Nu är debatten om begränsad toppfart igång igen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Visserligen rör debatten bilar, men man behöver inte vara raketforskare för att inse att det kommer att drabba oss också:

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-detta-hyckleri-med-trafiksakerheten/
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/var...trafiksakerheten/friheten-att-kunna-gora-fel/

Jag förutsätter att skribenterna aldrig någonsin gör fel/bryter mot lagen i andra sammanhang, aldrig går mot rött, aldrig någonsin har varit över skyltad hastighet, aldrig druckit alkohol innan dom fick köpa själva och självklart betalar TV-licens för sin dator. Att dom kör undan och parkerar bilen när dom ska byta låt/station på bilstereon ser jag som en självklarhet, alltid all fokus på vägen :tummenupp

Helst borde ju tex alla skor ha elektronik i sig så att man inte kan korsa vägar annat än vid övergångsställen och med grön gubbe :tummenupp Och naturligtvis har alla en GPS-puck i nacken och en kamera i pannan, så att staten automatiskt kan dra pengar från kontot för varenda fel man gör :tummenupp

George Orwells 1984, here I come :huvet

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vi är så kokta i bajs.

Inte för att några få hastighetstalibaner ser chansen att plocka på oss mer tvingande elektronik - utan för att så många människor tycker att det är bra att någon annan bestämmer över den egna framfarten.

Raderad medlem 51742

Guest
Vi är så kokta i bajs.

Inte för att några få hastighetstalibaner ser chansen att plocka på oss mer tvingande elektronik - utan för att så många människor tycker att det är bra att någon annan bestämmer över den egna framfarten.

Precis - om man dessutom (som Trafikverket gjorde ett försök med i sin berömda lista) formulerar frågan så att den bara omfattar motorcyklister kommer det inte finnas någon som står på vår sida, förutom vi själva. Testa att fråga 100 slumpvis utvalda människor på stan:

"Skulle du ha något emot att motorcyklar begränsades så de aldrig kunde köra snabbare än hastighetsgränsen?".

Svaren skulle fördela sig ungefär så här:

- Ja 3% (huvudsakligen motorcyklister)
- Nej 47%
- Bryr mig inte 50%

När tekniken och lagstiftningen väl är mogen finns det tyvärr inte mycket som hindrar att den kommer införas.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Citat Staffan Heimersson:
"Det östromerska riket, styrt från Konstantinopel, överlevde till 1453. Men när då osmanerna stod vid dörren var styresmännen med påven i spetsen upptagna av en diskussion för viktig för att avbrytas.
Diskussionen gällde: Vilket kön har änglarna? Är de pojkar eller flickor?
Känner vi igen oss?"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi är så kokta i bajs.

Gäller heller inte bara i trafiken. :(

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Debatt i Lingonmonarkin.
Alla har dessutom inte samma åsikter
En tredjedel av alla bilolyckor som sker sägs dessutom bero på dåliga vägar.
från
http://weekend.di.se/nyheter/pa-jakt-efter-varldens-samsta-vag
apropå tex
att sk wireräcken är förbjudna i många länder pga av risken för skador på förare på tvåhjulingar som kört omkull.
För några år sedan inträffade en trafikolycka i Stenungsund
http://www.expressen.se/gt/tva-doda-i-tagolycka-i-stenungsund/
Det tog ett tag innan olycksorsaken kom ut. Tjejerna hade mobiler med öronproppar, gått och lyssnat på musik när de korsade spåren.
Och hörde därför inte signalerna från tåget.
För nån månad sedan kliver en fotgängare ut snett på gatan med ryggen mot mig och trafiken. samt med hörlurar. Jag kommer på cykel och lyckas bromsa.
Ska vi inte ha förbud mot att använda hörlurar / öronsnäckor i trafiken ?
Eller ska det vara ett mer begränsat förbud ?
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2998213-mobilforbud-for-ogifta-kvinnor
Med ett sådant förbud hade tjejerna i Stenungsund idag varit i liv.
Förhoppningsvis.

Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vi är så kokta i bajs.

Ja, eh... ...det där "kokta i bajs" skulle man kanske kunna utveckla lite grann. Jag brukar inte vara riktigt så kort i kommentarerna...

Jag är övertygad att vi kommer att få se dramatiska förändringar i trafikmiljön, med start redan under innevarande 10-års period.
Men, det behöver inte gå riktigt så illa som jag själv tror i mina värsta stunder.
Det är nämligen som så att alldeles hur verklighetsfrånvända våra svenska tjänstemän och påtryckare är, och hur lättmanipulerade våra folkvalda är, så kan dom inte längre hitta på vilka stolligheter som helst på egen hand.

De har tack och lov EU att ta hänsyn till - man måste få med sig de andra medlemsländerna på många av de stora förändringarna man vill åstadkomma. Jag tror faktiskt inte att det är möjligt längre för Sverige att lagstifta om tvingande hastighetsbegränsare bara för den svenska marknaden. Knappast, när man redan tidigare tvingats ge upp kraven på vettiga saker som strålkastarrengöring eller lurats med i psykosen att bilar inte behöver ha sina bakljus tända tillsammans med färdbelysning framåt. (Lagändring på gång igen, jag vet)

Så det innebär att ingen kommer att försöka få igenom sådana här förslag...?
Jo, maskineriet är redan igång - det är jag säker på.
Men det är många att övertyga om att bilar rent fysiskt bara skall kunna prestera 120 blås.
Tyskland, till exempel... :näsblod

Faran ligger som sagt i att så många - även om man ser utanför DNs snäva läsekrets av elitistiska socionomer, verkligen vill slippa att själva ta ansvar för sitt "körande".
Det har blivit suspekt att vilja vara bra på att framföra fordon, och ändå mer misstänkt att aktivt vilja vidareutbilda sig efter det att man fått sitt körkort.
Man hamnar per automatik i det föraktliga facket av "vita, medelålders män" som bara skall hatas ihjäl, alldeles oavsett verklig ålder, kön eller etnicitet.

Jag löjlar mig...?
Pröva på en fest med lite blandat umgänge att yppa: "det är då faan att inte antisladden på min nya tjänstebil går att stänga av" och se vart diskussionen bär iväg.
You'll be surpriced... :huvet

Jag vet att det smakar Klorin i munnen på en del att säga att "vi får hoppas på EU i denna frågan", och EU självt vacklar rejält just nu - men ändå: jag ser motorcyklismens framtid som en regelrätt fördröjningsstrid där vi kommer att tvingas ge upp det mesta av det vi tagit för givet fram till idag.
Hur fort eller långsamt det kommer att gå beror bara på hur effektivt vi lyckas samordna våra krafter och hur enade vi klarar av att vara.
...och, för att klara av att föra fram rätt budskap i Bryssel så behöver FEMAs roll belysas närmare.
FEMA http://www.fema-online.eu/website/ är vår paraplyförening i Europa, som med olika länders MC-organisationer som medlemmar, har uppdraget att bevaka och påverka det som sker centralt i Europa, och som rör alla motorcyklister.

Ingen kräver att alla skall kunna och veta allt, men att själv släppa av lite - åtminstone framför kameraskåpen, för att underlätta våra representanters arbete för vår fortlevnad är väl inte för mycket begärt?

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ibland när sådana här debatter blossar upp kan man börja kolla runt lite vad för andra ärenden som är på tapeten att klubbas, sådana som smärtfritt kan glida igenom när den offentliga debatten pågår om något annat, av allmänheten ansett viktigt, som trafik, bensinskatt eller annat som alla berörs av.

Säkert någon skattehöjning som helt plötsligt bara gått igenom, typ värnskatten när den infördes.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varför inte löpa linan ut och tillämpa Nollvisionen fullt ut - dvs NOLL km/h på våra vägar?
"Transporter" personer eller varor och sån sk-t får skötas på annat sätt.

Förbud mot t ex rökning skulle ge mångdubbelt mer återbäring i form av sparade liv - och vårdpengar..
Ett spritförbud likaså.
Något av dessa förslag skulle naturligtvis vara fullkomligt omöjligt att genomföra. Folk vill ha lite spänning i livet, även om det innebär risker.
(Däremot skulle jag kunna tänka mig betydligt grövre repressalier vid grovt vårdlös framfart t ex berusad förare)
Livet ÄR nämligen farligt, ALLA dör. Förr eller senare..

Edit: glömde.. alla ska naturligtvis ha kuddar på sig när de är ute och går, man kan ju oavsiktligt stöta emot/ikull någon annan..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Löjligt debatt i Sverige av alla ställen. Precis som om folk kör så fort att den är nödvändig. Tyskland är en annan sak eftersom man fortfarande har fri fart på sina ställen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag förstår helt och fullt resonemanget att allmänna vägnätet inte är någon lekplats, att man skall köra laglydigt osv. Vem tycker inte att nollvisionen är bra? Finns ingen vits att något fordon skall gå att köra snabbare än 120. Eller vad är vitsen?

Sen att det är trist är hen helt annan sak.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA