NSR går konstigt

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
Hej!!

Nu har jag äntligen fått igång NSR:en!:) Men den går tyvärr inte helt perfekt, den vägrar nämligen att ligga på tomgång, utan går ständigt ner i varv för att tillslut dö helt och hållet. Jag har testat att justera upp tomgången med tomgångsskruven (inte det lättaste!), det funkar om jag ställer den så att den varvar jämt över 2000rpm! Tomgången ska väl ligga på runt 1400rpm??

Min teori är att den får för lite bränsle, hur gör jag för att ge den mer bränsle på tomgången?? Den dör inte heller när jag lägger i choken. Men den är inte svårstartad eller så. Den går hyfsat på övriga varvtal, möjligtvis att den är lite seg strax före RC-ventilen öppnar. Tändstiftet ser ut att vara perfekt (ljusbrunt).

För övrigt är hojen strypt i kröken, vilket innebär att den lägger av vid 9000rpm , men det kan ju knappast påverka tomgången!

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag hoppas du har justerat blandskruven (lr vad nu det korrekta ordet är för denna skruv). du har ju en skruv du oftast kan skruva på med bara fingrarna = tomgångsskruven (justerar hur långt ner trotteln går i släppt läge på min förgasare). sen har du en mindre skruv som justerar hur mycket luft hojen får på tomgång. när du chokar funkar de perfa = hojen får mindre luft = skruva in den skruven jag pratar om lite. min va görsvårstartad innan jag fick ordning på detta. gick inte att starta utan chok, inte ens när den va varm.

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
jag hoppas du har justerat blandskruven (lr vad nu det korrekta ordet är för denna skruv). du har ju en skruv du oftast kan skruva på med bara fingrarna = tomgångsskruven (justerar hur långt ner trotteln går i släppt läge på min förgasare). sen har du en mindre skruv som justerar hur mycket luft hojen får på tomgång. när du chokar funkar de perfa = hojen får mindre luft = skruva in den skruven jag pratar om lite. min va görsvårstartad innan jag fick ordning på detta. gick inte att starta utan chok, inte ens när den va varm.

Menar du den skruven som är strax till vänster om tomgångsskruven, heter inte den pilotskruv? Jo, den har jag allt varit och fifflat på men det hjälper inte hur långt jag skruvar in den heller:confused:. Finns det inte något tomgångsmunstycke eller så?

Är du säker på att den skruven justerar lufttillgången på tomgång? Så att det inte är vid 50% gas? 75%-100% är väl huvudmunstycket?

Är det förgasaren på CRM:en du pratar på så är jag rätt säker på att vi har samma typ, Dellorto någonting...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy