"Lätt" ironi men undrar ibland om vi inte är på väg åt det hållet...?
Man anpassar inte trafiken efter normalföraren utan efter de sämsta få procenten som ändå inte anstränger sej för att bli hyggligt bra trafikanter....
Nja, inte helt så är det..
Faktisk kan man säga tt det finns en ganska enkel och respektabel logik i hastigheten gränserna - Specifikt när vi i bort samhälle säger att vi över tid inte vill acceptera att någon ska dö eller skadas allvarligt.
ex. en fotgängare, cyklist kan överleva att bli påkörd i up till 50 km/t, därför har vi 50 i städerna (bebyggd område). Fast al vetenskap visar att chansen för att överleva går up hur mycket som helst om du sänker till 40, och det närmar sig "full pott" om vi går på 30. Så vi kommer se en utveckling vart vi sannolikt kommer gå från 50 tills 30!
Vi ser den stora omläggning som man tvingar igenom nu från 90/100 till 80 på vägar utan mittseparering. Anledning, två moderna bilar kan fronta och båda förarna har en chans att överleva, om båda kör i moderna bilar, dvs av hög säkerhets standard. Kör man 90 fungerar det absolut inte med frontal krockar!
----
Att detta är beräknad ut ifrån ett antal krockvålds studier och koll på olika data , bla från olyckor.
Och prater vi motorcykel, släpptas för snart ett år sedan en ny studie från Autoliv och Trafikverket, baseret på data från ca. 2.200 tyske MC dödsolyckor. Studien, vart utförd på ett sätt vart man sökte skapa krockvålds kurvor för MC. Och konklusionen blev att en motorcyklist inte bör köra fortare än 60 km/t - om man vill uppnå en rimlig andel ska överleva. Viktigt att säga att detta är baserat på dagens infrastruktur (i Tyskland, som inte skiljer sig nämnvärdast från vår!!).
Vi kanske tycker att det inte är så extremt problematisk med antal trafikdödade i vår del av trafiken!!
På globalt nivå ökar antal dödade och skadade, 2016 vart det 1.350.000 människor som dog i trafiken. Och det estimeras att närmare 50 miljoner skadades svårt. Trafikolyckor är den största dödsorsak för yngre män upp till 29 års ålder. Totalt set dog flest i bil olyckor 28%, och som nummer två kom 27% på MC (inkl. mopper).
Idagsläget är det givetvist så att MC/moped har gått om den 4 hjuliga personbil, och givetvist kommer världssamhället ha någon typ av fokus på trafiksäkerhets bilden runt motorcykel.
Vi är i Sverige, världssamhällets verkliga föregångs land, som alla tittar på när det rör sig om trafiksäkerhet. Därför är det faktisk ganska viktigt för alla som kör MC, vad som besluts och görs i Sverige. Även om vi på EU nivå, ligger som en grå del av mittskicket runt MC trafiksäkerhet.
Även om vi tar bort den del i dödsolyckorna utan körkort (30-40%), så är vi inte bäst i klassrummet.
Vi kan vara överens att säga att vi behöver hjälp av samhället med förbättringar för MC ute i trafikmiljön, men vi behöver definitivt också själva ta oss i kragen!