Rv 50, norr om Falun.
Den kallas för Bergslagsdiagonalen, och är en trevlig väg när man skall norrut på hoj. Öppna, trevliga sweepers med förutsägbar radie och ibland böjar över krön.
Men...
View attachment 498149
...fartkamera i ytterkurva?
Alltså, man kan tycka vad man vill om fartkameror. Att vråla att man "våldför sig på våra vägar" nyttar inte så mycket till.
Vi har dessa plåtpoliser sedan snart 3 decennier tillbaka. Det jag vill sätta fokus på är hur dom placeras ut.
Noll Vision trumfades igenom med argument som att det skulle skapas "säkra avkörningszoner", och man började faktiskt med att avverka trädstammar intill vägarna, spräcka och ta bort jättekast inom vägområdet och skrota bort utskjutande ytor i bergskärningar.
Men, snart nog blev det för jobbigt.
Det fick vara. Noll Vision riktade in sig på räcken istället. Räcken och fartkameror.
Fartkameror och räcken. Det var så långt kreativiteten räckte.
Nu bygger man istället upp dödliga hinder. Inom vägområdet!
Det är helt vansinnigt! Mindre än 4 mil från Tragikverkets huvudkontor i Borlänge skapas det dödsfällor åt oskyddade trafikanter. I en ytterkurva.
Ibland dyker det upp räcken. I efterhand - inte sällan efter att första kamerastolpen körts ner av en lastbil.
Blir det bättre för oss då? Nej!
En stolpe för kameran och en stolpe för anslutningen blir istället till 30 ståndare för att bära upp räcket. 30 stolpar, var och en dödligt farligt för oss motorcyklister.
I en ytterkurva. Och ingen reagerar.
Noll Vision.
Sjukt. Verkligen helt jäkla sjukt.