Norrland, norra Finland, Kolahalvön samt hela Norge 2012

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Då har jag börja smida planer för nästa års mc-resa och är extra spänd denna gång då det inte blivit något i sommar på hoj utan en bilsemester till Skottland, England och Wales istället, dock kul det med.

Extra spänd är jag för jag har länge velat uppleva och utforska dessa vildmarksrika områden i Norrland, norra Finland, Kolahalvön samt hela Norge. Totaldistansen har jag beräknat till ca 750-800 mil (+/- 50 mil), beroende på hur mycket av södra Norge vi försöker hinna med.

Ännu mer kul är det nu när jag inhandlat en lite lättare äventyrsmaskin i form av en BMW F 800 GS -09 fullt utrustad med väskor och allt annat godis.

De viktigaste områden för mig är Norrland (inåt landet upp till Arvidsjaur ungefär och sedan tvärs över till Finland), norra Finland, Ryssland/Kolahalvön/Murmansk samt norra halvan av Norge då vi kommer norrifrån, Norge är ju trots allt en grannland så man kanske inte måste hinna med allt på en och samma resa.

En av mina huvudtankar med denna resa är att jag vill köra så mycket småvägar som möjligt, gärna ut genom vildmarksområden på större grusvägar/mindre landsvägar.

Så jag söker tips på grymma vägar/grusvägar samt intressanta/vackra områden längs med denna rutt! Alla tips och idéer om allt och allting välkomna! :tummenupp

Ser otroligt mycket fram emot att se och uppleva vår egen halvö Skandinavien efter att ha täckt största delen både Väst- och Östeuropa under flera tidigare resor, har trots allt aldrig varit mer norrut än Åre, aldrig besökt Norge och inte upplevt mer än Helsingfors och Åbo när det gäller Finland. Inte för att nämna Ryssland där jag aldrig satt en fot tidigare. Så det ska bli spännande!

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Tjena, hittade din tråd då jag sitter och läser lite om Murmansk-resor...
Om du börjar i södra Norge och kör norrut och sen vill köra in i Norrland skulle jag rekommendera (beroende på hur högt upp i Norge du vill åka) att du åker över riksväg 95 mot Arjeplog och Arvidsjaur istället för att köra E10 över Kiruna.
Jag bilade Haparanda - RV 95 - Lofoten - Narvik - E10 - Östersund för ett par år sedan. Tyckte RV 95 var fantastiskt fin, långa öde sträckor i fin natur och framförallt enda vägen i Sverige som går över kalfjället (dock rätt korta sträckor). Det var fint att se Lapporten när jag åkte E10 men i övrigt tyckte jag det mest var skog skog skog... (åkte dock stor del på natten så kan ju ha varit p.g.a. det också...
När har du tänkt köra?

/Wille

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tjena, hittade din tråd då jag sitter och läser lite om Murmansk-resor...
Om du börjar i södra Norge och kör norrut och sen vill köra in i Norrland skulle jag rekommendera (beroende på hur högt upp i Norge du vill åka) att du åker över riksväg 95 mot Arjeplog och Arvidsjaur istället för att köra E10 över Kiruna.
Jag bilade Haparanda - RV 95 - Lofoten - Narvik - E10 - Östersund för ett par år sedan. Tyckte RV 95 var fantastiskt fin, långa öde sträckor i fin natur och framförallt enda vägen i Sverige som går över kalfjället (dock rätt korta sträckor). Det var fint att se Lapporten när jag åkte E10 men i övrigt tyckte jag det mest var skog skog skog... (åkte dock stor del på natten så kan ju ha varit p.g.a. det också...
När har du tänkt köra?

/Wille

Vi kommer nog åka upp via just inlandet upp genom Norrland då vi vill uppleva mer av Sverige, Norge avslutar vi med! Men tack för vägtipsen! Är sånt vi vill ha! Vi åker sista veckan i juni och är borta i 4 veckor!

/Patrik

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Hej igen,
Måste passa på att fråga, vilken rutt har ni planerat på kolahalvön?

Har tittat lite på det själv, känns som ett riktigt äventyr!! Tiden har dock runnit iväg, så i år kommer det istället bli en kortare tur och retur Nordkap resa, ev. via Nordnorge på vägen tillbaka.

Jag gissar att ni redan tänkt er det, men för säkerhets skull: missa inte Lofoten, helt fantastisk plats och relativt enkelt att köra ut vid Narvik och sen ner till Moskenes och färjan till Bodö. (Isåfall missa inte sandstranden som ligger innanför Tåa, Vestvågøy, jävligt kallt men sjukt fint när vi var där)

Sen kan ni ju alltid passera Eiksundtunnelen längre söderut för att ha gjort det, världens djupaste vägtunnel, 8 km, cirka 300 meter under havet :) (obs har inte gjort det själv ännu, men morbrorn tyckte det var coolt, fram tills hans Velocette från första halvan av 1900 talet la av i backen upp ur tunneln...)

Var det smidigt att skaffa visum för få åka ut på Kolahalvön?

/Wille

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Hoppas ni får bra väder i Norge. Jag har åkt runt en del både i Europa och Sverige men INGET slår Norge! Om ni prickar rätt och får fint väder så är det helt otroligt fint! Är vädret dåligt så är det "bara" sanslöst fint :tummenupp

Vi skall åka en korttur V28 :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...