Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå ABS och myter om trafiksäkerhet. Jag satt och bläddrade lite i Kjell&Cos bok Hur funkar det? i juniorversion, och där står det bland annat en massa om datorer, och att det finns många små datorer i bilar, gott så långt. Men, det står "En dator gör till exempel att hjulen inte låser sig när föraren bromsar hårt. Det är bra, för då går det att bromsa och svänga samtidigt." Att hjulen låser sig har inte nödvändigt vis med att man bromsar hårt att göra, och nej, man kan inte trampa bromsen i botten på blankis och styra som vanligt :fakta

Och det här står alltså i en faktabok som ska förklara hur teknik funkar :huvet

https://www.kjell.com/se/produkter/.../hur-funkar-det-/hur-funkar-det-junior-p80019
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
nu har jag kört en del 70 och 50 vägar, sen uppdraggranskning visade hur man ska köra bil
o det ju för jävulen helt omöjligt att hålla skyltat hastighet konstant på någon av dom
hör o häpna.. jag var fan tvungen att släppa gasen i flera kurvor o tvära böjar
konklusion.. hela jävla Sveriges vägnät är ju fan felkonstruerad :hihi:hihi:hihi:hihi

Jaha, ännu en som är för Tragikvärkets hastighetssänkningar! :7peta:D

Hur gör man vid underkylt regn? :va

Åker man av i 40 km/h så måste hastigheten, enligt mantrat hålla skyltad hastighet, sänkas så man inte får köra fortare även sedan det blivit plusgrader! :va :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jaha, ännu en som är för Tragikvärkets hastighetssänkningar! :7peta:D

Hur gör man vid underkylt regn? :va

Åker man av i 40 km/h så måste hastigheten, enligt mantrat hålla skyltad hastighet, sänkas så man inte får köra fortare även sedan det blivit plusgrader! :va :D

Det är läge för att kräva att alla förare SKALL KUNNA HÅLLA skyltad hastighet, åker du av så ryker kortet och du måste gå en kurs i bilkörning. :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Apropå ABS och myter om trafiksäkerhet. Jag satt och bläddrade lite i Kjell&Cos bok Hur funkar det? i juniorversion, och där står det bland annat en massa om datorer, och att det finns många små datorer i bilar, gott så långt. Men, det står "En dator gör till exempel att hjulen inte låser sig när föraren bromsar hårt. Det är bra, för då går det att bromsa och svänga samtidigt." Att hjulen låser sig har inte nödvändigt vis med att man bromsar hårt att göra, och nej, man kan inte trampa bromsen i botten på blankis och styra som vanligt :fakta

Och det här står alltså i en faktabok som ska förklara hur teknik funkar :huvet

https://www.kjell.com/se/produkter/.../hur-funkar-det-/hur-funkar-det-junior-p80019

Gemene man skall inte besväras med diverse teknikaliteter :hihi



Trots allt bättre än det den gemene körkortsinnehavaren tror: "bromsträckan blir kortare"

Undanmanöver med bibehållen bromseffekt är ju ABS-systemets paradgren, på torrt underlag.
På blankis blir det väldigt mycket mer sirap över reaktionerna, men det går. I nödfall.
Lägg till ett bra ASC-system som "förstår" vad föraren vill åstadkomma så är man barnasagan ganska nära.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är läge för att kräva att alla förare SKALL KUNNA HÅLLA skyltad hastighet, åker du av så ryker kortet och du måste gå en kurs i bilkörning. :tummenupp


App. app. app, kräva kunskap ingår inte i Noll Vision! :7peta

Passiv säkerhet är det fantastiska med Noll Vision, man ska kunna krocka men det ska inte betyda död eller allvarlig skada! :fakta
Det klara de flesta bilister utan krav på kunskap. :tungan
Ofta i samband med användande av telefon, GPS eller annat som tar bort fokus på omgivningen! :tummenupp

Aktiv säkerhet däremot kräver förare med kunskap att undvika olyckor! Ni som är gamla kommer ihåg Trafiksäkerhetsverket som jobbade med det. Nu är säkerhet borta, inte bara i namnet... :(
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En bökig sits, som börjar med vi har et antal (primärt olyckor med tung trafik) eftersom kurvorna är feldoserade - eller rättare sagt egentligen har fel lutning Elle ringen alls. En åtgärd som är enkel och billig, men som liksom inte finns i instruktions boken för entreprenören! (om jag nu fattat allt rätt)..

Detta har varit ämna på ett antal konferenser i ett antal år - och det retat (också detta) upp ett antal aktörer, at man inte lyssnar eller tar åt sig! Ibland ska det vara så enkelt att säga - Vi kommer kolla närmare på detta direkt, och ge svar på tal... Men, så har det inte hänt! Istället har vi haft ett flertal olyckor med tung trafik, och när några specialister runt detta började kolla närmare upptäckte man flera olyckor som inte var tung trafik..

Uppdrag Granskning (UG) har ju tidigare haft fokus på väg frågorna, så det var nog ganska naturligt att detta kom upp till ytan - specifikt även när vi nu har detta "Safe System" tänk (0-vision), som kanske inte fungerar så alla är nöjda och inkluderade!

Som MC förare, en aktiv sådan som tycker jag om när det svängar - jag är hemma i "Old school" vart man själv har ansvar för at anpassa hastigheten efter vägen (trafik, egen kunskap, fordonet, etc..) - så jag är kanske inte så trygg i den SVT hets som försiggår - Resultatet kan bli att man ganska enkelt kommer reducera hastighets gränserna ytterligare - vilket inte kommer lösa nått.
Idags läget är närmare 55% av al trafik över gällande hastighets gränser! Så att sänka hastighets gränserna kan jag anse som ett naivt sätt att kriminalisera flera trafikanter!

Det är redan stärka krafter som önskar sänka hastigheterna, och den som prater emot - kommer dum förklaras av högsta politiska instansen!

Att det är logisk och naturligt att justera och varna om hastighet i kurvan vart Schweizerna körde av, sku vära naturligt - specifikt när boende önskar det så.. men, på ett statligt verk har man vax i öron, och man tänker man som så:

"Det gaår inte att bedöma olycksrisk för en enskild vägsträcka utifrån olycksstatistik. Eftersom det statistiska underlaget är litet blir osäkerheten stor. Ett bättre sätt är att använda den kunskap vi har om sambandet mellan va?gens utformning, hastighetsgra?nsen och olycksrisken. Arbetet beho?ver vara proaktivt fo?r att minska antalet do?da och skadade i trafiken.
Trafikverkets anva?nder vederha?ftiga forskningsstudier ba?de fra?n svenska och utla?ndska ka?llor. Studier om krockva?ld visar att 80 km/tim a?r den maximala hastighetsniva? da?r tva? personbilar av ho?gsta sa?kerhetsstandard klarar en kollision utan alltfo?r allvarliga konsekvenser, fo?r MC a?r den hastigheten a?nnu la?gre. Det a?r fakta som vi har att fo?rha?lla oss till."
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idagsläget är närmare 55% av al trafik över gällande hastighets gränser! Så att sänka hastighets gränserna kan jag anse som ett naivt sätt att kriminalisera flera trafikanter!

Det är redan stärka krafter som önskar sänka hastigheterna, och den som prater emot - kommer dumförklaras av högsta politiska instansen!

Tack för det jobb du och SMC gör för oss motorcyklister! :tummenupp

Att dumförklara meningsmotståndare inger inte förtroende.
Men de verkar ha lyckats med hastighetsmantrat eftersom det oftast heter "kört för fort" och inte "kört över skyltad hastighet" när skyltad hastighet överskrids. :(
Hastigheten kan vara för hög för att undvika olycka, aktiv säkerhet, medans samma skyltade hastighet tillåter bilister att krocka utan att det betyder död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.


Jag kör sällan för fort. Däremot kör jag ibland över skyltad hastighet!
Jag håller aldrig hastigheten, jag anpassar den efter rådande förhållanden, aktiv säkerhet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja jag tycker man ska införa det som dom hade i England i gamla dagar. det ska gå en gubbe framför bilen med en röd flagga o varna kreti o pleti om att nu kommer det en automobil :hihi:hihi:rofl:rofl:lol:lol:fyllisar:fyllisar
"Lätt" ironi men undrar ibland om vi inte är på väg åt det hållet...?
Man anpassar inte trafiken efter normalföraren utan efter de sämsta få procenten som ändå inte anstränger sej för att bli hyggligt bra trafikanter....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"Lätt" ironi men undrar ibland om vi inte är på väg åt det hållet...?
Man anpassar inte trafiken efter normalföraren utan efter de sämsta få procenten som ändå inte anstränger sej för att bli hyggligt bra trafikanter....

Fast så gör vi ju med allt i samhället. Om du inte har något effektivt sätt att höja nivån för de som presterar sämst så kan jag inte se att något annat förhållningssätt är rimligt. De lågpresterandes beteende lär ju annars tyvärr drabba oss andra med dramatiska konsekvenser, särskilt då i trafiken.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
"Lätt" ironi men undrar ibland om vi inte är på väg åt det hållet...?
Man anpassar inte trafiken efter normalföraren utan efter de sämsta få procenten som ändå inte anstränger sej för att bli hyggligt bra trafikanter....

Nja, inte helt så är det..

Faktisk kan man säga tt det finns en ganska enkel och respektabel logik i hastigheten gränserna - Specifikt när vi i bort samhälle säger att vi över tid inte vill acceptera att någon ska dö eller skadas allvarligt.

ex. en fotgängare, cyklist kan överleva att bli påkörd i up till 50 km/t, därför har vi 50 i städerna (bebyggd område). Fast al vetenskap visar att chansen för att överleva går up hur mycket som helst om du sänker till 40, och det närmar sig "full pott" om vi går på 30. Så vi kommer se en utveckling vart vi sannolikt kommer gå från 50 tills 30!

Vi ser den stora omläggning som man tvingar igenom nu från 90/100 till 80 på vägar utan mittseparering. Anledning, två moderna bilar kan fronta och båda förarna har en chans att överleva, om båda kör i moderna bilar, dvs av hög säkerhets standard. Kör man 90 fungerar det absolut inte med frontal krockar!
----
Att detta är beräknad ut ifrån ett antal krockvålds studier och koll på olika data , bla från olyckor.

Och prater vi motorcykel, släpptas för snart ett år sedan en ny studie från Autoliv och Trafikverket, baseret på data från ca. 2.200 tyske MC dödsolyckor. Studien, vart utförd på ett sätt vart man sökte skapa krockvålds kurvor för MC. Och konklusionen blev att en motorcyklist inte bör köra fortare än 60 km/t - om man vill uppnå en rimlig andel ska överleva. Viktigt att säga att detta är baserat på dagens infrastruktur (i Tyskland, som inte skiljer sig nämnvärdast från vår!!).

Vi kanske tycker att det inte är så extremt problematisk med antal trafikdödade i vår del av trafiken!!

På globalt nivå ökar antal dödade och skadade, 2016 vart det 1.350.000 människor som dog i trafiken. Och det estimeras att närmare 50 miljoner skadades svårt. Trafikolyckor är den största dödsorsak för yngre män upp till 29 års ålder. Totalt set dog flest i bil olyckor 28%, och som nummer två kom 27% på MC (inkl. mopper).

Idagsläget är det givetvist så att MC/moped har gått om den 4 hjuliga personbil, och givetvist kommer världssamhället ha någon typ av fokus på trafiksäkerhets bilden runt motorcykel.

Vi är i Sverige, världssamhällets verkliga föregångs land, som alla tittar på när det rör sig om trafiksäkerhet. Därför är det faktisk ganska viktigt för alla som kör MC, vad som besluts och görs i Sverige. Även om vi på EU nivå, ligger som en grå del av mittskicket runt MC trafiksäkerhet.

Även om vi tar bort den del i dödsolyckorna utan körkort (30-40%), så är vi inte bäst i klassrummet.

Vi kan vara överens att säga att vi behöver hjälp av samhället med förbättringar för MC ute i trafikmiljön, men vi behöver definitivt också själva ta oss i kragen!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nja, inte helt så är det..

Faktisk kan man säga tt det finns en ganska enkel och respektabel logik i hastigheten gränserna - Specifikt när vi i bort samhälle säger att vi över tid inte vill acceptera att någon ska dö eller skadas allvarligt.

ex. en fotgängare, cyklist kan överleva att bli påkörd i up till 50 km/t, därför har vi 50 i städerna (bebyggd område). Fast al vetenskap visar att chansen för att överleva går up hur mycket som helst om du sänker till 40, och det närmar sig "full pott" om vi går på 30. Så vi kommer se en utveckling vart vi sannolikt kommer gå från 50 tills 30!

Vi ser den stora omläggning som man tvingar igenom nu från 90/100 till 80 på vägar utan mittseparering. Anledning, två moderna bilar kan fronta och båda förarna har en chans att överleva, om båda kör i moderna bilar, dvs av hög säkerhets standard. Kör man 90 fungerar det absolut inte med frontal krockar!
----
Att detta är beräknad ut ifrån ett antal krockvålds studier och koll på olika data , bla från olyckor.

Och prater vi motorcykel, släpptas för snart ett år sedan en ny studie från Autoliv och Trafikverket, baseret på data från ca. 2.200 tyske MC dödsolyckor. Studien, vart utförd på ett sätt vart man sökte skapa krockvålds kurvor för MC. Och konklusionen blev att en motorcyklist inte bör köra fortare än 60 km/t - om man vill uppnå en rimlig andel ska överleva. Viktigt att säga att detta är baserat på dagens infrastruktur (i Tyskland, som inte skiljer sig nämnvärdast från vår!!).

