Noll vision - i praktiken

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Körde i diket förra vintern. Smal, krokig vinterväg med snömodd, en ny Volvo XC60 med all världens hjälpmedel och elektronik.
Körde på i godan ro på väg in i en ganska lång kurva. Någonstans i mitten på kurvan så börjar den nypa lite grann men inte mer än att man styr in lite grann och har lite positiv gaskontroll, då ska ju bilen driva in mot innerkant och släppa ut bakänden så man kan hålla kvar den i spåret.

Nå, detta skedde inte eftersom elektroniken tyckte att den skulle ta över så när jag gasade så hände inte ett skit. Jag försökte styra in bilen i svängen men eftersom ingen effekt kom ut till hjulen så plogade den bara. Det enda jag kunde göra var att titta på diket som kommer närmare. Det sista försöket var att räta upp bilen och trampa gasen i botten för att få lite driv men det var försent. Elektroniken tillåter ju inte heller att det händer så mycket direkt man gasar plus att turbon behöver tid för att varva upp så det blir någon effekt.

Det jag gjorde var att helt enkelt bara styra ner i diket och hålla stumt. Hade diket då fortsatt att vara relativt flackt så hade jag med nuvvunnen dikesfart kunnat styra upp på vägen igen men tyvärr så brantade det på så farten räckte inte.

Elektroniska hjälpmedel är ju oftast bra för säkerheten men det finns undantag.:crash

Har en kompis som jobbar som biltestare. De körde Porsche för några år sedan på vinterväg och när bilen hade en viss vinkel mot vägen i kombination med att hjulen hade lite olika fart i halkan så kunde elektroniken plötsligt få spunk och växelvis låsa hjulen så bilen helt sonika tog ett skutt ut i terrängen. Efter att ha testat och kunnat återskapa problemet så var det ändå svårt att få Porsches tekniker att lyssna och ens erkänna att det fanns ett fel. De påstod då att förutsättningarna var så sällsynta så det fanns ingen anledning att göra något åt det...

Undrar om BOEING sa samma sak om styrsystemet på 737 Max 8....?

Det finns helt klart bättre och sämre antisladdsystem. Volvos (enligt min erfarenhet) är just som du säger ett system som inte tillåter sladdande bakparti och istället ser till att man åker rakt fram. Riktigt otäckt om man är van att köra lite mer aktivt. Frugans Honda Civic har å andra sidan ett system som funkar väldigt bra och jobbar med bakbromsarna och orsakar en trevlig smygsladd för att få framvagnen dit man vill. Bättre väghållning på vinterväglag med en framhjulsdriven bil har jag inte hittat.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns helt klart bättre och sämre antisladdsystem. Volvos (enligt min erfarenhet) är just som du säger ett system som inte tillåter sladdande bakparti och istället ser till att man åker rakt fram. Riktigt otäckt om man är van att köra lite mer aktivt. Frugans Honda Civic har å andra sidan ett system som funkar väldigt bra och jobbar med bakbromsarna och orsakar en trevlig smygsladd för att få framvagnen dit man vill. Bättre väghållning på vinterväglag med en framhjulsdriven bil har jag inte hittat.

Så är det asbsolut. På ett tidigare jobb så hade vi en Ford Focus som kontorsbil som man kunde låna om man inte ville köra sin egen bil när man skulle iväg på uppdrag. Den hade ett antisladd och antispinn som var fruktansvärt aggressivt. Den tillät absolut inget hjulspinn med resultat att om man skulle försöka accelerera och det var det minsta moddigt så var man tvungen att slå av antispinn för den ströp bort all acceleration. Den tillät ingen som helst sladd heller så den var astråkig att köra.

Min Subaru har ett helt OK system. Hur hårt den reglerar beror lite på vilket läge jag har. I läget i (att jämställa med eco) så stryper den rätt hårt och tillåter väldigt lite av vare sig sladd eller spinn. I sportläget tillåter den lite mer av båda och i S# (Sport Sharp) så tillåter den en hel del spinn och sladd. Jag har fått ut den nästan 45 grader i bredställ när jag testat att provocera den innan den resolut plockade in mig igen. Så den går att köra rätt aktivt även med systemet aktivt. Men det går ju såklart att slå av det också men min erfarenhet är att den blir rätt jobbig att hantera då. 260 hk boxer på en fyrhjulsdriven bil med en automat som plötsligt växlar ner när man trampar på lite gör att den släpper väldigt plötsligt och resolut när det börjar bära av. Möjligen om man slår över den i manuellt läge så den inte växlar efter eget behag men det har jag inte utforskat så mycket dock.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men du och jag torskar uppkörningen om vi sätter ner foten på fel ställe, eller står lite snett i en korsning...


Du blev inte lite misstänksam när du kom in på dag två, eller hungrig och trött om inte annat? :hihi

Skämt åsido, trafiksignaler har slingor i marken som känner av trafiken, och dom känner tom av cyklar på cykelbanor, så den tekniken är det inget större fel på. Problemen uppstår när slingorna går av, tex när asfalten har masserats omkring av tunga fordon, slitlagret har nötts bort osv. Att ha radar skulle bli betydligt mycket dyrare, komplexare och resultera i fler trafiksignaler som går på cykler istället för att kolla på den aktuella trafiken.
Jag tror inte du förstått min vision.
Kan man utveckla teknik som ska sitta i fordon som kan navigera och ”ta tusen beslut per sekund” så tycker jag att tanken på att sätta samma teknik i rödljusstolparna vore superintressant.

”Det kommer en på Stora Gatan men du hinner över så du får grönt”.
Med marginaler såklart. Bara ett exempel. Man måste inte förklara med ”men tänk om A bromsaj lite föj att hen äj jädd, då stämmer inte din tanke och alla kommer at DÖÖÖ”.

Smartare ljus helt enkelt. Borde vara peanuts i sammanhanget.

Jag tycker inte att slingstyrda ljus agerar särskilt ”smart”, man får ofta lätta på gasen mot tomma korsningar t.ex.
Men jag vet såklart inget, jag har aldrig jobbat med tekniken, jag hara bara svårt att se att det inte skulle gå att göra bättre.

Ffa i Göteborg med all signalljusprio för spårvagnar som gör rusningen onödigt trög.
”Det får inte plats en till i råttfällan på Allén så du får rött”.
Färre kablar i backen brukar inte göra sponsorn ledsen heller.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror inte du förstått min vision.
Kan man utveckla teknik som ska sitta i fordon som kan navigera och ”ta tusen beslut per sekund” så tycker jag att tanken på att sätta samma teknik i rödljusstolparna vore superintressant.

”Det kommer en på Stora Gatan men du hinner över så du får grönt”.
Med marginaler såklart. Bara ett exempel. Man måste inte förklara med ”men tänk om A bromsaj lite föj att hen äj jädd, då stämmer inte din tanke och alla kommer at DÖÖÖ”.

Smartare ljus helt enkelt. Borde vara peanuts i sammanhanget.

Jag tycker inte att slingstyrda ljus agerar särskilt ”smart”, man får ofta lätta på gasen mot tomma korsningar t.ex.
Men jag vet såklart inget, jag har aldrig jobbat med tekniken, jag hara bara svårt att se att det inte skulle gå att göra bättre.

Ffa i Göteborg med all signalljusprio för spårvagnar som gör rusningen onödigt trög.
”Det får inte plats en till i råttfällan på Allén så du får rött”.
Färre kablar i backen brukar inte göra sponsorn ledsen heller.
Jodå, jag förstår din vision, ett mer dynamiskt flöde som minskar onödiga stopp mm, och den delar jag! Problemet är är ju heller inte antalet slingor, utan komplexiteten med trafik och folks beteenden. Vissa pallnitar precis när det slår om till gult, vissa gasar när det blivit rött, och det måste vara en karenstid när det är rött i hela korsningen för att eftersläntare och dom som har stannat och släppt fram fotgängare och cyklister mm ska hinna igenom. Lägg sen till prioriteringar för kollektivtrafik, att det ska vara gröna vågar, gärna även på korsande genomfartsleder, att gröna vågen ska återställas när en buss har passerat, fotgängare som trycker för grönt osv, så blir det ganska fort extremt komplext i större sammanhang, tex så kallade städer ;) Nu har jag ju inte jobbat med just sånt här nere i dina trakter, men häromkring, Tokholm, så pratar trafiksignalerna redan idag med varandra, åtminstone i centralare delar där det finns ett sammanhang och behov.

Att börja registrera fordon med radar skulle inte göra någon egentlig skillnad, det viktiga är ju att förstå att det kommer ett fordon, och det funkar ju idag. Det går heller inte att detektera fordonen för tidigt, för att se vad som kommer i kön så att säga, vad händer om fordonet svänger av, tex in på macken eller in i ett bostadsområde, precis före korsningen med trafiksignaler? Har man då detektion för långt bort så finns ju risken att det slår om för ett fordon som aldrig kommer åka igenom korsningen. Då blir det ju som med fotgängare som trycker i förbifarten, går över vägen mellan bilarna, och 1 minut senare får bilarna stanna för rött och glo på ett tomt övergångsställe :huvet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har en golf 4-motion.
Är ute ett par gånger varje vinter och leker lite på en parkeringsplats för att känna på bilens beteende vid olika situationer.
Jag upplever det som att dessa antiallt-system i viss mån kan hjälpa/förhindra att det tex släpper, man hamnar i sladd osv. Men har man väl hamnat i en sådan situation så är det ofta enklare att väl ta sig ur dem med skiten avstängt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har en golf 4-motion.
Är ute ett par gånger varje vinter och leker lite på en parkeringsplats för att känna på bilens beteende vid olika situationer.
Jag upplever det som att dessa antiallt-system i viss mån kan hjälpa/förhindra att det tex släpper, man hamnar i sladd osv. Men har man väl hamnat i en sådan situation så är det ofta enklare att väl ta sig ur dem med skiten avstängt.

Fast i verklig trafik är det inte så. Helt enkelt för att ett modernt ESP-system reagerar snabbare än vad du själv gör. Undantaget är om du är van att ligga på gränsen och känner i rumpan hur väggreppet är. Men en plötslig förändring som du inte märkt och du är bacon. Även proffsrallyförare åker av så det sjunger om det, men utan mottrafikanter, vajerräcken, älgar och fotgängare...


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast i verklig trafik är det inte så. Helt enkelt för att ett modernt ESP-system reagerar snabbare än vad du själv gör. Undantaget är om du är van att ligga på gränsen och känner i rumpan hur väggreppet är. Men en plötslig förändring som du inte märkt och du är bacon. Även proffsrallyförare åker av så det sjunger om det, men utan mottrafikanter, vajerräcken, älgar och fotgängare...


Buy quality, cry once

Jag är helt med på det men jag tänker på tex om jag redan har tappat greppet i en kurva och är påväg i tangentens riktning ut i grönsakslandet så kanske jag vill trycka till gasen, få ner effekt på de fyra drivande hjulen och ratta mig tillbaka i kurvan. Antiallt-systemet låter mig inte göra det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är helt med på det men jag tänker på tex om jag redan har tappat greppet i en kurva och är påväg i tangentens riktning ut i grönsakslandet så kanske jag vill trycka till gasen, få ner effekt på de fyra drivande hjulen och ratta mig tillbaka i kurvan. Antiallt-systemet låter mig inte göra det.

Nä, tyvärr är det priset man får betala...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jodå, jag förstår din vision, ett mer dynamiskt flöde som minskar onödiga stopp mm, och den delar jag! Problemet är är ju heller inte antalet slingor, utan komplexiteten med trafik och folks beteenden. Vissa pallnitar precis när det slår om till gult, vissa gasar när det blivit rött, och det måste vara en karenstid när det är rött i hela korsningen för att eftersläntare och dom som har stannat och släppt fram fotgängare och cyklister mm ska hinna igenom. Lägg sen till prioriteringar för kollektivtrafik, att det ska vara gröna vågar, gärna även på korsande genomfartsleder, att gröna vågen ska återställas när en buss har passerat, fotgängare som trycker för grönt osv, så blir det ganska fort extremt komplext i större sammanhang, tex så kallade städer ;) Nu har jag ju inte jobbat med just sånt här nere i dina trakter, men häromkring, Tokholm, så pratar trafiksignalerna redan idag med varandra, åtminstone i centralare delar där det finns ett sammanhang och behov.

