Det där är inte riktigt sant, i vart fall inte i Sverige.
Jag har ingen aning om vad som gäller i Sverige. Jag menade bara på det här fallet och att det är därför dom tagit honom.
Det där är inte riktigt sant, i vart fall inte i Sverige.
Jag har ingen aning om vad som gäller i Sverige. Jag menade bara på det här fallet och att det är därför dom tagit honom.
Nä, det gör jag definitivt inte. Jag anser däremot att ett brottsoffer inte skall behöva besväras med brottet efter 30 år. Sen är inte det rättspolitiska tänk som ligger bakom existensen av preskriptionsreglerna hänförligt i första hand till offret, utan till gärningsmannen. Ett av skälen för åtalspreskription är att det från allmänpreventiv synpunkt inte är lika angeläget att gamla brott blir beivrade som att så sker med brott som ännu är aktuella i människors medvetande. Ett annat är det i och för sig önskvärda i att den som efter ett brott varit laglydig under längre tid skall kunna känna sig trygg och inte behöva riskera att den existens han byggt upp åt sig går till spillo på grund av brottet. Det sista utgör även skäl för påföljdspreskription. Sen ser vi för näravarande en förändring i synsättet på preskription och det är uppenbart att lagstiftaren anser att vid mycket allvarlig brottslighet finns skäl att inte ta samma hänsyn till brottslingen och istället lägga större vikt vid allmänpreventionen. Det tycker jag är ett riktigt synsätt.
Nu är jag i och för sig inte så bevandrad i amerikanska rättsregler, jag vet inte vilken betydelse det har i detta fall att Polanski erkänt. I Sverige hade det dock fullständigt saknat betydelse, vilket är rätt, eftersom en person inte kan dömas till straff endast på sitt eget erkännande.
Jag anser däremot att ett brottsoffer inte skall behöva besväras med brottet efter 30 år.
Nu är jag i och för sig inte så bevandrad i amerikanska rättsregler, jag vet inte vilken betydelse det har i detta fall att Polanski erkänt. I Sverige hade det dock fullständigt saknat betydelse, vilket är rätt, eftersom en person inte kan dömas till straff endast på sitt eget erkännande.
Så du menar att ifall det skulle visa sig att Kåre Persson, VD i Grovskit AB, som bor i 50 miljoners slottet i Buggamåla har förvärvat sin mångmiljonförmögenhet medelst ett ouppklarat våldsamt bankrån i mitten på 70-talet så ska vi låta honom fortsätta att avnjuta sin belugakavjar för att han bör kunna känna sig trygg och inte ska förlora den existens som han har byggt upp?
Menar du då också att man ska sluta leta efter t.ex. Johan Asplunds mördare om det nu inte var Quick? Löjligt.
Dessutom tycker jag att det vore rimligt att tillfråga brottsoffret om det nu är av omtanke av denne som man skall preskribera.
Det dinns väl en vittnesutsaga från 1979 antar jag samt ett erkännande så jag antar visst att det i kombination räcker. Det borde göra det i alla fall. Ett erkännande out of the sky skall så klart inte räcka men här finns ett namngivet offer som dessutom fått 500.000 dollar i kompensation för att hon våldtogs som barn och som berättart om våldtäkten (antar jag) och en förövare som erkänt. Jag skulle faktiskt våga påstå att många våldtäktsmän dömts på bra mycket klenare grunder än så.
Dessutom tycker jag att det vore rimligt att tillfråga brottsoffret om det nu är av omtanke av denne som man skall preskribera.
...du nu talar om mord medan den föregående frågan handlade om det rimliga i att jaga en sexbrottsling efter 30 år. Det är olika svårighetsgrad på dessa brott och det är rimligt med olika preskriptionstider för dem.
Det medför rättssäkerhetsproblem att döma folk efter 30 år, så är det bara.
Fråga Lambertz. Enligt honom sitter ju ett antal oskyldigt dömda i svenska fängelser.
I Polanski-fallet vill väl kvinnan inget annat än att fallet läggs ned och glöms?
Det var den uppfattning jag fick av artikeln i tidningen IAF.
Ja det verkar så, och då kanske vi måste bestämma oss hur viktigt vi skall tycka det är när ett brottsoffer inte vill till rättegång. Varenda misshandlad kvinna verkar ju tveka de med, det förvånar mig inte om vi i liberal anda skall skona de stackards misshandlade kvinnorna från att rota i det. Vi tillämpar ju redan det amma på hundratusentals misshandlade invandrarbarn, de kanske känner sig mer kränkta av att deras föräldrar lagförs av ett rasistiskt rike jämf med att få smaka bältet och kastas från balkongen. Bera idé! Mer liberalism!
Jag tror inte att pedofilismen minskas av att slänga en snart död gammal gubbe i fängelse 30 år efter att han har begått brottet, jag bränner gärna krut på dom gubbar som fortfarande får upp den när dom ser lättklädda småbarn...
Folkmorden minskar inte av att gamla krigsförbrytare ställs inför rätta heller men det är viktigt principiellt och av respekt till offren. Jag tycker det är fin-fint när gamla halvdöda lägervakter flygs från CA till GmbH för rättegång, det är det minsta man kan göra för deras offer.
Och vad gäller att bränna krutet så har jag svårt att se att man inte har krut så det räcker till b¨åde och.
Varenda misshandlad kvinna verkar ju tveka de med, det förvånar mig inte om vi i liberal anda skall skona de stackards misshandlade kvinnorna från att rota i det.
¨Jag tycker det är fin-fint när gamla halvdöda lägervakter flygs från CA till GmbH för rättegång, det är det minsta man kan göra för deras offer.
I lagens mening är det inte så stor skillnad, min straff för mord är 10 år och max straff för våldtäkt är 10 år så man kan med ganska stort fog hävda att brotten åtminstone kan vara jämförbara.
Självklart, men i detta fall är bl.a. förövare och offer rörande överens om vad som hände så det får väl anses någorlunda unikt.
Enligt Lambertz är judar mindre värda än andra så honom frågar jag ingenting, han är en skam för vårat (även i övrigt skamfilade) rättsväsende, om du frågar mig. Och det gjorde du i princip.
Ja det verkar så, och då kanske vi måste bestämma oss hur viktigt vi skall tycka det är när ett brottsoffer inte vill till rättegång.
Folkmorden minskar inte av att gamla krigsförbrytare ställs inför rätta heller men det är viktigt principiellt och av respekt till offren. Jag tycker det är fin-fint när gamla halvdöda lägervakter flygs från CA till GmbH för rättegång, det är det minsta man kan göra för deras offer.
Här måste jag ha missat något. Har regeringen utsett en judehatare till justitieråd??
Ja, det är hårresande. 20 spenn på att Lambertz hör/hörde till 68-rörelsen.
Berätta mer dårå!
Vad gäller nassespåret så är det baserat på att han verkar fria allt som har med hets mot jduar att göra medan allt som är hets mot t.ex. muslimer är jete allvarlitt. Tänker främst på när sveriges största moské på Slöddermalm i Stockholm besöktes av en islamistisk agitator som förespråkade mord på judar samt sålde kassettband rofl) med uppmaningar att döda judar. Det var inte på något sätt hets mot folkgrupp enligt nasse-Göran. Han fortsätter i samma anda när han med vändande post avskrev ev misstankar om hets mot folkgrupp i och med lögnerna i Aftonbladet som det vart ståhej kring nyligen.
Att han tillhör 68-rörelsen ser man på honom, slipsar av dålig kvalitet och dåligt knutna, ofta ledig klädsel, risig frilla, Sixten Herrgård/AIDS-look, spinkigt byggd dvs vare sig rik eller fåfäng.
EDIT: Se wikipedia där mina farhågor i prioncip bekräftas:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Lambertz
Det jag lärde mig på wiki som jag inte redan visste var att han även var motståndare till yttrandefrihet, något som man kan tycka är märkligt dels för att han tyckte islamisters yttrandefrihet var viktig när de propagerar för mord på judar och dels för att han faktiskt är Justitiekansler som jag antar bl.a. skall övervaka yttrandefriheten i ett rike, om än indirekt.
Vidare så kan man nog hålla det för säkert efter att ha läst på wiki vad han tycker om muhammedkarikatyrer kontra judehat att han är en fullfjädrad antisemit med bakgrund i den kommunistiska rörelsen.
Herrejeh, detta var ju högintressant. Har nu läst JK:s beslut angående kassettbanden och mosképropagandan. Han gör märkligt nog skillnad på om uppmaningar till våld eller hat mot en folkgrupp i första hand har bäring på utländska förhållanden eller svenska. Det är tydligen okej att uppmana till våld på en folkgrupp så länge de individer som skall utsättas för våldet ej finns i Sverige och ändå riskerar våld i någon konflikt. Detta var inte särskilt väl övertänkt kan jag ju tycka. Ett märkligt beslut i sanning.
Ja, han är en mycket farlig människa. Hoppas Mossad skickar en ny GSM.
Nu komer han till HD och där får han ju inte bestämma själv, så vi får hoppas att det inte blir någon upprepning framdeles.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|