härligt när man ibland ser irriterade bilägare försöka göra något åt situationen när det står bilar både framför, bakom, till vänster och höger om deras egna bil :hihi

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon som tagit till vandalism?

Vid hamnen här i Varberg så har ett flertal (olika) bilar i flertalet dagar nu parkerat i tre led, härligt när man ibland ser irriterade bilägare försöka göra något åt situationen när det står bilar både framför, bakom, till vänster och höger om deras egna bil :hihi

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Faktiskt inte, iallafall inte under dom tillfällena jag haft möjlighet att snegla ut mot hamnen. P-lisor däremot har "vandaliserat" diverse bilrutor med lappar :)

en bild från första dagen jag noterade det, 20'e januari (tre veckor sedan, "lite" (läs: gigantiskt mycket) mer snö nu)
ganska lugnt med både snö och bilar den dagen, numera kan det se riktigt komiskt ut :D

Bifogat

• IMG_0315.jpg
    IMG_0315.jpg
    230.2 KB · Visningar: 181

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det jävliga med p-böter är att oavsett hur idiotiskt fel boten än är så måste man ändå betala den för att kunna överklaga, annars kommer kron-Olle och hälsar på...

Kommunalt parkeringsbolag = betala först, överklaga sedan

Privat parkeringsbolag = överklaga först, betalar man så har man i praktiken godkänt kontrollavgiften. Kommer det kravbrev så får man bestrida. Kronofogden får inte ge betalningsanmärkning så länge fordran är bestriden, ärendet måste gå i rättegång först.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Någon som vet om Europark Svenska AB är ett privat bolag?

Sen är jag lite fundersam över boten jag fick, den var inte inplastad som dem brukar vara (jättesmart att inte plasta in p-boten när det är det här snövädret) och det verkar vara orginallappen jag fick, inte en kopia. Detta gör mig fundersam över om det kanske bara är lurendrejeri:va

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Fick en p-bot igår för att jag missade en översnöad skyllt. Klantigt, jag vet:huvet
Men kan man ha det som argument om man skall överklaga ärendet? (alltså att skyllten var översnöad:rolleyes:)

JAg gjorde precis den manövern för några veckor sen, fick besked idag. Överklagan fungerar inte - borsta av skylten skrev Qpark.

Men säkert värt ett försök.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Man kan ju tycka att p-vakterna borde ha lite sunt förnuft. Har själv råkat ut för nitiska p-vakter. En gång fick jag böter två gånger på mindre än ett dygn bara för att de kan. En bot strax innan kl 24.00 och en annan under morgontimmarna. Ena boten satt på rutan när jag hämtade bilen. Den andra kom hemskickad dagen efter via posten.

Kan de verkligen bötfälla dej två ggr inom ett dygn? Förutsatt att du inte flyttat bilen, så tror jag inte att de får det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan de verkligen bötfälla dej två ggr inom ett dygn? Förutsatt att du inte flyttat bilen, så tror jag inte att de får det.

6 timmar mellan böterna samt tidsspannet ska gå över två dygn. Kanske kan skilja lokalt förvisso.

Någon som vet om Europark Svenska AB är ett privat bolag?

Sen är jag lite fundersam över boten jag fick, den var inte inplastad som dem brukar vara (jättesmart att inte plasta in p-boten när det är det här snövädret) och det verkar vara orginallappen jag fick, inte en kopia. Detta gör mig fundersam över om det kanske bara är lurendrejeri:va

Känns som båg ja, men ring och kontrollera dem mot länsstyrelsen samt kommunen som har koll på vilka som får agera i din kommun.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...