Vi kanske tycker att det inte är så extremt problematisk med antal trafikdödade i vår del av trafiken!!

På globalt nivå ökar antal dödade och skadade, 2016 vart det 1.350.000 människor som dog i trafiken. Och det estimeras att närmare 50 miljoner skadades svårt. Trafikolyckor är den största dödsorsak för yngre män upp till 29 års ålder. Totalt set dog flest i bil olyckor 28%, och som nummer två kom 27% på MC (inkl. mopper).

Idagsläget är det givetvist så att MC/moped har gått om den 4 hjuliga personbil, och givetvist kommer världssamhället ha någon typ av fokus på trafiksäkerhets bilden runt motorcykel.

Vi är i Sverige, världssamhällets verkliga föregångs land, som alla tittar på när det rör sig om trafiksäkerhet. Därför är det faktisk ganska viktigt för alla som kör MC, vad som besluts och görs i Sverige. Även om vi på EU nivå, ligger som en grå del av mittskicket runt MC trafiksäkerhet.

Även om vi tar bort den del i dödsolyckorna utan körkort (30-40%), så är vi inte bäst i klassrummet.

Vi kan vara överens att säga att vi behöver hjälp av samhället med förbättringar för MC ute i trafikmiljön, men vi behöver definitivt också själva ta oss i kragen!
Kanske, om jag varit på samma möten och träffat samma människor som du hade jag tänkt annorlunda...
Men för att hålla en hyfsat rak linje stödjer jag mej på de metoder, bl,a arbetssäkerhetsanalys, som är vedertagna inom industrin..

För att uppnå vissa mål är man tvungen att acceptera vissa konsekvenser, inte nödvändigtvis risker, vi kan kalla det kompromisser.

Min erfarenhet från industrin är att börjar man sätta restriktioner kommer produktionen minska och det vill inte aktieägarna.

Då måste man hitta smarta vägar att göra produktionen säker utan att hindra produktionshastigheten och det klarar vi på jobbet så för mej är det främmande att tänka det inte skulle fungera i andra applikationer...

Jag utgår från att huvudsyftet med fordon är att snabba upp och underlätta transporter, inte att skada och döda människor och djur.

Då måste vi fundera på vad som är acceptabel genomloppstid för att fordon ska göra någon egentlig nytta annat än att förstöra miljön och tära på naturresurser.

Det finns fyra vanliga sätt att öka eller bibehålla genomlopp:
1. Begränsa antal fordon per sträcka.
2. Ökat antal filer (vägyta).
3. Öka genomloppshastigheten.
4. Eliminera stopp/hinder.

I grund och botten är det människan som är det största problemet för den gör lite som den vill men mest efter vad som motiverar den..

Fysikaliskt håller jag med om att konsekvenserna förmodligen blir mindre om två föremål träffar varandra med lägre hastighet då kraften minskar med kvadraten av hastigheten.

Tyvärr är människor dåliga på att motstå även måttliga krafter och trubbigt våld, typ att trilla och slå huvet i marken kan vara direkt dödligt eller invalidiserande så är det måttstocken är jag rädd framtiden för fordon ser lite mörk ut... :näsblod
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har precis kommit hem från en månads intensiv bilkörning i Europa och man får onekligen perspektiv på trafikmiljön i Sverige och delvis en del andra länder. Oftast samhällen där man har tagit på sig en beskyddande roll. Man har där passiviserat trafikanterna och fråntagit dem eget ansvar att bedöma trafikmiljön och anpassa sig efter rådande omständigheter. Här är det fullt möjligt att distrahera sig med att titta på telefonen med ett halvt öga och bevaka trafiken med ett annat av ren under stimulering. Det är bara att glömma i mer intensiva trafikmiljöer där man måste vara vaksam och beredd på nästan vad som helst.

I Sydeuropa kan man sätta 70 km/h på en sträcka som består av kurvor och dolda krön där man i bästa fall kan köra i 70 på enstaka ställen ochvara tvungen att sänka till 30-40 i kurvorna. Det är för det mesta heldragen linje så man får bara gilla läget. Omkörningsmöjligheterna är små. Naturen och vägmiljön löser så att bara en gränslös person ger sig på omkörningar.

I städerna löser trafikanterna tillsammans situationerna. Det är många bilar och det tight och intensivt men det finns någon form av oskrivna regler. Man måste vara på tårna. Trafiken flyter på med få incidenter.

