Norge-resa 2025

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Nu är jag tidigt ute men vi diskuterar olika semesteralternativ här hemma.

Har velat åka till Norge en längre tid men av olika anledningar har det inte blivit av.
Vet att det finns flera här som åkt en hel del i Norge så jag vill gärna ha era synpunkter och åsikter.

Har gjort en halvslarvig rutt i googlemaps som garanterat min navigator på Bmw'n kommer rata och lura iväg mig på sidospår.

I grova drag tänkte jag åka till Lysnebotn och ta färjan därifrån sedan jobba mig uppåt mot trollstigen och Atlanderhavsvägen sedan hemåt.

Är ute efter fina vägar och vackra vyer.🙂

Premisserna för resan är att dagsetapperna bör vara rimliga då frugan sitter bakpå och det är semester så vill stanna och kolla på saker med.
Tänker att mindre kurviga vägar med semestertrafik gör att man kanske inte hinner så långt varje dag.

Boende är på hotell, stuga, bnb.

Är rutten ok?
Hur ser det ut med boende och bensinmackar längs vägen?
Är det något speciellt jag bör tänka på?

Biter jag av för mycket?

20240612_001808.jpg

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
När man inget vet om planerad mängd dagar... är det svårt att veta om det är mycket eller lite.
En vecka här är tex rätt lugnt... tre dagar... nä.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Tycker det där ser bra ut! Atlanthavsveien är i mitt tycke inte så jättewow. Men området kring Trollväggen, Åndalsnäs (ta kabinbanan upp på berget, otrolig utsikt!) Ålesund, samt Geiranger är ett måste! Mycket turister i Geiranger om kryssningsfartyg ligger inne, men mysigt ändå. Åk upp till utsiktspunkten Dalsnibba, då har du 1500 höjdmeter över Geiranger och fjorden. Givetvis måste ni ta en båt eller färja ut på fjorden, vattenfallen där är galet fina och spektakulära!
Att tänka på; allt som är gott är dyrt! En läsk på Norges motsvarighet på Rusta går på 30-40kr. En halvliter 4%öl 40-50kr i butik.
Vädret är klart nyckfullt. Vi var där med husvagnen islutet på juni, 27grader varmt och inte en droppe regn på en vecka. Har nog inte hänt sedan vikingatiden..
Lycka till!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Både Gamla Strynfjällsvägen och Aursjövägen (ät en våffla på cafet vid dammen) ligger i närheten av din rutt och är värda att åka.
OBS grusväg men inte ganska snälla sådana.
1727868842315.png
1727868803123.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Rutten ser bra ut. Folk tycker ju olika t ex att Trollstigen är överskattad. Att det bara är köer och att vägarna är fulla av husbilar.
Jag har inte haft några problem med trafiken. Nu håller jag norskt tempo dvs 80-90 och har inget problem med omkörningar. Är man inne i 80-lunken så känner i alla fall inte jag någon stress. Du blir heller inte omkörd ifall det nu stressar dig.

Jag har bara campat. Folk har tidigare rekommenderat att boka camping. Det har aldrig behövts. Det finns campingar i överflöd. Hur det är med stugor och hotell vet inte jag.

Soppamackar är inget problem. Min Kawa har en räckvidd på ca 17-18 mil. Endast 98. Funkade fint till och från Trondheim. I Sverige fick jag ta fram reservdunken en gång för att jag vägrade tanka 95. Jag tror inte att ni får problem med soppatorsk.

Dessa delmål är ok men för min del är ”transportsträckorna” lika fina och roliga att köra. Fantastiska vyer. Trollstigen, Geiranger och Dalsnibba åkte jag. Fast jag åkte inte betalvägen där vid Dalsnibba. Synintryck overload. Bra att ha den kvar, eller är det bara en kort snutt till ännu längre utsikt? Väg 15 till Otta tycke jag var fin.

Sen kan ni dela upp trippen i två turer om ni tycker att det blir för mycket.

Lillehammer-Hamar-Oslo kan man gärna undvika.
Att vägen ut till Atlanterhavsveien är småtråkig får man stå ut med. Kul att se bron och att köra på den.

Att ölen kostar 50 spänn på Coop är ändå prisvärt. Jag tankade 95 en gång för 24,60 och en flaska kolsyrat vatten 40 spänn. Tjejen som jobbade där kom ut när jag tankat klart och sa att jag måste ta av mig hjälmen! Jag hade redan betalat soppan?! Regler sa hon. Jag skulle ändå in och köpa vatten, det var 30 grader drygt. 40 spänn. Jag berättade att det var det dyraste vattnet jag någonsin köpt. 22 spänn tog mackarna i Sverige då. Nåja vi var ändå glada och trevliga.

Kanske är det dyrt i Norge men mina resor kostar inte så mycket. En meny på donken kostade 165 spänn när den samtidigt kostade 100-105 i Sverige.
Middag på krogen och hotell för två pers, ja det är nog rejält dyrt. En stor stark i Bergens hamn 2010 kostade 95 norska!

Hur det är att köra BMW med skjuts och packning på dessa vägar har jag ingen aning om men överlastade tyskar är det gott om så det är säkert helt okej.

Fan nu blev jag sugen igen. 🙂

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Hur det är att köra BMW med skjuts och packning på dessa vägar har jag ingen aning om men överlastade tyskar är det gott om så det är säkert helt okej.

Fan nu blev jag sugen igen. 🙂

Tack för alla tips och synpunkter hitills. 🙂

Kostnaden är ju en del av att vi börjar titta på det här redan nu för att göra allt man vill på en sommar kanske inte är möjligt.

Bmw'n är en av de bästa hojar jag ägt så sjukt välbalanserad även med packning och skjuts.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Vill du bo på hotell så ör mycket uppbokat redan mars/april.
Kan vara klokt att boka första natten i god tid.
Utsiktsberget i Åndalsnes är inget i dåligt väder Ca 1000 norska!!
Om du vil göra Oslo så är rutten ok. Om inte så välj färjan vid
Sandefjord-Strömstad

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Sandefjord-Strömstad

De senaste semestrarna har vi gjort så att när vi bestämt oss för vart vi ska åka så bokar vi alla hotellen längs rutten så det är klart.
Det behöver man som du säger göra väldigt tidigt eftersom mycket blir uppbokat.
Fördelen är att det tar bort stressen att leta boende när man sen är ute och åker.

Nackdelen är att man blir låst på ett speciellt datum så det går inte att åka efter vädret.

Jag stressar mig mer över att missa något.
Känns som efter varje resa jag gjort så är det alltid nån som frågar, var ni där eller såg ni det där?
Varpå jag svarar, näe..

Så jag är tacksam för alla tips och förslag på sevärheter osv från er som varit där och kört tidigare.🙂

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har aldrig bokat något i förväg. Det skulle stressa mig. Jag gillar inte måsten. Jag vill kunna köra till det räcker för dagen. Avvika från dagens rutt om jag vill. Handla frukost och ev middagsmat och öl. Kolla efter campingar. Eller så har man redan kollat upp.
Visst har det hänt att man får åka vidare pga fullbokade hotell eller campingar som stängt för gott eller inte öppnat för säsongen. Har dock inte hänt mig i Norge.
Jag är inte driven av mattider utan kör till 17-19-20 och har då ett par timmar att kolla Google och leta camping. Det där är inte så uppstyrt utan ger sig bara.
I Norge är det inget problem. Små mataffärer utmed vägarna och skyl för rum, hytter och camping finns i stort sett överallt.
”Nä jag tar nästa, nej nästa, nej…”

Det Norge har ser man från hojen. Hela tiden. Visst finns det saker man kan fotvandra till Predikstolen t ex. Inte min grej.

Det jag kanske missat i Norge såhär efteråt är att jag inte haft någon base camp där tältet står några dagar medan jag åker runt. Vet inte riktigt var det skulle vara. Nere i Europa har jag gjort så flera gånger. Kanske Oslo då.
Jag tänkte ”göra” Bergen men jag tog mig till hamnen som var målet. Åkte lite fel stan och var nöjd efter det. Vägen från Bergen är lika fin som vägen dit. Samma väg ju. Mmm med andra vyer.
Bergen får 6.000 mm regn om året. Kolla vädret om ni ska dit.

En annan väg. Ingen ”måste-attraktion”. Bara fint.

IMG_0689.jpeg

Man stannar och käkar en banan, lyssnar på tystnaden, tar in det som ändå inte framgår på en bild.
Det kommer en bil på avtagsvägen. Ett äldre norskt par. Kvinnan nickar och ler. Jag med. Vi fattar.

IMG_0684.jpeg
Där försvinner kvällssolen tidigt. 30-31 grader så det gör inget. Tre iskalla 50-kronors öl från Coop femhundra meter bort.

IMG_0682.jpeg
Byns bäck. Helt ok promenad. Lilla Röldal har två campingar. Nu har jag sovit på båda. 🙂

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Atlanthavsvägen är väl en väg som man måste ha varit iallafall en gång. Annars är det väl bortkastad tid och pengar.(varit där två gånger) Vet inte hur det är nu men, kostade bron dit och båt därifrån(tunnel idag).

Ska man söka en tråkig väg hem så har du hittat den. Kanske Norges tråkigaste? Hellre söder om Dombås och sen neråt efter väg 51 och norr om Oslo mot Sverige.

Dit kan man ju ta tunneln under Oslofjorden. Mot Dalen sen eller kusten mot Stavanger bl a inte helt tokig väg, Nordsjövägen.

Från Lysebottn mot Odda. Laerdaltunneln om du inte åkt den, annars över gamla vägen. Efter tunneln antingen vänster, färja Kaupanger och mot Lom(Fossbergom) över Jotunheim. Eller, höger efter tunneln mot Övre Årdal och köra Tindevegen) till Lom.

I Lom är det rätt bra att övernatta. Hojjar som ska norr, syd, väst och öst passerar rondellen där. Brukat sitta där, dricka bärs och glo på hojjar som passerar.

