Norgetur

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vi har påbörjat den livsviktiga uppgiften att planera sommarens tour.

Har sökt igenom SH å det verkar som att många av förslagen för Norgetouring går ut på att köra från Oslo till Bergen.

Vi funderar på att göra vårt intåg i Norge via Charlottenberg å köra mot Bergen (förbi Oslo).

1) Men om man svänger av norrut halvvägs (som på bilden) till Bergen finns det kul (intressanta) vägar där då (där finns ju berg)?

2) Om man återvänder in i Sverige i höjd med Sundsvall (i höjd med slutmålet i bilden...shackrutig flagga) för att köra till Mora, finns det några kul (intressanta) vägar där då?

Vi är inte så intresserade av att stanna vid djurparker, fiskrestauranger eller hällristningar utan mer intresserade utav upplevelsen att köra båge (och borsta tänderna i Shio).

(Den här ser ju intressant ut http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=67720 ....men det är i Alperna)
 

Bifogat

  • Untitled-2 copy.jpg
    Untitled-2 copy.jpg
    43.3 KB · Visningar: 490
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
flugan skrev:
Vi påbörjat den livsviktiga uppgiften att planera sommarens tour.

Har sökt igenom SH å det verkar som att många av förslagen för Norgetouring går ut på att köra från Oslo till Bergen.

Vi funderar på att göra vårt intåg i Norge via Charlottenberg å köra mot Bergen (förbi Oslo).

1) Men om man svänger av norrut halvvägs (som på bilden) till Bergen finns det kul (intressanta) vägar där då (där finns ju berg)?

2) Om man återvänder in i Sverige i höjd med Sundsvall (i höjd med slutmålet i bilden...shackrutig flagga) för att köra till Mora, finns det några kul (intressanta) vägar där då?

Vi är inte så intresserade av att stanna vid djurparker, fiskrestauranger eller hällristningar utan mer intresserade utav upplevelsen att köra båge (och borsta tänderna i Shio).

(Den här ser ju intressant ut http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=67720 ....men det är i Alperna)
Jag är definitivt intresserad av en spännande resa i sommar. Men Norge känns som en förort till Sverige. Var är den bifogade bilden tagen - så ska det se ut!
 

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
flugan skrev:
Vi har påbörjat den livsviktiga uppgiften att planera sommarens tour.

Har sökt igenom SH å det verkar som att många av förslagen för Norgetouring går ut på att köra från Oslo till Bergen.

Vi funderar på att göra vårt intåg i Norge via Charlottenberg å köra mot Bergen (förbi Oslo).

1) Men om man svänger av norrut halvvägs (som på bilden) till Bergen finns det kul (intressanta) vägar där då (där finns ju berg)?

2) Om man återvänder in i Sverige i höjd med Sundsvall (i höjd med slutmålet i bilden...shackrutig flagga) för att köra till Mora, finns det några kul (intressanta) vägar där då?

Vi är inte så intresserade av att stanna vid djurparker, fiskrestauranger eller hällristningar utan mer intresserade utav upplevelsen att köra båge (och borsta tänderna i Shio).

(Den här ser ju intressant ut http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=67720 ....men det är i Alperna)
Ja har varit i norge massor med ggr kör upp genom älvdalen passera gränsen mot trysil så slipper du de där jävla husvagnarna är mitt råd Lycka till
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
flugan skrev:
Vi har påbörjat den livsviktiga uppgiften att planera sommarens tour.

Har sökt igenom SH å det verkar som att många av förslagen för Norgetouring går ut på att köra från Oslo till Bergen.

Vi funderar på att göra vårt intåg i Norge via Charlottenberg å köra mot Bergen (förbi Oslo).

1) Men om man svänger av norrut halvvägs (som på bilden) till Bergen finns det kul (intressanta) vägar där då (där finns ju berg)?

2) Om man återvänder in i Sverige i höjd med Sundsvall (i höjd med slutmålet i bilden...shackrutig flagga) för att köra till Mora, finns det några kul (intressanta) vägar där då?

Vi är inte så intresserade av att stanna vid djurparker, fiskrestauranger eller hällristningar utan mer intresserade utav upplevelsen att köra båge (och borsta tänderna i Shio).

(Den här ser ju intressant ut http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=67720 ....men det är i Alperna)

Dennat tur kan rekomenderas http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=855417&postcount=4
Eller läs hela tråden...http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=871635#post871635
 
Last edited:

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
flugan skrev:
Vi har påbörjat den livsviktiga uppgiften att planera sommarens tour.