Att börja registrera fordon med radar skulle inte göra någon egentlig skillnad, det viktiga är ju att förstå att det kommer ett fordon, och det funkar ju idag. Det går heller inte att detektera fordonen för tidigt, för att se vad som kommer i kön så att säga, vad händer om fordonet svänger av, tex in på macken eller in i ett bostadsområde, precis före korsningen med trafiksignaler? Har man då detektion för långt bort så finns ju risken att det slår om för ett fordon som aldrig kommer åka igenom korsningen. Då blir det ju som med fotgängare som trycker i förbifarten, går över vägen mellan bilarna, och 1 minut senare får bilarna stanna för rött och glo på ett tomt övergångsställe :huvet

En insatt person ser oftast bara problem, en oinsatt bagatelliserar problem. Jag är medveten om det men jag känner mig lite stärkt i mina tankar just nu.
https://www.svd.se/forskare-sa-kan-varldens-bilkoer-kortas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En insatt person ser oftast bara problem, en oinsatt bagatelliserar problem. Jag är medveten om det men jag känner mig lite stärkt i mina tankar just nu.
https://www.svd.se/forskare-sa-kan-varldens-bilkoer-kortas
Jag säger inte att det inte finns förbättringspotential, men det är långt ifrån trivialt, och att bara byta detektionsmetod löser inte alla problem. Det är dessutom betydligt mer komplext att analysera bilder än att bara detektera fordon med en sensor. Många korsningar har redan idag flera slingor som känner av flödet en bit före korsningen, men det löser ju inte alla utmaningar.

Jag tror personligen att bättre trafikmoral/beteende skulle vara bättre för köerna, tex dom som blir stående mitt i korsningen när det slår om, dom som envisas med att tränga sig in i filer i sista sekunden osv. Om folk inte blir stående mitt i korsningen så kan man ju ha kortare karenstider mellan grönt ljus, och få mindre stillestånd.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag säger inte att det inte finns förbättringspotential, men det är långt ifrån trivialt, och att bara byta detektionsmetod löser inte alla problem. Det är dessutom betydligt mer komplext att analysera bilder än att bara detektera fordon med en sensor. Många korsningar har redan idag flera slingor som känner av flödet en bit före korsningen, men det löser ju inte alla utmaningar.

Jag tror personligen att bättre trafikmoral/beteende skulle vara bättre för köerna, tex dom som blir stående mitt i korsningen när det slår om, dom som envisas med att tränga sig in i filer i sista sekunden osv. Om folk inte blir stående mitt i korsningen så kan man ju ha kortare karenstider mellan grönt ljus, och få mindre stillestånd.

Här finns en simulering som är ganska rolig att leka med: http://www.traffic-simulation.de/ring.html
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag säger inte att det inte finns förbättringspotential, men det är långt ifrån trivialt, och att bara byta detektionsmetod löser inte alla problem. Det är dessutom betydligt mer komplext att analysera bilder än att bara detektera fordon med en sensor. Många korsningar har redan idag flera slingor som känner av flödet en bit före korsningen, men det löser ju inte alla utmaningar.

Jag tror personligen att bättre trafikmoral/beteende skulle vara bättre för köerna, tex dom som blir stående mitt i korsningen när det slår om, dom som envisas med att tränga sig in i filer i sista sekunden osv. Om folk inte blir stående mitt i korsningen så kan man ju ha kortare karenstider mellan grönt ljus, och få mindre stillestånd.

Jag sa aldrig att det är trivialt.
Jag menar att ifall en förarlös bil kan köra kust till kust tvärs över Amerika borde samma teknik vara betydligt ”enklare” att få att göra trafikljus smartare. Problem ett är såklart att få det lika bra som idag, sedan tror jag fortfarande potentialen att göra något som är betydligt bättre än idag är stor.
Disciplin tror jag är omöjligt eftersom spännvidden av vad som är uppfattning om god trafikmoral kontra vad reglerna begränsar är för stor.
Vissa tror t.ex att ”ta det lugnt” är detsamma som att köra tio under skyltat, andra tror det innebär att vara jätteseg när det blir grönt. Inget är kriminellt men sjukt irriterande för folk som har långt hem.

