Normupplösning deluxe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu står alla Obamas anhängare och applåderar våldtäkt mot barn.
Jag älskar att ha rätt och jag älskar att hata liberaler. :)
Så här går det när varenda norm skall ifrågasättas, när varje minoritet skall få göra som den vill, när allt som för bara några tiotals år sedan ansågs bra anses dåligt av diverse medietöntar. it-fjantar, skådespelare och andra landstingsanställda liberaler och kommunister.

En trettonåring, snart i var kulturarbetares säng - även i Schweden, sanna mina ord. :mattias

Fler än hundra tunga namn inom filmindustrin har skrivit på en protestlista mot att regissören Roman Polanski ställs inför rätta efter sexbrottet för tre decennier sedan. Men allmänheten låter sig inte påverkas – en övervägande majoritet anser att den kände filmmakaren bör sona sitt brott.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3592455.svd

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Hur orkar du?

Jag försöker i största möjliga mån undvika "nyhets"medier

Man blir bara förbannad.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jaha, vad skall man dra för slutsatser av detta?:va
Kulturarbetare är liberaler. En övervägande majoritet av allmänheten är det inte. Vad är dom då? Fascister eller kommunister?

Är det inte bra att de flesta tycker att Roman är ett :arsele som bör sitta inne? Vem orkar bry sig om vad ett gäng kulturknuttar tycker...

Jag kombinerar späkning med narcissism, en oslagbar kombo. Som att äta chorizo med strössel. det bästa av två världar.

Chorizo. Är inte det kulturberikning?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är preskriptionstiden i Sverige för samma sak?

Skulle vi slänga någon i fängelse 30 år senare?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Katolska kyrkan är sannerligen känd för dess liberala värderingar. :lol

Det har alltid varit de konservativa som bäst har propagerat för rätten till en liten flicka i sängen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag kombinerar späkning med narcissism, en oslagbar kombo. Som att äta chorizo med strössel. det bästa av två världar.

Obscent!

/Skat Esta

1.Vad är preskriptionstiden i Sverige för samma sak?

2.Skulle vi slänga någon i fängelse 30 år senare?

1.Kanske inte är att betrakta som ett brott längre ens, möjligen en rent konstnärlig handling. Låt oss inte glömma att han hade vänligheten att förse ungen med både sprit och droger...

Edit;

(Finns säkert nån flane med bristfällig läsförståelse som inte uppfattar tonläget på detta, mitt ansvar?).

2.Vad tycker den utsatta?

alt;

.......och varför inte, är Sverige ett föredöme i den meningen månne?

Effektsökande ytterlighetsbeteende, vederstyggligt!

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Vad är preskriptionstiden i Sverige för samma sak?

Skulle vi slänga någon i fängelse 30 år senare?

Grov våldtäkt: 15 års preskriptionstid. Det är helt jävla befängt att jaga någon efter 30 år. Världens bästa land visar sin "bästa" sida.:rolleyes:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Preskriptionstiden har gått ut men det gäller inte om någon har erkänt, blivit dömd och väntar på fängelse.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad bråkar folk om? Var det inte bara en så kallad "installation"? :näsblod

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Varför tycker du det?

Därför att skall den här kulturknutten dömas, krävs det vittnesmål från offret. Hon skall nu efter 30 år alltså behöva gå igenom en rättegång som garanterat river upp gamla sår igen. Vansinne. Hennes eventuella önskan om hämnd är med stor sannolikhet inte så påtaglig att den gör det värt det för henne. Och rent generellt, oaktat hur det förhåller sig i just detta fall, har brottsoffer ingen önskan om att det skall rivas i skiten efter 30 år.

Preskriptionstiden har gått ut men det gäller inte om någon har erkänt, blivit dömd och väntar på fängelse.

Det där är inte riktigt sant, i vart fall inte i Sverige.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo i sverige har vi preskribtionstid på utdömda straff. Rätt poppis bland kriminella personer med utomnordisk härkomst att åka till hemlandet istället för att sitta i finkan och därefter återvända när straffet preskriberas....

http://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Lagar-foreskrifter/Preskriptionstider/

Enl dåtidens lagstiftning var straffet för sexuellt umgänge med underårig troligen under 4 år dvs straffet hade fallit bort efter 10 år om personen inte hade inställt sig till kriminalvården...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Därför att skall den här kulturknutten dömas, krävs det vittnesmål från offret. Hon skall nu efter 30 år alltså behöva gå igenom en rättegång som garanterat river upp gamla sår igen. Vansinne. Hennes eventuella önskan om hämnd är med stor sannolikhet inte så påtaglig att den gör det värt det för henne. Och rent generellt, oaktat hur det förhåller sig i just detta fall, har brottsoffer ingen önskan om att det skall rivas i skiten efter 30 år.

Aha, så du förespråkar den föredömliga modellen likt i USA, världens bästa land, att brottsoffren har en reell påverkan på straffet? I så fall skall jag ta mig en funderare.

I detta fall är det dock irrelevant eftersom förövaren erkänt gärningen, det lär inte behövas något nytt vittnesmål.

Oavsett så har jag svårt för att acceptera att bara för att tiden går så förväntas brottsoffer förlåta, i praktiken kan Polanski flytta in bredvid flickan som nu blivit tant nästan och hånskratta åt henne dagligen. Det tycker jag är alldelels utmärkt att USA, världens bästa land, försöker beivra, synd att de är så ensamma bara men vad kan man väl förvänta sig av liberaler - normupplösning är en del av planen. :5sure

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jo i sverige har vi preskribtionstid på utdömda straff. Rätt poppis bland kriminella personer med utomnordisk härkomst att åka till hemlandet istället för att sitta i finkan och därefter återvända när straffet preskriberas....

http://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Lagar-foreskrifter/Preskriptionstider/

Enl dåtidens lagstiftning var straffet för sexuellt umgänge med underårig troligen under 4 år dvs straffet hade fallit bort efter 10 år om personen inte hade inställt sig till kriminalvården...

I Sverige skiljer vi mellan åtalspreskription och påföljdspreskription. I fråga om åtalspreskription gäller bland annat att en häktning inte är preskriptionsbrytande om man försatts på fri fot. Ett erkännande kan aldrig vara preskriptionsbrytande. Är man dömd av domstol så gäller givetvis påföljdspreskriptionen.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Aha, så du förespråkar den föredömliga modellen likt i USA, världens bästa land, att brottsoffren har en reell påverkan på straffet? I så fall skall jag ta mig en funderare.

I detta fall är det dock irrelevant eftersom förövaren erkänt gärningen, det lär inte behövas något nytt vittnesmål.

Oavsett så har jag svårt för att acceptera att bara för att tiden går så förväntas brottsoffer förlåta, i praktiken kan Polanski flytta in bredvid flickan som nu blivit tant nästan och hånskratta åt henne dagligen. Det tycker jag är alldelels utmärkt att USA, världens bästa land, försöker beivra, synd att de är så ensamma bara men vad kan man väl förvänta sig av liberaler - normupplösning är en del av planen. :5sure

Nä, det gör jag definitivt inte. Jag anser däremot att ett brottsoffer inte skall behöva besväras med brottet efter 30 år. Sen är inte det rättspolitiska tänk som ligger bakom existensen av preskriptionsreglerna hänförligt i första hand till offret, utan till gärningsmannen. Ett av skälen för åtalspreskription är att det från allmänpreventiv synpunkt inte är lika angeläget att gamla brott blir beivrade som att så sker med brott som ännu är aktuella i människors medvetande. Ett annat är det i och för sig önskvärda i att den som efter ett brott varit laglydig under längre tid skall kunna känna sig trygg och inte behöva riskera att den existens han byggt upp åt sig går till spillo på grund av brottet. Det sista utgör även skäl för påföljdspreskription. Sen ser vi för näravarande en förändring i synsättet på preskription och det är uppenbart att lagstiftaren anser att vid mycket allvarlig brottslighet finns skäl att inte ta samma hänsyn till brottslingen och istället lägga större vikt vid allmänpreventionen. Det tycker jag är ett riktigt synsätt.

Nu är jag i och för sig inte så bevandrad i amerikanska rättsregler, jag vet inte vilken betydelse det har i detta fall att Polanski erkänt. I Sverige hade det dock fullständigt saknat betydelse, vilket är rätt, eftersom en person inte kan dömas till straff endast på sitt eget erkännande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år