Nu är det dags

NickeW

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
2002, Suzuki GSX 750
Har till slut bestämt mig för att ta tag i det här med MC-Kort. Var iväg för 2 veckor sedan och köpte mig en Suzuki GSX 750 -02a. Ska passa bra som övningskörningshoj har jag förstått.
Igår gick jag på Riskettan men väntar fortfarande på mitt körkorts tillstånd som borde dyka upp vilken dag som helst. Har tidigare kört en del motocross så får se hur detta kommer gå!

Är 27 år gammal, arbetar som IT-Tekniker och bor i Upplands Väsby norr om Stockholm.

Min plan var att fixa kortet redan nu i höst men känner att jag nog är ute i lite väl sent så får se
om jag får skjuta på det till våren!

Det här verkar vara ett trevligt forum och jag har redan fått en hel del bra tips genom att läsa igenom mängder med intressanta trådar!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Började övningsköra i Mars i fjol och tog kortet samma år (uppkörning augusti). Så skyndar du dig med alla obligatoriska moment kan du säkert köra upp denna säsong (oktober -> november slutar de väl ha tider?)

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Klart du hinner, mycket tid kvar innan hösten tar över. Bara ut och öva du har ju hoj.
Lycka till :tummenupp

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Välkommen! Inga problem att hinna denna säsong. Tänk vad skönt att hoppa på hojen det första du gör när tjälen gått ur backen till våren! Lycka till :tummenupp

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
Det bara kämpa på!! PM mig så kan vi åka ut en sväng det blir inte mycket åka nuförtiden men försöker ta en sväng lite då och då.
bor också i Väsby nära Honda center ... lycka till.:tummenupp

NickeW

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
2002, Suzuki GSX 750
Tack alla! Ska försöka få till det! Dock så är mina handledare småbarns pappor som har lite svårt att
få tid till övningskörning! Men det ska nog lösa sig!

Det bara kämpa på!! PM mig så kan vi åka ut en sväng det blir inte mycket åka nuförtiden men försöker ta en sväng lite då och då.
bor också i Väsby nära Honda center ... lycka till.:tummenupp

Absolut! Vore grymt skoj! Blir nog mycket körande när jag fått kortet! Även om den här säsongen kanske blir lite kort :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Träna så mycket låg-, hög-fartsbana du kan så fixar du det i höst! :tummenupp

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Välkommen! Tog mitt iår, och det bästa jag gjort! UNDERBART! :tummenupp

TIPS: Se till och göra dom obligatoriska delarna så fort som möjligt som sagt. Ont om uppkörningstider iår, då många som inte fyllt 24 vill hinna ta det innan reglerna ändras.

NickeW

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
2002, Suzuki GSX 750
Tack för tipsen!
Fick körkortstillståndet idag! Samt att handledarbevisen är klara. Nu är det bara att hoppas att mina handledare får nån tid över snart!

Börjar bli jobbigt att bara titta på hojen! Vill ju köra!

All utrustning införskaffad nu också! :))) yaaay!

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Tack för tipsen!
Fick körkortstillståndet idag! Samt att handledarbevisen är klara. Nu är det bara att hoppas att mina handledare får nån tid över snart!

Börjar bli jobbigt att bara titta på hojen! Vill ju köra!

All utrustning införskaffad nu också! :))) yaaay!

Hinner du bara ta kortet i år finns ju massor med säsong kvar.
Förra året körde jag till veckan innan jul och dammade av Slynan igen första veckan i mars...
Det kräver ju dock att du införskaffar en andra uppsättning kläder - förutom det obligatoriska lädret något ordentligt fodrat/vindtätt och handskar av god kvalitet..
(Perfekt när vädret tillåter att man kan köra MC- och slalomsäsongen parallellt utan onödiga uppehåll..)

Välkommen och lycka till!

NickeW

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
2002, Suzuki GSX 750
Vad är det för krav på handledarens hoj? Skule han teoretiskt sett kunna köra en Scooter 125a?

Vad jag har förstått så behöver handledaren inte köra bakom mig utan kan ligga framför bara han har uppsikt över mig?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin