Nitverktyg för DID-kedja

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
Var kan jag köpa/hyra/låna ett sådant i Stockholmsområdet?
Behöver ett nu på lördag den 31 juli.

Ciao
Peter
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag behöver oxå låna ett/få mitt lås nitat!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
traditionelt kedjelås???
Har aldrig haft problem med sådant..
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
SENSEI skrev:
traditionelt kedjelås???
Har aldrig haft problem med sådant..

Inte jag heller men alla hardcoresporthojare dissar ju det så mycket så man blir nervös
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tysken skrev:
Inte jag heller men alla hardcoresporthojare dissar ju det så mycket så man blir nervös
Till Tysken o Sensei: Ett av mina godaste råd skulle vara att ni nitar kedjan!!!
Förra året så råkade jag ut för en sak. Körde med kedjelås, hade vart nere i falkenberg på streetrace, och när jag skulle hem så körde jag på motorvägen i över 200 med skjuts.
Inget hände då, men dan efter åkte jag upp till sjön som ligger 3 km från mig, lugnt o sansat och när jag kom på 30 sträcka i 30kmh så hörde jag nåt konstigt, stannade hojen o kollade lite o så hur kedjelåset och yttre länken hade lossna och hur resten av länken höll på att glida ur kedjan.
Tror du jag var glad att det inte hände kvällen innan i över 200 blås???
Hade det lossat på motorvägen så hade jag vart körd totalt körd.....och så 2 km efter att jag kommit hem så hände detta, kanske var det änglavakt , efter det så är det nitat lås som gäller.

Ni gör som ni vill, men jag hoppas ni även lyssnar på goda råd:)

Mvh Rejvis
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Ravetrancer skrev:
Till Tysken o Sensei: Ett av mina godaste råd skulle vara att ni nitar kedjan!!!

Jag instämmer, har två polare som blivit lås-lösa under körning.. Båda har klarat sig med att kedjan smitit iväg utan att sätta krokben innanför kåpan. Fattar inte att man får sälja såntdär elände. Det är ju en säkerhetspryl lixom. :fakta

Nita själva, ordenligt körnslag, bra mothåll och bra tänger sen är det plättlätt. :tummenupp

Med ett nitlås ser man lätt när nitningen är ordenligt gjord.

Edit: Kom just på att det var någon som tappade låsbricka till kedjelås på gelleråsen i tisdags .. man bad alla kolla sina hojjer (huuaa) :rolleyes:
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag har kört i många år med vanligt kedjelås. Vet massor med andra som också gjort det.
Se till att det är rätt monterat och sen kan du säkra låsningen med lite silikon typ.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jag körde i 3 år med lås....men inte efter det som hände förra året....varför skita i det när ett nitlås kostar 40kr, åker du ner till en verkstad o tar av ditt lås själv o ber han nita det nya så kanske du kommer undan med 100kr totalt....lite pengar för bra säkerhet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag mailade samsmotor och frågade ifall dom var intresserade av att ta in DID-verktyget i sitt sortiment till ett bra pris. Vi får se vad dom svarar.

Ifall man beställer från louis åker man ju på frakt på ca. 200 kr.
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
1500 kostar ett nitverktyg om man ska ha det idag, verkar det som.

Hörde av en verkstad att man kan smacka ihop det med en kulhammare om man är noggrann. Någon som har erfarenhet av det och eventuella resultat?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Wiseguy skrev:
Jag mailade samsmotor och frågade ifall dom var intresserade av att ta in DID-verktyget i sitt sortiment till ett bra pris. Vi får se vad dom svarar.

Ifall man beställer från louis åker man ju på frakt på ca. 200 kr.
om vi köper fler så blir det billigare frakt:)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Handslägga + hammare + dorn = funkar
Behövs liksom inga dyra specialverktyg

Gjorde det själv men är man två så blir det ju ännu enklare :)
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Corsa skrev:
Hörde av en verkstad att man kan smacka ihop det med en kulhammare om man är noggrann. Någon som har erfarenhet av det och eventuella resultat?

Jag nitade mitt lås själv, men till nästa gång så ordnar jag fram ett riktigt verktyg för det. Jag personligen tycker att det är jävligt omständigt och det tar ju en stund. Det är ju ingen mjuk metall som man hamrar på direkt.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Döm om min förvåning när jag skulle handla ett D.I.D clipslås idag och fick svaret att dom slutat göra såna till sportkedjor... RK var visst oxå på gång att helt gå över till nitlås. Kul när man inte ens kan ta sig till verkstan så dom kan nita låset...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tysken skrev:
Döm om min förvåning när jag skulle handla ett D.I.D clipslås idag och fick svaret att dom slutat göra såna till sportkedjor... RK var visst oxå på gång att helt gå över till nitlås. Kul när man inte ens kan ta sig till verkstan så dom kan nita låset...
Räcker ju pm du köper in något extra och har på hyllan.
Idag kör jag med nitlås då snubben jag köpte kedjan av la med fel lås. Fick nita det med kulhammare när jag satte dit den. Var inga problem faktist. Och själva nitskallen är inte alls speciellt hård...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är lite fundersam över det här med att nita med hammare.
Dels så är det ganska hårt material och dels måste det vara svårt att hålla koll på var den yttre plåten hamnar.

På det DID-låset jag monterade för två år sedan så fanns det ingen ansats som bestämmer hur långt in plåten ska vilket lätt gör att att den kommer för långt in (eller ut) eftersom det måttet bestäms av vinkeln på nitverktyget.

För övrigt gick plåten så tungt att jag fick pressa på den med tving och en hylsa samtidigt som jag mätte så att plåten hamnade lika långt in som på de andra länkarna.
Sedan körde jag försiktigt ner till en MC-butik (1.5mil) och lånade deras verktyg, detta förutsätter att kedjan inte spårar snett.

Vet inte hur låsen funkar idag eller hur andra fabrikat fungerar men så tungt som min plåt gick så hade man knappt behövt nita, hehe (obs, lite skämtsamt).

Det ända tråkiga med nitlås är att det inte går att ta av kedjan för rengöring.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top