Noll vision - i praktiken

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att det är ett större problem att de som ansvarar för trafiksäkerheten på vägarna (höga tjänstemän på Tragikverket) sällan ens kör bil. De cyklar ju. *

Är ute och cyklar, kort sagt.

Sedan finns det ett större problem och det är att man styvnackat vägrar ens diskutera att man skulle vara fel ute i enskilda struntsaker, exempelvis om en hastighetsskylt bör stå 150m INNAN en 90-gradersböj istället för EFTER. I en nypande kurva där många kört av och några faktiskt också dött. Åtgärden tar några timmar och kostar knappt något.

SMC centralt med Maria och dansken i spetsen har vittnat om hur svårt det varit - och är - att TROTS ÖVERTYGANDE EVIDENS få Tragikverket att upphöra med bruket av vajerräcken då det är bokstavligen livsfarligt för precis alla trafikanter förutom personbilister som kör Max 80 km/h på torr väg sommartid. Vansinne.



*Källa: dylika i bekantskapskretsen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och som lök på laxen sitter en väldans massa folk och stirrar i sina mobiltelefoner under körning. De kunde lika gärna haft porslinsögon. Det händer ofta dessutom att man i en korsning sitter och väntar på att de på andra sidan ska köra över eftersom man själv ska svänga och de ska rakt fram. Till slut får man köra ändå, eftersom den mötande inte fattar att de har företräde, de kan helt enkelt inte trafikreglerna. Ofta, men inte alltid är det en kvinna i slöja av arabmodell som kör. Man blir nästan konspiratorisk och undrar om det är nån slags trafikinkvotering som pågår, där det gäller att godkänna så många nysvenskar som möjligt som trafikanter. Sedan är det en uppsjö av vanliga svenskar som glor i luren istället för på vägen. Numera får man köra om med extrem marginal eftersom föraren ofta blir störd i sitt surfande och rycker till i ratten så bilen är på väg att fläska över på fel väghalva. Detta beteende har eskalerat de sista 10 åren, så man undrar ju hur statistiken ser ut om ytterligare 10 år.
Vad gäller mellanösternninjor så har jag hört att det inte alltid är den som får körkortet som kör upp.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Och som lök på laxen sitter en väldans massa folk och stirrar i sina mobiltelefoner under körning. De kunde lika gärna haft porslinsögon. Det händer ofta dessutom att man i en korsning sitter och väntar på att de på andra sidan ska köra över eftersom man själv ska svänga och de ska rakt fram. Till slut får man köra ändå, eftersom den mötande inte fattar att de har företräde, de kan helt enkelt inte trafikreglerna. Ofta, men inte alltid är det en kvinna i slöja av arabmodell som kör. Man blir nästan konspiratorisk och undrar om det är nån slags trafikinkvotering som pågår, där det gäller att godkänna så många nysvenskar som möjligt som trafikanter.
Intressant betraktelse - satt utanför köpcenter o väntade på hustrun. En bil passerar på gågatan/gångfartsområdet. I den sitter föraren, en tant med slöja, o tittar i telefonen. Inte så ovanligt - det ovanliga var att bilen hade reklamtext "Hannas trafikskola"
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Vad gäller mellanösternninjor så har jag hört att det inte alltid är den som får körkortet som kör upp.
Det är sjukt mycket bedrägerier och skit överallt med identiteter och sånt. Såg en intervju med en svensk entreprenör som var bosatt utomlands, där träffade han ofta på "Svenskar" med många identiteter per individ. Men de ville inte bo i sverige pga vädret, de fick pengar skickade till sig från sverige. Ett brödrapar från ett afrikanskt land som var tvilligar turades om att köra taxi i stockholm som samma person och med samma taxilegitimation. De hade flera identiteter och fick löpande bidrag skickade. Det är förvisso inte så konstigt med tanke på att svenska staten i flera år via sweden.se gjort reklamkampanjer i mellersta östern och annorstädes med generösa bidrag och liknande om de kommer hit. Så att många kommer för att utnyttja systemen till max är väl egentligen något man själv bäddat för. Det är bara det att saker nu nått sådana proportioner att man överallt ser konsekvenserna av det. I trafiken, i vården, i skolan, på anstalterna och inte minst i samhällsekonomin.



 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte världsmästare. Jag ligger bland de 85% som kör bättre än genonsnittet.

Jag hör till dom 80% som kör bättre än 90% av trafikanterna, är jag lite bättre då?

Nej men ska man vara lite allvarlig så kör genomsnittet förjävligt dåligt, så dom sämsta (ja jag har sett några av dom) måste köra förjävligt dåligt får att hålla snittet så lågt.

En parkering utanför en stormarknad eller en återvinningscentral skulle ingå i uppkörningen för bil, för där finns det tamejfan INGEN som kan köra.
Sen bor ju jag i staden med flest cirkulationsplatser per capita, och ändå kan inte folk köra i dom.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
....

Det är tyvärr uppenbart att många aldrig varit norr om Arlanda.

Sådär gjorde de med vägen ut mot landet (söder om Sthlm) för ett par år sedan. Trodde själv att gruset skulle ligga kvar för evigt, men efter ett par månader har det tryckts ner i geggan under. Men under tiden är det överjävligt med stenskott och rullgrus.
Jo, sådana vägar är inte ovanliga här nere i södern. Jag pratade med en snabelbilsförare under hans "arbete" för ett antal år sedan. Han hade kört över 50 000 mil motorcykel och såg inga problem. Varken med gruset eller att det inte var skyltat. :huvet
Det finns massor med dåliga vägar här nere om man inte kör raka vägar. Skillnaden är att det går att "välja" en slät väg med vajerräcken om man inte vill köra kurviga vägar. Det blir lite besvärligare norrut.
Detta som de sysslar med överallt nu kan ju bara gå åt fanders. Sänkta krav för brandmän, sänkta krav för poliser och nu ska det bli lättare att ta körkort. Kan man göra detta överallt utan att kvaliteten och säkerheten blir lidande? Samtidigt som man har en fånig nollvision. På A svarar jag "Nej" På B svarar jag "Jarl Borsén".

Noll Vision kräver okunniga förare! :7peta
Så sänkta krav på våra trafikanter är helt i deras linje.
Tänk om majoriteten av trafikanterna själva kunde anpassa hastigheten efter omständigheterna?
Tänk om majoriteten inte bara kände till trafikreglerna utan även följde dem?
Tänk om majoriteten körde sitt fordon istället för att pyssla med multimediaskärmen?

Jag kör fortare än de flesta. Alltid gjort.
För mig är det en medveten strategi för att hålla mig kvar i livet.

Pröva att kasta ett öga in i bilarna som "håller hastigheten" när ni kör förbi. Vad håller dom på med?

Avlänkade, frånvarande zombies, nacken böjd neråt, telefonen i hand nere nedanför bilens sidolinje - och blicken mil från horisonten.

Farthållare med distansfunktion, lane assist och en övertro till "autobroms" driver utvecklingen åt fel håll.
Folk tror att det är lugnt att hala fram fickunderhållningen när bilen gör jobbet.

Men det är jag som är den stora boven.
Det kan jag stå ut med.

Jag kör sällan för fort men ofta över skyltad hastighet. Jag har också en vilja att överleva men vill inte bara åka med utan köra. Det finns inte med i Noll Vision... :(
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag hör till dom 80% som kör bättre än 90% av trafikanterna, är jag lite bättre då?

Nej men ska man vara lite allvarlig så kör genomsnittet förjävligt dåligt, så dom sämsta (ja jag har sett några av dom) måste köra förjävligt dåligt får att hålla snittet så lågt.

En parkering utanför en stormarknad eller en återvinningscentral skulle ingå i uppkörningen för bil, för där finns det tamejfan INGEN som kan köra.
Sen bor ju jag i staden med flest cirkulationsplatser per capita, och ändå kan inte folk köra i dom.
Det är inte så lätt! När jag tog körkort fanns det bara två! cirkulationsplatser i hela Halland.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte så lätt! När jag tog körkort fanns det bara två! cirkulationsplatser i hela Halland.

1991 byggdes den första i Umeå, 2013 var Umeå landets rondelttätaste stad, och sedan dess har det exploderat.

När dom byggde ringled runt stan för att slippa tung traafik som ändå bara skulle igenom, då blev det för dyrt att bygga planskiljda korsningar, så dom gödslade ringleden med cirkulationsplatser iställer, små cirkulationsplatser i uppförsbacke....

Nu står tungtrafiken där och slirar i uppförsbacken på vintrarna samt kör av i nerförsbacken när det börjar skjuta på och den litauisle föraren i en rumänsk lastbil med utslitna polska regummerade däck försöker bromsa in den överlastade lastbilen där man har skruvat bort bromsnycklarna på dom hjul fär beläggen är slut...

Trafikplanerare kan man bli även om man inte lyckades bygga vägar i sandlådan tydligen.

Den andra halvan av ringleden, som ska gå på andra sidan stan skulle öppnas 2021, men blev underkänd på besiktningen idag...
Men det gör inte så mycket, för den nya bron som skulle byggas över älven lyckades dom tappa så den skenade ut över älvfåran och förstördes, så den är ändå inte klar än...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå att man sänker kraven för att fler ska kunna få ett körkort utan att anstränga sig: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgo6pB/invandrad-forskare-invandrare-kor-samre

Invandrad forskare: Invandrare kör sämre​

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-08-19

Robert Collin om ett dolt problem

Invandrare från Afrika och Mellanöstern är inblandade i minst fyra gånger så många bilolyckor som svenskar.