Men som sagt, klart det inte är enkelt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dom här fantastiska 2+1-vägarna som Trafikvärket bygger överallt verkar inte vara så fantastiska trots allt: https://www.trafikverket.se/om-oss/.../2019/dags-att-planera-bilresan-till-fjallen/

För att minska köerna och olyckorna stängs omkörningsfilen av på E4 norr om Gävle över påsk, vilket dom har gjort i många år. Var det inte just vajerinlindade 2+1-vägar som skulle minska olyckorna? :va

2+1 vägar är som rondeller, de funkar upp till en viss trafiknivå sen är de sämre..........
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle vilja se de tekniska bevisen för påståendet "omkörningsförbud ger bättre trafikgenomströmning"...

Annars är ju en starkt bidragande orsak till 2+1 vägens fiasko att 50% av trafikanterna blåser på i 120-130 km/h i innerfilen på de tvåfiliga sektionerna. Sedan backar man av till 100 km/h när det blir smalt och läskigt på de enkelfiliga sektionerna...Att utbilda dessa idioter i betydelsen av konstant hastighet borde ha större effekt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle vilja se de tekniska bevisen för påståendet "omkörningsförbud ger bättre trafikgenomströmning"...

Annars är ju en starkt bidragande orsak till 2+1 vägens fiasko att 50% av trafikanterna blåser på i 120-130 km/h i innerfilen på de tvåfiliga sektionerna. Sedan backar man av till 100 km/h när det blir smalt och läskigt på de enkelfiliga sektionerna...Att utbilda dessa idioter i betydelsen av konstant hastighet borde ha större effekt.
Du menar som dom som är rädda för långtradare, så dom håller 82kmh under hela omkörningen, för att när dom sen väl är förbi stämpla fullt igen :huvet
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dom här fantastiska 2+1-vägarna som Trafikvärket bygger överallt verkar inte vara så fantastiska trots allt: https://www.trafikverket.se/om-oss/.../2019/dags-att-planera-bilresan-till-fjallen/

För att minska köerna och olyckorna stängs omkörningsfilen av på E4 norr om Gävle över påsk, vilket dom har gjort i många år. Var det inte just vajerinlindade 2+1-vägar som skulle minska olyckorna? :va

Ser man det ur ett strikt personbilsperspektiv så har vajer och 2+1 sparat många liv.
Väger man in antalet motorcyklister som slaktats mot samma räcken som räddar bilister så är inte siffrorna lika imponerande.

...och, är man så krass att man sätter en prislapp på all väntetid som uppstår när bärgningsfordon inte kommer fram för att rensa, när väghållningsfordonen inte kan köra undan snö därför att en fomme med felaktig däcksutrustning står på tvären någonstans framför, ja, då är frågan hur den samhällsekonomiska vinsten egentligen ser ut.

Jag skulle vilja se de tekniska bevisen för påståendet "omkörningsförbud ger bättre trafikgenomströmning"...

Annars är ju en starkt bidragande orsak till 2+1 vägens fiasko att 50% av trafikanterna blåser på i 120-130 km/h i innerfilen på de tvåfiliga sektionerna. Sedan backar man av till 100 km/h när det blir smalt och läskigt på de enkelfiliga sektionerna...Att utbilda dessa idioter i betydelsen av konstant hastighet borde ha större effekt.



Ha ha ha! "Backar av till 100km/h"???
Inte där jag kör. 80 knyck mätarfart där det är smalt, 120 blås på det breda.
Satan vad man får pina med hästakärran för att komma förbi innan dom börjar köra sakta igen.



Du menar som dom som är rädda för långtradare, så dom håller 82kmh under hela omkörningen, för att när dom sen väl är förbi stämpla fullt igen :huvet

Ja, den är märklig. Speciellt i regn eller dålig sikt.
Torkarna på stresshögsta, seeeega sig igenom i blindo under 10, ibland 20 sekunder.
Förr, när katalysatorn var ny, så kunde man ibland känna hur det luktade ozon när somliga gasade på riktigt hårt.
Bakom dessa panikslagna bilister inbillar jag mig ibland att jag kan känna doften av svett och ångest när dom utmanar sina innersta djävlar och pprreessssaarr sig förbi lastbilen dom är så rädda för.

Till vilken nytta? 3 mil senare står dom bredvid vägen och "tar en bensträckare" (läs: försöker hitta ny energi när adrenalinchocken gjort sitt och lämnat kvar en blöt trasa)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top