NSR fälgar på crm

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
Hejsan, tänkte fråga er som vet mycket om att sätta nsr fälgar på en crm.

Stämmer det att NSR 1990 har 18" i bak och 17" i fram. I så fall, hur funkar detta att sm kitta en crm med? Blir det stor skillnad och helt fel lutning på hojen? När bytte NSR till 17" både fram och bak?

Tack på förhand, BJ.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
det är 17" på båda har jag för mig annars så är det väl från 97 när de bytte från 3 ekrade till 6 ekrade. det funkar finfint att sätta på. kör själv med det fast från en 99a. ser bättre ut än de älldre enligt mig.
du får självklart distanser till och så måste du ha mätaren kvar eftersom att den på crm sitter på andra sidan. sen kan du inte räkna med att mätarn vissar rätt.
Lutningen blir inte sämmre direkt, ser bättre ut och jag tycker inte att det har påvärkat väghållning på något dåligt sätt.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
18" bak på äldre NSR-fälgar
Mätarfelvisning tror jag man kan minimera om man köper saken vid hjulet från en NSR också. Kommer dock inte på vad saken heter :p

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
japp det är 18" bak på äldre NSR, gör detta det till olämpliga att sm stuka med eller funkar det att ha ett 18 bak?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
18" bak på äldre NSR-fälgar
Mätarfelvisning tror jag man kan minimera om man köper saken vid hjulet från en NSR också. Kommer dock inte på vad saken heter :p

jag tvivlar på att min neddrevade crm gör 135-140 faktist :näsblod

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
89-91 kanske även 92 kan man hitta med de gammla 3 ekrade fälgarna. Men redan 91 byttes fälgarna till de 6 ekrade och dessa skall vara 17" både fram och bak. Enbart de 3 ekrade som det är 18" bak.

Funkar fint att byta rakt av men som sagt behöver byta dreivningen till hastighetsmätaren för att få rätt hastighet.

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
så ni menar att även om man får tag på den gamla 3 ekrade med 18" bakfälg så skulle de göra sig hyffsat på en crm? Kan inte tänka mig att det blir någon stor skillnad jämfört med 2st 17" fälgar?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
så ni menar att även om man får tag på den gamla 3 ekrade med 18" bakfälg så skulle de göra sig hyffsat på en crm? Kan inte tänka mig att det blir någon stor skillnad jämfört med 2st 17" fälgar?

jadu... du har väl 18 i bak nu om jag inte misstar mig???

ja jag har bytt mojängen men det känns ändå osanolikt att den ska göra 135 utan att höja drevningen för nu slår den varvstopp utan problem på sista växeln och jag har ändå inte gjort något mer än bytt krök :näsblod aja kanske stämmer då... :yoparty

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
jadu... du har väl 18 i bak nu om jag inte misstar mig???

ja jag har bytt mojängen men det känns ändå osanolikt att den ska göra 135 utan att höja drevningen för nu slår den varvstopp utan problem på sista växeln och jag har ändå inte gjort något mer än bytt krök :näsblod aja kanske stämmer då... :yoparty
Låna någons GPS och testa, ofta är dom ju överdrevade och orkar inte köra så fort på grund av det, så ibland kan man få högre toppfart och bättre acceleration med en nerdrevning.

Vilken del är det du vill ha skillnad på?
Utseendet ändras ju ganska mycket från trådekerfälgar till 3-ekrade gjutna och 17 istället för 21 tum fram. :va

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Låna någons GPS och testa, ofta är dom ju överdrevade och orkar inte köra så fort på grund av det, så ibland kan man få högre toppfart och bättre acceleration med en nerdrevning.

Vilken del är det du vill ha skillnad på?
Utseendet ändras ju ganska mycket från trådekerfälgar till 3-ekrade gjutna och 17 istället för 21 tum fram. :va
Om den varvar ur så orkar den ju.

Min hade en toppfart på 120 ungefär med 14/40 drevning. Rödmarkeringen på 6an.

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
Ja jag vill ju egentligen sm kitta den kort och gott. kommer ju bli nsr bromsar i fram och så ändras ju utbudet av däck ganska radikalt när man har fälgar från en landsvägshoj. Men finns det konkret svar på hur den kommer att bli med 18" bak och 17" fram?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Ja jag vill ju egentligen sm kitta den kort och gott. kommer ju bli nsr bromsar i fram och så ändras ju utbudet av däck ganska radikalt när man har fälgar från en landsvägshoj. Men finns det konkret svar på hur den kommer att bli med 18" bak och 17" fram?

mer framåtlutad, Enligt mig så blir det snyggare. bättre väghållning eftersom att du antagligen kör på landsväg däck.
Vi får ta någon slinga i sommar, åkte du något förra somarn? Såg aldrig någon crm iaf. är du västerhöjdare???

