Nordkorea – någon som varit där?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Förvånade mig (av någon anledning) hur detaljerad den nordkoreanska infrastukturen går att se på Google Maps. Förvånade mig mindre hur jävligt det ser ut. Fy fan! Är det bostäder vid länken nedan? Ser ut som...ett skitigt koncentrationsläger. Någon som varit där och sett misären på plats? Eller får man som utomstående bara se det allra bästa? Fasaderna?

https://maps.google.se/maps?q=North...ar=Demokratiska+folkrepubliken+Korea&t=h&z=17

Charmigt bostadsområde:

https://maps.google.se/maps?q=North...ar=Demokratiska+folkrepubliken+Korea&t=k&z=18

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har varit där. Typ 5 meter in :)

Här på fotot nedan ser man gränsen som en betongrand i mitten. Jag har tagit bilden.

CIMG1172.jpg

Last edited:

tkdrille

Guest
De är väl nästan bara där turisterna får vistas som de är pampigt och jäkligt snyggt? Resten får man väl inte se.

Var för nån månad sen en buss körde in i slummen med ett gäng journalister eller vad de var. Blev nog ett jävla liv på dem =)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Vice Guide har intressant reportage därifrån för turister.
Tomma hotell, tomma vägar, alltid eskorter var man än går osv.

Del 1

Del 2

Del 3

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
De "bostadsområden" som syns på bilderna är med största sannolikhet arbetsläger. De skulle tydligen vara ett av de länder i världen där dessa läger är vanligast. Storebror Kina var väl de som var värre.
Kommunism is da shit!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De "bostadsområden" som syns på bilderna är med största sannolikhet arbetsläger. De skulle tydligen vara ett av de länder i världen där dessa läger är vanligast. Storebror Kina var väl de som var värre.
Kommunism is da shit!

Skulle även kunna vara ett miljonprojekt med slum.

Kommunism is da shit!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Kommunism is da shit!
Se på Kina som kommer att överta platsen om världens största ekonomi från USA. Kommunism behöver inte stå i motsatsförhållande till materiellt västånd. Nordkoreas problem är väl att det är en paranoid stat som har valt att isolera sig.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Se på Kina som kommer att överta platsen om världens största ekonomi från USA. Kommunism behöver inte stå i motsatsförhållande till materiellt västånd. Nordkoreas problem är väl att det är en paranoid stat som har valt att isolera sig.
Nåja, "välstånd", hur definierar du det?
Att blanda begrepp som välstånd och storlek på ekonomi är inte så relevant om nu inte syftet är att blanda ihop korten...

BNP per capita ger nog en mindre dålig bild av hur folket har det rent ekonomisk och det lär nog dröja ett bra tag innan Kina når upp till de nivåer som är typiska i Västvärlden...

Kina: ca:$9000
USA: ca: $47000
Sverige ca:$40000

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kommunism is da shit!

Jag skulle inte ha nåt emot arbetsläger i Sverige. Finns många som skulle må bättre av ett sånt än att sitta i ett svenskt lyxfängelse.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag skulle inte ha nåt emot arbetsläger i Sverige. Finns många som skulle må bättre av ett sånt än att sitta i ett svenskt lyxfängelse.

Jag tycker man skulle införa straffarbete. Då blir det ett straff på riktigt och samhället kan
faktiskt samtidigt ha en liten nytta av sina fångar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tycker man skulle införa straffarbete. Då blir det ett straff på riktigt och samhället kan
faktiskt samtidigt ha en liten nytta av sina fångar.

Visst kan man principiellt vara pro den tanken men visst väcker det frågor om osund konkurrens, förlorade arbetstillfällen och vad man faktiskt skulle kunna betro kriminellt belastade med för uppgifter.

Jag är kluven. Hur skulle det se ut?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Visst kan man principiellt vara pro den tanken men visst väcker det frågor om osund konkurrens, förlorade arbetstillfällen och vad man faktiskt skulle kunna betro kriminellt belastade med för uppgifter.

Skulle funka ypperligt på småbrott bland ungdomar, typ plocka skräp eller liknande.

Med förhärdade brottslingar skulle det inte funka särskilt bra.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag såg det i Sibirien. De fick bygga vägar med hackor och spadar.
När vi bygger vägar i Sverige tycker jag mest man ser stillastående entreprenadmaskiner som väntar på bättre tider, sällan men ser någon som jobbar. Kanske därför det tar 4 år att bygga 5 km motorväg?

De kan bygga vägar, plocka skräp, sanera klotter, klippa vass med sax eller vaffan som helst.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När vi bygger vägar i Sverige tycker jag mest man ser stillastående entreprenadmaskiner som väntar på bättre tider, sällan men ser någon som jobbar. Kanske därför det tar 4 år att bygga 5 km motorväg?

De kan bygga vägar, plocka skräp, sanera klotter, klippa vass med sax eller vaffan som helst.

Fast det innebär att man (staten) lagför fler brottslingar när det behöver byggas vägar.

Skall det funka skall det vara meningslöst arbete som ingen kan tjäna på.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fast det innebär att man (staten) lagför fler brottslingar när det behöver byggas vägar.

Skall det funka skall det vara meningslöst arbete som ingen kan tjäna på.

Jo, arbete som samhället tjänar på.
Såna saker som annars inte görs. Vägbyggen och plocka hundbajs i parker tex.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Är inte speciellt intresserad av att resa utrikes alls... men Nordkorea har jag en hemlig dröm om att besöka någon vacker dag faktiskt..... så sjukt bizarrt så jag vill uppleva det :)

Hoppas det inte blir en stor grusgrop nu :näsblod

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tror det blir för dyrt. Du kan nog sätta exponent på dagens kostnader med den apparat som skulle behövas för att trygga allmänheten. Det är klart att de skulle kunna tvätta bropelare och bergväggar fria från klotter men i stan går det nog inte att genomföra på ett säkert sätt förutom att klottersaneringsföretagen förlorar sysselsättning. Däremot kunde man med fördel använda grisfösare på såväl klotterkonstnärer som hundägare som åsidosätter sitt självpåtagna ansvar. Hundar med för den delen. Visst är jag djurvän men det handlar mer om drägliga förhållanden för nyttoboskap, dvs mat och kvaliteten på densamma.

Det där med vass och sax är jag med på förutom att jag tycker de kan få nöja sig med nagelsax. Ren säkerhetsåtgärd naturligtvis. De kan börja i "Hammarhavet", alltså vattenrike utanför Kristianstad. Dyngigt, midjedjupt och med en helt unik insektsflora! Sen finns det ju de som försöker försörja sig på vassröjning. Dessa ska vi inte förstöra för.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo, arbete som samhället tjänar på.
Såna saker som annars inte görs. Vägbyggen och plocka hundbajs i parker tex.

Stat och företag tjänar redan tillräckligt på kriminella utan att behöva motiveras till att skapa fler.

Hundskit må vara, men t.ex vägbyggen är nog fel väg.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping