Video Nordschleife Touristenfahrten 2012

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
man undrar ju hur vissa tänker...grym film dock :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man får helt klart flashbacks från de turistkörningar man själv gjort :tungan

Fast numera vet det fan om jag skulle våga köra där med hoj längre. För mycket glykol-spill och andra trafikanter för att det skall kännas säkert.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Här är en bana! Har du inte kört förr? Gasa satan så löser det sig nog ;)

4:47 Fattar inte hur hayabusan gick omkull? Lugnt o fint bra gaskontroll. Måste varit något spillt där.

En av riskerna åka på sådant här, skulle vara en upplevelse uppleva ringen, men tack vara sådanna omständigheter så känns det inte värt det(även om detta kan inträffa i trafiken med...)

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
det är risk att leva också..varför ringen är så kul..det är en chans att man inte kommer hel därifrån..men så är det med allt..

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Ducati 848 -08
Måste vara halt i på det partierna behövs inte mycket för att det ska släppa tänkte på den svarta mcn tex. Eller är det precis när folket kommer ut och har kalla däck?

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Måste vara halt i på det partierna behövs inte mycket för att det ska släppa tänkte på den svarta mcn tex. Eller är det precis när folket kommer ut och har kalla däck?

Det är nog summan av allt; spill, kalla däck, körstil, gaskontroll, SMC-kedja™ osv...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tycker att man kan se att någon av förarna ställer upp sin bil i sladd med flit. Men allt för många kör över sin egen förmåga nere på ringen. Kör man där tillräckligt länge är det nog bara en tidsfråga innan det inträffar någon incident.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Fullt av idioter fanns det iaf. Separerar de någonsin bilar och mc på den banan? Räcker ju att någon slutar tänka i en sekund för att dödsolyckan är ett faktum...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fullt av idioter fanns det iaf. Separerar de någonsin bilar och mc på den banan? Räcker ju att någon slutar tänka i en sekund för att dödsolyckan är ett faktum...

Man separerar inte under själva turistkörningen. Då är det verkligen stora hastighetsskillnader och många olika fordonsslag. Några är ute efter att slå rekord och andra söndagskör. En livsfarlig kombination. Vill man slippa det här finns det avskilda bandagar någon arrangör hyrt banan för antingen mc eller bil. Väl värt sina pengar i mina ögon faktiskt.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Läskigt halt, hade inte många drömmar om ringen och nu är det ännu mindre :/

Och det lär ju knappast vara en tillfällighet att han står o filmar där, vissa partier lär ju vara mer händelserika än andra. :yoparty

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läskigt halt, hade inte många drömmar om ringen och nu är det ännu mindre :/

Och det lär ju knappast vara en tillfällighet att han står o filmar där, vissa partier lär ju vara mer händelserika än andra. :yoparty

Det är en speciell atomsfär runt ringen. Är du det minsta motorintresserad tycker jag att du ska åka dit bara för att ha upplevt det. Man behöver inte köra ett enda varv för att få behållning av stället. Risken är dock att du får en blodad tand om du gör det. Det är nämligen ingen tillfällighet att det är så många som vallfärdar dit år efter år och loggar totalt tusentals varv.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Det är en speciell atomsfär runt ringen. Är du det minsta motorintresserad tycker jag att du ska åka dit bara för att ha upplevt det. Man behöver inte köra ett enda varv för att få behållning av stället. Risken är dock att du får en blodad tand om du gör det. Det är nämligen ingen tillfällighet att det är så många som vallfärdar dit år efter år och loggar totalt tusentals varv.
Jo jag vet att det finns en stor fanboykrets, jag är ju uppvuxen med bilfolk (zatzy/Lazzat) å där finns det ju gott om folk med ringen som svanktatuering.
Massor av vänner älskar även att köra ringen i tvspel, om jag körde nåt så är det gp banan :)
Men jag förstår vad du menar, det skulle antagligen vara hysteriskt kul om jag väl kunde få in bansträckningen i min trånga skalle. Det vore ju trist att klota bara för att man inte kom ihåg att det var ett krön innan den där dumma böjen.. Sen uppenbart pissfäste på det.. :/

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fästet på ringen är inte sämre än på någon annan bana, förutom när det är blött.
Men då får man inte köra mc på banan.

Anledningen att folk kör av hela tiden är att banan är så mycket snabbare än folk kan hantera.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Fästet på ringen är inte sämre än på någon annan bana, förutom när det är blött.
Men då får man inte köra mc på banan.

Anledningen att folk kör av hela tiden är att banan är så mycket snabbare än folk kan hantera.

Så det gulflaggas och sopas varje gång nån haft en liten sväng bredvid banan? Och alla som kör av får åka skamkärran till depån och tvättas innan dom tillåts ut på banan igen? Verkar vara en jävla logistik för det. För så är det väl på andra banor?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så det gulflaggas och sopas varje gång nån haft en liten sväng bredvid banan? Och alla som kör av får åka skamkärran till depån och tvättas innan dom tillåts ut på banan igen? Verkar vara en jävla logistik för det. För så är det väl på andra banor?

Nej det gör det inte. Men det är inte värre än att åka på en bankörning efter gatebil.
Men stannar en bil på banan så forslas den bort.
Flaggvakter finns det.
Man får reka ett varv innan och hålla koll på informationsskylten samt prata med andra förare om hur banan är.
Sen att det fortfarande är ett risktagande är något man får vara förberedd på.
Den kallas inte för Grüne Hölle förutan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På turistkörningen finns det inte så många fysiska flaggvakter. Man har istället ett elektroniskt skyltsystem som varnar för väta, spill på banan, olyckor, vägbyggen etc. Det gäller att vara vaksam för rätt ofta kommer varningen väl sent. Ibland alldeles för sent. Har själv kommit i spill och känt att bilen inte vill styra in i en kurva. Gäller att ha huvudet kallt då och inte göra något panikartat.

En vanlig bandag med bil eller motorcykel känns betydligt säkrare än turistkörningen på ringen. Det finns några enkla förhållningsregler som att man kör om till vänster. Men i övrigt är det djungelns lag i princip. Man ska ha stor respekt inte bara för banan utan även för det klientel som är ute samtidigt som en själv. Alla har inte särskilt många hjärnceller och respekt för andras välbefinnande. De tror fortfarande att de sitter hemma och spelar GT5 på sin PS3.

Beklagar för egen del att man inte var där redan för 15 år sedan innan alla självutnämnda bilgudar skulle hitta dit med hjälp av Top Gear.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Mitt tips är att kör på vardagarna och skita i helgerna ! , det är mycket lugnare på vardagskvällarna och man får lätt fria varv om man kan hålla lite tempo, helgerna är piss då det är 7 miljoner turister (folk som inte kan köra bil mer än fram och tillbaka till jobb) och annat fylle som ligger i vägen!

samt att skita i det överhuvudtaget om det är fuktigt, då det oftast e svinhalt då det är si och så med oljesaneringen. ( därför bör man vara på platsen ett par dagar så man inte känner sig stressad och tar onödig varv)

Men annars e det bara att gasa. men skynda långsamt ... !

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024