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Den blir bra att köra. Men det är bättre om du hittar 17" bak med. För det är extremt mycket bättre utbud på däck till 17".

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
mer framåtlutad, Enligt mig så blir det snyggare. bättre väghållning eftersom att du antagligen kör på landsväg däck.
Vi får ta någon slinga i sommar, åkte du något förra somarn? Såg aldrig någon crm iaf. är du västerhöjdare???

Nej jag åkte inget förra sommaren, all fokus på sm serien under förra säsongen men i år blir det lugnare och har bestämt mig förr att börja åka lite gata också... Går på bron, har för mig jag sett din där någon gång...

följdfråga, hur gjorde ni med distanser till hjulen? använde ni axeln från nsr eller crm? bromsoksfäste fram, hur tillverkade ni det. Och hur brett däck får man in ibak? Kul att veta hur andra har gjort:)

Förresten, någon som vet en fin framlampa som man kan besiktiga med också! har ufo twinlight nu och då finns ju ej halv/helljus. bara på och av...
kan man besiktiga med nsr fälgar och hemmagjord okhållare osv?

Jag tycker era hastigheter låter helt skumma, min gör 115 nu med crossdäck och 12-44 drevning. Med original drevning gjorde den 130 på 5an och orkade inget på sexan...:confused:

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
kan man besiktiga med nsr fälgar och hemmagjord okhållare osv?

Jag tycker era hastigheter låter helt skumma, min gör 115 nu med crossdäck och 12-44 drevning. Med original drevning gjorde den 130 på 5an och orkade inget på sexan...:confused:

jag besiktiade med mina fälger, de påpekade inte ens så det är rätt lugnt.. hade för mig att dom var rätt nogranna i skövde men så var de inte.

vad har du gjort me din hoj då? Jag har avstrypt, rör, och neddrevat

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
jag har arrow rör, avstrypt cdi och som sagt 12-44 drevning just nu...
tyckte det var skumt att någons hoj gjorde 120 med 14-40. ganska stor skillnad på 14-40 och 12-44 menar jag:p

Får ut och testa mer när det blir barmark så jag inte ljuger för er. Men jag och polaren var ute och åkte lite förra sommaren, jag hade original drevning, han åkte på fullpower RS 125 -06. Efter 120 så försvann han på grund av att min inget orkade på sexan. Men innan det var det skapligt jämt...

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
biltema cykel
jag har arrow rör, avstrypt cdi och som sagt 12-44 drevning just nu...
tyckte det var skumt att någons hoj gjorde 120 med 14-40. ganska stor skillnad på 14-40 och 12-44 menar jag:p

Får ut och testa mer när det blir barmark så jag inte ljuger för er. Men jag och polaren var ute och åkte lite förra sommaren, jag hade original drevning, han åkte på fullpower RS 125 -06. Efter 120 så försvann han på grund av att min inget orkade på sexan. Men innan det var det skapligt jämt...

hejsan, jag kör med mina nsr fälgar på CRMen på sommarhalvåret och jag tycker de funkar hur bra som helst, och jag har ett mätarhus från en nsr av samma årsmodell och gaswire från samma, och den visar någorlunda rätt hastighet tror jag :va polisen har inte klagat, jag har dessutom besiktat den med fälgarna på och avstryp och first racing ljudämpare och klarade mej med rent papper så jag rekomenderar att köpa det pga väghållningen och snyggheten, visst inte den vassaste designen på fälgar men jag tycker det synkar ganska bra ihop med resten av hojen :)

min är så överdrevad att jag knappt kan köra på sexans växel :näsblod

//Emil

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
hejsan, jag kör med mina nsr fälgar på CRMen på sommarhalvåret och jag tycker de funkar hur bra som helst, och jag har ett mätarhus från en nsr av samma årsmodell och gaswire från samma, och den visar någorlunda rätt hastighet tror jag :va polisen har inte klagat, jag har dessutom besiktat den med fälgarna på och avstryp och first racing ljudämpare och klarade mej med rent papper så jag rekomenderar att köpa det pga väghållningen och snyggheten, visst inte den vassaste designen på fälgar men jag tycker det synkar ganska bra ihop med resten av hojen :)

min är så överdrevad att jag knappt kan köra på sexans växel :näsblod

//Emil

Felbestyckad är den också :hihi

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...