Geiranger, Trollstigen, Åndalsnäs. Aursjövägen tillhör mina top 5 vägar i Norge, grym väg.(...har betat av alla vägar i norr tills man måste vända samt varit i alla områden i syd)

Sju dagar räcker gott. Har kört med Zoomer 50cc(topfart 45 på mätaren) från Boden, Aursjövägen, Trollstigen, Stavanger, Lysebottn, Dalen, Stockholm, färja H-fors, Vaalimaa(gränsen ryssland, Boden, totalt 420 mil. Tog mig 14 dagar, varav en av dessa dagar drack jag bara öl! :)

1728020527123.jpeg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har läst om att man ”måste” regga sitt registreringsnummer som mc för att slippa bilpriser på färjorna. Och att det inte går att betala på färjan.
Jag kanske missuppfattade det. Man kan göra så och betala hemma i efterskott.
Men det går alldeles utmärkt att betala färjorna med kort ombord.

Googlade också.
IMG_0970.jpeg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Trevligt att promenera upp till Preikestolen, Gjort det 2 ggr med 10 år emellan.
Första gången var det kanonväder och vi sprang upp i kallingarna. Tag mer vatten än vi med er. Borde haft mer än en halvliter2 personer.
Andra var det lite tråkigare väder men ändå uppehåll. Vi var fler och knallade upp i skinnställ. Rekommenderas inte. Ändå mäktigt men inget mot första.
Promenaden upp är inte helt oäven den heller.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trevligt att promenera upp till Preikestolen, Gjort det 2 ggr med 10 år emellan.
Första gången var det kanonväder och vi sprang upp i kallingarna. Tag mer vatten än vi med er. Borde haft mer än en halvliter2 personer.
Andra var det lite tråkigare väder men ändå uppehåll. Vi var fler och knallade upp i skinnställ. Rekommenderas inte. Ändå mäktigt men inget mot första.
Promenaden upp är inte helt oäven den heller.
Plus ett på den, väldigt trevlig promenad och härlig utsikt på toppen! 👍
Sprang barn och hundar löst ute på "tårtbiten". 🫣
Halvvägs upp finns en liten sjö man kan bada i.
Bilden är från 2014 då vi promenerade upp i strålande solsken.
Tog knappt tre timmar har jag för mig och var bitvis rätt brant.
20140707_184801_Preiköstolen_3.jpg

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Nu har jag kollat på knutters fredagslive, svept en öl och varit ute och fryst fingrarna av mig promenerat med jycken.
Börjar bli ruggit nu..

Ni ska ha ett stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter och synpunkter.
Känns som det finns en hel del matnyttigt som jag får försöka sammanställa.🙂

Kommer ni på nått mer eller om andra vill dela med sig av sina upplevelser så fyll gärna på, all info är bra info.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Sandefjord-Strömstad

Om färjan, den har trappats ner betydligt sista året pga ekonomi så första avgången är inte förrän 13-1330 isch.

Smidigare alternativ enligt mig är moss-horten färjan. man tar då småvägar från gränsen in till Moss

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Om färjan, den har trappats ner betydligt sista året pga ekonomi så första avgången är inte förrän 13-1330 isch.

Smidigare alternativ enligt mig är moss-horten färjan. man tar då småvägar från gränsen in till Moss
Färjor ska ju passas in i tid osv. Gillar man köra hoj och tjäna tid så är ju Oslofjorden ett bättre alternativ.

Om man ska från S-holm med färja tex till Sandefjord från Strömstad så är det ca 12 mil extra körning via tunneln.
Om man ska från S-holm med färja tex till Sandefjord från Moss så är det ca 6 mil extra körning via tunneln.

1728184684370.jpeg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Här kommer ytterligare några reflektioner kring färjor och passage av Oslo.

- Det är ganska enkelt att passera Oslo som du har ritat. E-vägar och tydlig skyltning. Men det är trista storstadsvägar. Tänkt också på tiderna för rusningstrafik. Det är rätt så tjockt i Oslo morgon och eftermiddag när alla skall till och från jobbet. Kan vara köer.

- Färjan Strömstad-Sandefjord kan ha sina fördelar. Man kan vila några timmar, äta, blir varm (ifall du reser en kall dag). Men färjan tar i realiteten minimum 3 timmar, inkl. på- och avkörning. Om du istället kör din hoj så hinner du väldigt långt på samma tid.

- Färjan Moss-Horten går ofta och tar en halvtimma. Ett bra alternativ. Plus att det finns kul mc-vägar rakt västerut från Horten. Kvalitetskörning nästan direkt!

- Oslofjordstunneln är praktisk och man passerar snabbt under fjorden. Men den är tråkig och jag får en lätt klaustrofobisk känsla där nere 134 meter under havsytan. Men det är ju jag det! :) Direkt när du kommit upp på västsidan har du halvstora tråkiga vägar och du behöver i realiteten passera Kongsberg innan det blir kul körning.

Så vad brukar jag köra då? Det varierar beroende på vart jag ska och tiden på dagen.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...