Nitverktyg till kedja

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är ju en billig variant.
Samtidigt tänker jag att jag byter inte kedja var och varannan dag så 250kr jämfört med 900kr på biultema som deras kedjeverktygssats kostar.
Ja biltemas prylar ser ju lite mer robusta ut och där finns delar för att driva ut nitar också.
Men jag tänkte kapa gamla kedjan med vinkelslip så det enda jag behöver är att kunna nita kedjan.
Så läser detta verktyg det eller är det bara bortkastade pengar?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Men jag tänkte kapa gamla kedjan med vinkelslip så det enda jag behöver är att kunna nita kedjan.
Så läser detta verktyg det eller är det bara bortkastade pengar?

Det där se ut att duga bra för att bara nita ihop kedjan med. Men man bör ha ett mellanlägg i kedjan så att den inte nitas ihop för hårt och går tungt i den länken.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har ett nitverktyg av lite högre kvalitet som du kan få använda om du vill. Funkar för ihåliga nitar. Är på jobbresa nu, men säg till om du vill ha hjälp fredag eller lördag så kan vi nog lösa det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Första steget är att trycka på länken lagom djupt på hålnitarna.
Går antagligen med det här verktyget också. Genom att dra växelvis på insexskruvarna.
Med nitplattan vänd åt andra hållet.
Borde funka.
Och vad det gäller Biltemas verktyg så gick det sönder när Bikes journalister testade det.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har ett nitverktyg av lite högre kvalitet som du kan få använda om du vill. Funkar för ihåliga nitar. Är på jobbresa nu, men säg till om du vill ha hjälp fredag eller lördag så kan vi nog lösa det.

Tack.

Måste beställa drivpaket först.
Men när det är gjort så får vi se om jag köpt detta verktyg och testar eller om jag hör av mig och testar ditt.
Vilket verktyg är det du har?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Första steget är att trycka på länken lagom djupt på hålnitarna.
Går antagligen med det här verktyget också. Genom att dra växelvis på insexskruvarna.
Med nitplattan vänd åt andra hållet.
Borde funka.
Och vad det gäller Biltemas verktyg så gick det sönder när Bikes journalister testade det.

Finns en video i tråden jag länkade till där de gör precis det du beskriver.
Man drar växelvis på skruvarna med ett kvarts varv på varje skruv i taget.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Första steget är att trycka på länken lagom djupt på hålnitarna.
Går antagligen med det här verktyget också. Genom att dra växelvis på insexskruvarna.
Med nitplattan vänd åt andra hållet.
Borde funka.
Och vad det gäller Biltemas verktyg så gick det sönder när Bikes journalister testade det.

Feltema.. :hihi:hihi

Jag lyckades faktiskt nita en 520-kedja med det, men använde nog fel drivdon när jag skulle slå isär kedjan då det sprack.. Qualität!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Feltema.. :hihi:hihi

Jag lyckades faktiskt nita en 520-kedja med det, men använde nog fel drivdon när jag skulle slå isär kedjan då det sprack.. Qualität!

Man måste som jag ser det givetvis slipa av nitskallarna innan man ska dela kedjan med kedjeverktyget.
Annars måste det vara en riktig skitkedja för det ska gå att trycka ut niten. Med nitskalle !
Som jag ser det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack.

Måste beställa drivpaket först.
Men när det är gjort så får vi se om jag köpt detta verktyg och testar eller om jag hör av mig och testar ditt.
Vilket verktyg är det du har?

Gör du det från Addemoto på förmiddagen idag så har du det på måndag.
Tänk på att du ska lossa muttern vid främre kedjedrevet innan du kapar gamla kedjan!
För det gör man (lossar muttern) stående på fotbromsen eller med en planka genom bakhjulet med stöd mot svingen.
Om muttern som håller främre kedjedrevet sitter så hårt som muttern brukar sitta.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har nitat EN kedja med ett likadant verktyg som det frågas om i trådstarten och det fungerade fint, förutom att gängorna i verktyget gick PRECIS när jag hade pressat andra niten i kedjelåset.

Verktyget i sig fungerar ganska bra, men bultarna och gängorna i verktyget är skit, jag tycker dock att det fungerade tillräckligt bra för att det skall vara värt att laga och förstärka verktyget genom att byta bultarna till 12.9 och svetsa en 12.9 flänsmutter för varje bult på den gängade verktygshalvan som förstärkning/ersättning för gängorna i verktyget.

Jag rekommenderar det inte till någon som pressar mer än en-två kedjelås om året..
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Man måste som jag ser det givetvis slipa av nitskallarna innan man ska dela kedjan med kedjeverktyget.
Annars måste det vara en riktig skitkedja för det ska gå att trycka ut niten. Med nitskalle !
Som jag ser det.

Givetvis hade jag slipat av nitskallarna.
Vet inte vad den gamla kedjan va, DID kanske?
Nya kedjan EK. Var väl när jag skulle kapa till EK:n till rätt längd. Men skitkedja? Njaaa
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Givetvis hade jag slipat av nitskallarna.
Vet inte vad den gamla kedjan va, DID kanske?
Nya kedjan EK. Var väl när jag skulle kapa till EK:n till rätt längd. Men skitkedja? Njaaa

I så fall med avslipade nitskallar. Och verktyget sprack. Ett verktyg helt UTAN kvalite ! :huvet
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har biltemas, köpt 2009/2010. Visst, olika leverantörer, ojämn kvalitet ryktas det om, men mitt ser ut exakt som det de säljer nu. Iaf senast jag kollade...

Har brytit EK 530 kedja och EK 530ZZZ både med oslipade nitskallar och ej, samt nitat flera gånger med samma nithylsa.
Fördelen med Biltemas är att de säljer ju även reservdelar till det som jag har köpt men inte behövt använda...än.

Det följer ju med 3 olika storlekar på brytpinnarna, använd rätt!
Och klart att nithylsan spricker om man forsätter dra så inni h-lvete efter att det tagit stopp i spärrskaftet, eller vad man nu använder. Jag drar med 1/2" skaftet (Biltemas även det) till det börjar gå tungt och sen tar det stopp bara.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men om jag var på jakt efter ett verktyg NU, så skulle jag nog köpa Motion Pro`s PBR verktyg, men det har jag redan sagt 4 gånger

Då kan man nita även icke hålnit

Feltema.. :hihi:hihi

Jag lyckades faktiskt nita en 520-kedja med det, men använde nog fel drivdon när jag skulle slå isär kedjan då det sprack.. Qualität!

Slå? Pressa isär med drivdon isatt i verktyget menar du väl?:)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gör du det från Addemoto på förmiddagen idag så har du det på måndag.

Och beställer du kedja från Addemoto så kan du lika gärna beställa deras kedjeverktyg.

Då får du ett riktigt verktyg med korrekt konstruktion, material och härdning. Monterat av någon som förstår vad han monterar och inte av en genomsnittlig asiatisk barnarbetare. Således en kvalitet överlägsen Bilbuttericks såväl som verktyget som diskuteras ovan. Har för mig att Addemoto vill ha runt tusingen för detta och som vanligt så gäller buy quality - cry once...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top