Har sökt igenom SH å det verkar som att många av förslagen för Norgetouring går ut på att köra från Oslo till Bergen.

Vi funderar på att göra vårt intåg i Norge via Charlottenberg å köra mot Bergen (förbi Oslo).

1) Men om man svänger av norrut halvvägs (som på bilden) till Bergen finns det kul (intressanta) vägar där då (där finns ju berg)?

2) Om man återvänder in i Sverige i höjd med Sundsvall (i höjd med slutmålet i bilden...shackrutig flagga) för att köra till Mora, finns det några kul (intressanta) vägar där då?

Vi är inte så intresserade av att stanna vid djurparker, fiskrestauranger eller hällristningar utan mer intresserade utav upplevelsen att köra båge (och borsta tänderna i Shio).

(Den här ser ju intressant ut http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=67720 ....men det är i Alperna)

Alltså...

Jag är ingen expert på nåt vis...Mitt enda försvar att jag svarar på detta är att jag åkt i Norge sen -81 eller så med hoj...MINST två gånger per sommar pga att jag upptäckte hur enormt vackert det var...

Så...nu till själva kommentaren/svaret då:

Iom att jag upptäckte hur jädrans vackert det är...så upptäckte jag även att dom har VÄRLDENS sämsta väder!!...(Tro mig!!).
Dessutom är det så att Bergen tex har ungefär 322 regndagar per år...resten duggar det bara..*ler*..

Så...alltså, Det jag ville var bara att ge nåra tips...Glöm Bergen...Har testat i ett antal år att ta mig dit...o har faktiskt lyckats ett flertal gånger...dock var drunkningdöden inte långt borta om man säger så...
Har än idag inte lyckats träffa in nån av dom där runt 30 dagarna som inte innehåller regn i Bergen...OCH...ändå är det inget mot Florö....Norges Västligaste by....
Har åkt i full panik därifrån ett par gånger....*ler*..

Ett bättre tips är då, (men tänk på att Norge fortfarande ligger närmre havet än Sverige), att du håller dig runt Sognefjorden!
Jag lovar...du kan hålla dig inom 10 mil från själva Fjorden....o sen som jag, snurra runt i 25 år...o VARJE gång/dag hitta/upptäcka bara vackrare o vackrare ställen...

....Sen har du resten av kusten oxå...*ler*..

Hoppas det är ett litet tips dock...

Ha det
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Välj väg mellan Oslo och Bergen med omsorg. De båda E-vägarna som finns är de sämre alternativen även om de också är helt fantastiska. Vägen över Geilo(Rv7?) kommer jag minnas som något extremt på min dödsbädd.

Bilden från alperna är dussinvara när du åker över norska fjällen även om det kan vara lite mer touch av Nya Zeeland över vyerna i Norge. Blå himmel, Knallgröna dalar, idiotblå fjordar och allt inramat av att man kör hoj i molnen emellanåt.

Rekommenderas
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
gurra snurra skrev:
Ja har varit i norge massor med ggr kör upp genom älvdalen passera gränsen mot trysil så slipper du de där jävla husvagnarna är mitt råd Lycka till
Jasså! Inte på hoj i alla fall.... :fatta!
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tack för alla tips, hmm det blir inte lättare att välja väg direkt med alla bra förslag :banana . Fortsätt gärna komma med tips och råd :tummenupp (jag är en av de som skall med på trippen)
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
hållundan skrev:
Jag också. Sådeså.

Eftersom jag är yngst får jag köra sist dessutom. Fiffan. Sicka kompisar man har. :gnissla
det är ju perfa ju! då kan du sitta på hojjen och asgarva när POLITI har satt lasern i dom! :rofl
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Kan gott rekommendera Stryn (Stryx??!) och Trollstigen när vi ändå håller på!

Sörlandet skall oxo vara mycket fint! :tummenupp
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
fogerty skrev:
Tack för alla tips, hmm det blir inte lättare att välja väg direkt med alla bra förslag :banana . Fortsätt gärna komma med tips och råd :tummenupp (jag är en av de som skall med på trippen)
Mina tips finns i denna tråd.

Sträckan Brokke-Suleskar är också fin om man skulle råka vara i närheten. Ligger en videosnutt här.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Lucius skrev:
Kan gott rekommendera Stryn (Stryx??!) och Trollstigen när vi ändå håller på!

Sörlandet skall oxo vara mycket fint! :tummenupp

ohyeah, runt Stryn finns det sköna alper med grymma svängvägar.
brukar vara där uppe och åka snowboard på somrarna :banana

angående körandet till norge så hänger jag gärna på, iallafall till oslo.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top