Det visar en undersökning som gjorts av Mohammad-Reza Yahya, forskare vid VTI i Linköping och själv invandrare från Iran.


Flyktingar som kommer till Sverige får köra på de körkort de har med sig under hela tiden de söker asyl och ett år efter att de fått uppehållstillstånd. Men ingen talar om för dem vilka regler som gäller i trafiken.

MHF:s årliga trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand inleddes i går av forskaren Mohammad-Reza Yahya vid Väg- och trafikinstitutet, som redovisade sin undersökning om invandrare i trafiken.

Reglerna tas inte på allvar​

Han kom till Sverige som flykting för 15 år sedan och talar också av egen erfarenhet:

– Jag hade ingen aning om att man inte får köra berusad. Och i Iran har den företräde som kör in i rondellen. Och hastighetsbegränsningar? På era fina vägar? Nej, det tar man inte på allvar.

Men hans undersökning fick kritik från Integrationsverket och NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

– Vi får inte skapa motsättningar, vi får inte se det som om vissa är bättre och andra sämre i trafiken, sa NTF-chefen Monica Öhman.


Integrationsverket, representerat av statistikchefen Raouf Ressaissi, avfärdade undersökningen:

– Jag tycker inte om undersökningen. Vi vill betona likheterna mellan svenskar och invandrare, olikheterna är utforskade till döds.

– Jag är säker på att de regionala skillnaderna mellan olika beteenden i trafiken är större än de etniska. Det är större skillnad mellan land och stad än mellan svensk och invandrare.

Monica Öhman var tidigare ordförande i riksdagens trafiksäkerhetsutskott och är sedan ett år chef för NTF.

– Jag tror att invandrare till exempel använder bilbarnstol mindre än svenskar, men de vill inte barnen illa. De tror att säkraste platsen är i mammas knä.

NTF gör ständigt olika undersökningar av hastigheter vid skolor, bältes- eller cykelhjälmsanvändning och så vidare. Men aldrig om invandrare.

– Det kanske beror på missriktad omtänksamhet. Men vi får vara försiktiga så att vi inte pekar ut dem, säger Monica Öhman.

Mohammad-Reza Yahya ser trött ut när han hör alla mumla i skägget.

– Om man inte vågar se verkligheten, då lurar man sig själv. Den miljö där folk är rädda att kallas rasister är farlig. Men om vi kan hindra att invandrare dör i trafiken, är vi rasister då?

Allt var så tryggt i Sverige​

Mohammads bakgrund är typisk för många flyktingar.

– Jag hade sett många av mina släktingar och vänner dö i kriget mot Irak. När vi kom till Sverige var allt så bra. Trafiken var så välordnad, bilarna så fina och vägarna breda. Och tvååriga dottern fick ingen bilbarnstol. Inte kunde man väl dö i bilen i det här landet?

– Jag är bombsäker på att inte en enda flykting som kommer till Sverige skulle klara ett enda delmoment av en svensk uppkörning.

På Vägverket tog generaldirektör Ingemar Skogö ändå Mohammads rop på hjälp på allvar.

– Det kan inte vara meningen att den som flyr från kriget ska dödas i vår trafik, sa Skogö och lovade att göra något åt saken.
VTIs rapport: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:673691/FULLTEXT01.pdf

Det här säger väldigt mycket om svensk mentalitet, vi får aldrig någonsin peka ut personer som problem, att kräva något av någon är fullkomligt otänkbart. Och skulle det mot förmodan skapa problem att släppa ut en stor mängd personer utan kunskaper om svenska regler, erfarenhet av svensk trafikmiljö eller svensk beteende i trafiken, så löser man det genom att sänka hastighetsgränserna, sätta upp lite vajerräcken och sänka kraven på övriga så att ingen sticker ut :huvet Och resten löser man med strutsmentalitetspajkastning, statistikern på Integrationsverket och NTF-chefen gör.

Hade inte en väldigt mycket enklare och billigare lösning varit att kräva omtagning av körkortet för att få köra bil i Sverige? Jag har väldigt svårt att se problemet med det, för permanent boende här som kör svenskregistrerade bilar.

Eller ska vi övergå till att man fyller i ett webformulär och får ett körkort med alla behörigheter, så att ingen ska behöva känna sig kränkt för att dom inte har lärt sig allt man behöver för att få respektive behörighet? Med tillräckligt låga hastigheter, ISA och vajerräcken överallt är det ju fullt möjligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

En vädermässig skitsommar. Jag antar att Badsäkerhetsverkat kommer konstatera att färre drunknade också samtidigt som den del av vården som hanterar välfärdssjukdomar kommer notera en svag ökning med lite eftersläpning?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon på Trafikvärket har just nu arbetsuppgiften att anknyta dom siffrorna till fler kilometer mitträckesväg och sänkta hastigheter. Garanterat.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Apropå att man sänker kraven för att fler ska kunna få ett körkort utan att anstränga sig: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgo6pB/invandrad-forskare-invandrare-kor-samre


VTIs rapport: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:673691/FULLTEXT01.pdf

Det här säger väldigt mycket om svensk mentalitet, vi får aldrig någonsin peka ut personer som problem, att kräva något av någon är fullkomligt otänkbart. Och skulle det mot förmodan skapa problem att släppa ut en stor mängd personer utan kunskaper om svenska regler, erfarenhet av svensk trafikmiljö eller svensk beteende i trafiken, så löser man det genom att sänka hastighetsgränserna, sätta upp lite vajerräcken och sänka kraven på övriga så att ingen sticker ut :huvet Och resten löser man med strutsmentalitetspajkastning, statistikern på Integrationsverket och NTF-chefen gör.

Hade inte en väldigt mycket enklare och billigare lösning varit att kräva omtagning av körkortet för att få köra bil i Sverige? Jag har väldigt svårt att se problemet med det, för permanent boende här som kör svenskregistrerade bilar.

Eller ska vi övergå till att man fyller i ett webformulär och får ett körkort med alla behörigheter, så att ingen ska behöva känna sig kränkt för att dom inte har lärt sig allt man behöver för att få respektive behörighet? Med tillräckligt låga hastigheter, ISA och vajerräcken överallt är det ju fullt möjligt.
Tog 3-månaders körkort i Kina för ett antal år sedan.
Intressant upplevelse, frånsett en enorm pappersexcercis med översättning av allehanda svenska dokument så bestod "provet" i läkarundersökning (vikt, längd, hörsel, syn, färgseende, blodtryck och muskelstyrka i händerna) - därefter 1 timme tv-tittande där man fick se hur farligt det var i trafiken (filmer från övervakningskameror) - sedan var det fixat.

Nu är reglerna lite annorlunda för kinesiska medborgare, där krävs bla uppkörning, men det märks inte i trafiken. Vemsomhelst från mellanöstern skulle smälta in i den trafiken, frånsett att kineser inte blir kränkta om de blir omkörda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vemsomhelst från mellanöstern skulle smälta in i den trafiken, frånsett att kineser inte blir kränkta om de blir omkörda.

Jo, taxin från Arlanda till kontoret kan onekligen vara en intressant upplevelse. Häromsistens inträffade just detta då min taxichaufför blir omkörd av en annan taxi redan på utfarten från Arlanda. Sedan spenderas halva resan med att jaga ikapp taxin som körde om, bara för att kunna "ge igen" genom att köra om honom...Den andra halvan av resan spenderades med att klaga på hur dåligt alla andra kör...samtidigt som blinkersen för att svänga höger var på hela tiden...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, taxin från Arlanda till kontoret kan onekligen vara en intressant upplevelse. Häromsistens inträffade just detta då min taxichaufför blir omkörd av en annan taxi redan på utfarten från Arlanda. Sedan spenderas halva resan med att jaga ikapp taxin som körde om, bara för att kunna "ge igen" genom att köra om honom...Den andra halvan av resan spenderades med att klaga på hur dåligt alla andra kör...samtidigt som blinkersen för att svänga höger var på hela tiden...
När jag flyttade upp till mälardalen så var taxi fredade, för man visste aldrig om det skulel hoppa ur en arg arab och vifta med ett skjutvapen om man gjorde dem arga.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare bevis på Trafikvärkets kompetens…

 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ytterligare bevis på Trafikvärkets kompetens…

De kommunicerar att de ska lösa in husen och att de boende ska köpa nytt. Sen löser de inte in dem, men det är otydlig kommunikation som är problemet, medan husägarna står med dubbla boenden och mer av typen monetära bekymmer. Det är nog kommunikationen mellan hjärna och tunga hos tanten som är defekt.

Men det är givetvis bra med ett boende i reserv, även om det inte var planerat. Det borde kanske dubbelhusägarna tänka på.

"– Jag tycker vi varit så tydliga vi bara kan men på något sätt måste det ha blivit ett missförstånd här och det måste vi ta till oss och vara ännu mer tydliga i kommunikationen framöver, säger Maria Erlandsson som är enhetschef vid Trafikverket."
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, men nu var det ju bara 7 av 10 husägare som hade hört fel och rusat iväg och köpt sig ett extrahus på eget bevåg.

Knappast Trafikverkets fel.
Det heller...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top