Kommer man till mer välutvecklade trafikmiljöer som Schweiz, Österrike, Tyskland så är det mer som man är van vid hemifrån. Värsta landet att köra i där är helt klart Schweiz där man har precis som i Sverige har satt oerhört låga hastighetsgränser i förhållande till vägstandard, trafikmiljö och bilpark. Man blir snabbt understimulerad och uttråkad.

Jag undrar om man i huvudtaget väger in aspekter där trafikanterna tvingas att bli mer aktiva i sin trafikmiljö. Blir den så säker så att folk kan promenera genom stan med nersänkta huvuden över sina mobiler och gå mot rött utan att det händer någon olycka av ren tur och bilisterna håller ett halvt öga på sin mobiltelefon. Då tror jag att man har vaggat in trafikanterna i en falsk trygghet.

Det är inte så världen utanför Sverige, Norden och några av världens i-länder ser ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Noll Vision är passiv säkerhet. En olycka ska inte behöva innebära död eller allvarlig skada men olyckan behöver inte förhindras för att uppfylla Noll Vision! :huvet

Anpassning av hastigheten kräver aktiv säkerhet för att förhindra en olycka. Men det kräver trafikanter med kunskap.
Tragikvärket har, som de flesta företag, en policy att inte anställa chefer med kunskap i det de ska bestämma över, så varför skulle de vilja ha kunniga trafikanter?

Om vi dessutom inte bara ser kejsarens nya kläder utan också påtalar det blir det jobbigt.
För en bilist uppväxt med Noll Vision får det jobbigt när hastighetsgränserna inte är väldigt lågt satta utan kräver anpassning efter förhållandena...:(
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu måste vi verkligen se över våra hastighetsgränser...

09 oktober 23:42, Trafikolycka, personskada, Storuman
Allvarlig trafikolycka E12 Umasjö , hemavan
19.10

E12 Väster om Umansjö

Två fordon i kollision

Personbil och lastbil



Fem personer i personbilen.

Alla i personbilen ska vara Norska medborgare.

1 person konstaterades avliden på plats av läkare.

Två skadade till Rana sjukhus, Mo i Rana, med Norsk ambulanshelikopter.

Två skadade med Norsk mark ambulans till Rana sjukhus, Mo i Rana.

Anhöriga är underrättade och kristeam ska vara på plats på sjukhuset i Mo i Rana.

Åldrar på de drabbade är cirka 17- 27 år .



Skadeläget oklart men minst en person ska vara allvarligt skadad.

Lastbilschauffören fysiskt oskadd.



23.30 Polis kvar på plats

Lastbilen kvar ska bärgas

Ett körfält avstängt tills vidare

Fordonen tas i beslag och Polisen kommer att göra en undersökning för att försöka ta reda på vad som orsakat kraschen. I nuläget oklart vad som hänt

Avsändare
RLC Befäl Michael Saveman
Publicerad
09 oktober 23:46
Till notisen

...så att den norska transittrafiken genom Sverige fungerar.

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
60 km/h säker hastighet?


Det var under den italienska cykeltävlingen Trofeo Bassa Valle Scrivia utanför Milano som den fruktansvärda olyckan var framme.

Den 22-årige Giovanni Iannelli var endast 100 meter från målgång då han, i en hastighet på nära 60 kilometer i timmen, förlorade kontrollen över sin cykel och kraschade in med huvudet före i en stolpe, skriver Daily Mirror.

Enligt tidningen sprack 22-åringens hjälm i kollisionen och sjukvårdare var snabbt på plats för att utföra hjärt- och lungräddning på talangen. Efter en stund anlände en ambulanshelikopter och förde honom till sjukhuset i Alessandria.


https://www.expressen.se/sport/en-tragedi-som-lamslar-och-lamnar-oss-mallosa/
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Cykelhjälm är nog inte avsedd för de hastigheterna........ Kommer nog krav på minst mopedstandard nu, bör även gälla elcyklar för de är ju tillåtna att göra 25 km/h och det är ju lika ruskigt fort som en oreggad moppe. :crash

Nä, men tar det illa hjälper inte MC-standard på hjälmen heller.
Nyckelordet här är nog stolpe - inte hjälm eller ens hastighet.

Därför är det angeläget att rensa vägområdet från farliga stolpar och installationer...


jXSaOsw.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nä, men tar det illa hjälper inte MC-standard på hjälmen heller.
Nyckelordet här är nog stolpe - inte hjälm eller ens hastighet.

Därför är det angeläget att rensa vägområdet från farliga stolpar och installationer...

Stolpe ut liksom :död

Och bländstolpar vid vägkanten bör väl ha x3-2.jpg innan kameran i nollvisionens anda..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top